سناریوی مستند تلویزیونی بازداشت‌شدگان کُرد با دست‌بند، چشم‌بند و پابند

این مرکز حقوق بشری پیشتر در خصوص احتمال سناریوسازی اداره اطلاعات و فشار علیه این فعالان بازداشت شده جهت انجام اعترافات تلویزیونی اعلام نگرانی کرده بود.

بر پایه‌ای گزارش‌ها عصر چهارشنبه (۴ اردیبهشت) نیروهای امنیتی تعدادی از فعالان محیط زیست کُرد و اعضای شاخه کردستان حزب وحدت ملی را از بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنه به شهر کامیاران منتقل کرده و اقدام به فیلم‌برداری از آنها جهت تهیه یک مستند تلویزیونی نموده‌اند.

 

یک منبع مطلع در شهر کامیاران به شبکه حقوق بشر کردستان گفت: "ظهر چهارشنبه به دنبال درگیری نیروهای سپاه پاسداران با افراد مسلح یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد در کوهستان شاهو، چندین تن از فعالان کُرد بازداشت شده اخیر در حالی که چشم‌بند، دست‌بند و پابند داشتند به محل قتل کوهسار فاتحی، راننده آمبولانس هلال احمر که تابستان سال گذشته توسط افراد ناشناس به قتل رسید، منتقل کرده و اقدام به فیلم‌برادری از آنها کردند."

 

به گفته این منبع، نیروهای امنیتی اقدام به محاصره این محل کرده و اجازه نداده‌اند که مردم عادی به محل فیلمبرداری نزدیک شوند: "تنها مشخص بود که چندین نفر در محاصره نیروهای امنیتی مشغول انجام مصاحبه هستند و این‌طور به نظر می‌رسید که می‌خواهند آنها را به عنوان قاتلین راننده هلال احمر معرفی کنند."

 

پیشتر در ۲۸ فروردین ماه، مدیرکل جدید اداره اطلاعات استان سنه در نشستی با خبرنگاران از بازداشت فعالان محیط زیست کُرد و اعضای شاخه کردستان حزب وحدت ملی تحت عنوان "منهدم کردن اقدامات تروریستی در پوشش یکی از احزاب استان" نام برده بود. او ادعا کرده بود که فعالان بازداشت شده اخیر در قتل کوهسار فاتحی دخالت داشته‌اند.

 

این مرکز حقوق بشری پیشتر در خصوص احتمال سناریوسازی اداره اطلاعات و فشار علیه این فعالان بازداشت شده جهت انجام اعترافات تلویزیونی اعلام نگرانی کرده بود.

 

طی چند ماه گذشته نزدیک به ۲۰ تن از فعالان محیط زیست کُرد و اعضای شاخه کردستان حزب وحدت ملی در شهرهای کامیاران، مریوان، سنه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. تعدادی از این افراد طی یک ماه اخیر با قرار وثیقه آزاد شدند اما تعداد دیگری همچنان در بازداشت هستند. ادریس محمدی و آوات کرمی در بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه و حسین کمانگر، فرهاد محمدی، راشد منتظری، عیسی فیضی، سیروان قربانی، فرزاد حسینی، هادی کمانگر و جلال رستمی در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنه به سر می‌برند.