سومین سالگرد کشتار زرگله؛ اعتراض خانواده قربانیان به سکوت جامعه جهانی و سران اقلیم

روز یکم آگوست سال ٢٠١۵ هواپیماهای جنگنده ترکیه حملات گستردەای علیه روستای زرگله واقع در دامنه کوهستان قندیل انجام دادند.

آگوست سال ٢٠١۵ در چنین روزی جنگندەهای ارتش اشغالگر ترکیە روستای زرگلە در جنوب کردستان را بمباران کردند. در این بمباران هشت تن از ساکنان روستا شهید و بیش از دە تن مجروح شدند. شماری از خانوادە قربانیان این واقعە با خبرگزاری روژنیوز مصاحبە کردەاند.

روز یکم آگوست سال ٢٠١۵ هواپیماهای جنگندە ترکیە حملات گستردەای علیە روستای زرگلە واقع در دامنە کوهستان قندیل انجام دادند.

در اولین حملە منزل یکی از روستاییان با نام مام خدر هدف قرار گرفت کە در جریان آن مادر خانوادە بە نام عایشە شهید و چند تن دیگر مجروح شدند. زمانیکە اهالی روستا بە یاری مجروحین شتافتند بار دیگر جنگندەهای ترکیە شهروندان غیرنظامی را هدف گرفتند کە شهادت هفت تن دیگر را در پی داشت.

 

محمد امین، پدر یکی از جانباختگان زرگلە بە خبرگزاری روژنیوز گفت رژیم دیکتاتور ترکیە از گذشتە تا بحال کردها را آماج حملات هوایی و زمینی قرار دادە است. کردهای جنوب کردستان علیە رژیم بعث قیام کردند و در این راە قربانیان فراوانی دادند. حال در این برهە زمانی، رژیم ترکیە قصد اشغال سرزمینشان را دارد.

 

او خطاب بە سازمانهای جهانی گفت باید برای جلوگیری از اشغالگری ترکیە مرزی تعیین شود. خلق کُرد کە تا بحال قربانی جنگ افروزی دشمنان بودە است می خواهد همانند سایر خلقها در سرزمین خود با آرامش زندگی کند.

 

احمد خدر نیز کە یکی از بستگان خود را در کشتار یکم آگوست از دست دادە می‌گوید خلق کُرد با حملات اشغآلگران نابود نخواهد شد و کردها هیچگاە از خاک و سرزمین خود دست نمی‌کشند.

 

او از سازمانهای حقوق بشری و دولت اقلیم کردستان می‌خواهد اقدامات لازم جهت توقف حملات هوایی ترکیە و کشتار مردم بی‌گناە را انجام دهند. او همچنین کردها را بە اتحاد و همبستگی در برابر دشمنان فرا می‌خواند.

خاطرنشان می‌شود عفو بین‌الملل در گزارشی که پس از کشتار مردم زرگله از سوی رژیم ترکیه صورت گرفته بود اعلام کرد:" جنگنده های ارتش ترکیه، در حملات هوایی بامداد اول اوت، مواضع غیرنظامیان را هدف قرار داده اند. با توجه به اطلاعات گردآوری شده توسط عفو بین الملل اهالی این روستا ارتباطی با پ.ک.ک نداشته اند."