سکوت در قبال حصر به معنی پذیرش آن و شراکت در این جرم است

​​​​​​​لیلا گووَن رییس مشترک کنگره جامعه دمکراتیک که از هشتم نوامبر/ ١٧ آبان در زندان آمَد به اعتصاب غذا دست زده طی پیامی به خارج از زندان می‌گوید:"سکوت در برابر حصر به معنی قبول کردن آن و مشارکت در این جنایت است."

لیلا گووَن رییس مشترک کنگره جامعه دمکراتیک و نماینده سابق جولمرگ در مجلس ترکیه که اکنون در زندان آمد محبوس شده است در اعتراض به حصر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان از ‌هشتم نوامبر دست به اعتصاب غذا زد. لیلا گووَن به واسطه وکلای خود به سئوالات خبرگزاری فرات پاسخ داده است.

 

گووَن در آغاز به تلاش‌های اوجالان برای حل مسئله کردها پرداخته و خاطرنشان کرده که تمام خلق‌های ترکیه شاهد تلاش‌‌ها و اقدامات اوجالان برای حل مسئله و صلح بودند.

 

گووَن در ادامه به مرحله گفتگوهای امرالی اشاره نموده و می‌گوید: "در سه سال گفتگو جنگ و الم به کمترین سطح خود رسید. همگان دیدند که جامعه خواهان پایان جنگ و آرامش است. به مرحله‌ای رسیده بودیم که گامهای عملی برداشته شوند. اما برخی‌ها مانع تداوم این مرحله شدند. تمام زحمات را برباد دادند و مرحله تازه‌ای از جنگ آغاز شد."

 

حصر اوجالان اولین گام آغاز جنگ بود

گووَن نخستین گام جنگ در این مرحله را منزوی کردن رهبر خلق كرد عبدالله اوجالان دانسته و می‌گوید:"با تشدید حصر مانع رسیدن صدای اوجالان به خارج از زندان شدند. پیش‌بینی‌های اوجالان یکی پس از دیگری روی می‌دهند. مواضع سازمان‌های بین‌المللی در قبال اعمال غیرحقوقی ترکیه در قبال اوجالان همه چیز را آشکارا نشان می‌دهد. سازمان منع شکنجه- سی‌پی‌تی، تمام نهادهای بین‌المللی در قبال این وضعیت خود را به کری و کوری زده‌اند. همگی اندیشه‌های اوجالان و جامعه‌ای که وی درصدد برساخت آن است را برای خود خطر می‌دانند. سعی در تروریست نشان دادن حقیقت کرد و کردستان دارند. دولت ترک هم با توسل به این موضع نهادهای بین‌المللی ملت کرد و سازمان‌های آنان را تروریست خطاب می‌کند. برخی هم تنها به تماشای این وضعیت نشسته‌اند."

 

وضعیت کنونی غیرقابل تحمل است

گووَن در ادامه حصر را جنایت بشری خوانده و یادآوری کرد که اوجالان را از دیدار خانواده و وکلا و حتی گفتگو با تلفن محروم کرده‌اند.

 

گووَن سپس به سکوت مجامع بین‌المللی در قبال رفتار رژیم ترک در امرالی پرداخت و افزود:"این وضعیت غیرقابل قبول است. در برخی از پایتخت‌های اروپایی دهها هزار نفر از کردها سالهاست که به برگزاری تجمع و راهپیمایی می‌پردازند. جایی دیگر برای رساندن صدای عدالت‌خواهی ندارند. از تحصن تا اعتصاب غذا به هر فعالیت دمکراتیکی دست زده‌اند. با اینهمه هیچکدام از سازمان‌های بین‌المللی به این موضوع نمی‌پردازند. بدون شک دلایل فراوانی را برای چشم‌پوشی از مطالبات آزادیخواهانه کردها می‌توان نام برد، اما وضعیت کنونی ادامه نخواهد یافت. غیرقابل قبول است و همه باید به این امر آگاه باشند."

 

حصر اوجالان را حصر خود می‌دانم

لیلا گووَن تصریح کرده است که از زندان آمَد موسوم به قلعه مقاومت خواهان پاسخ دادن به خواسته‌‌ای خلق خویش است و افزود:"اشتباه فکر نکنیم، این خلق دارای هزاران فدایی که جان خود را فدای اوجالان کرده‌اند. این خلق دهها سال‌ها است که در زندان‌ها و خارج از آن به مقاومت ادامه داده است. من یک زن کرد هستم و با ایدئولوژی آزادی زن آقای اوجالان به هویت خود پی‌ برده‌ام، به همین دلیل حصر وی را حصر می‌دانم. بدون شک مسئله کردها مسئله‌ی بزرگی است و من به تنهایی قابل نخواهم بود به حصر پایان دهم. اما با کسب الهام از روحیه مقاومت زندان آمَد همچون مورچه‌ای که برای حضرت ابراهیم آب می‌برد من هم همین احساس را دارم. فعالیت‌هایی که در این زندان شکل گرفتند سرنوشت کردها را تغییر داد. با ادای احترام به آن قهرمانان دست به اعتصاب غذا زده‌ام."

 

تا حصر پایان یابد اعتصابم را ادامه می‌دهم

لیلا گووَن رییس مشترک کنگره جامعه دمکراتیک در زندان خاطرنشان کرده است که همچون خلق و نهادهای متعلق به کردها سالهاست که در این رابطه فعالیت کرده و خواسته که برای خلق خویش گامی بردارد. وی افزوده است:"تا زمانی که حصر پایان یابد به تلاشهایم ادامه می‌دهم. می‌خواهم بگویم که قبل از همه مادران صلح، مادران شنبه، خلق قهرمان و مقاومتگر ما در اروپا و چهاربخش کردستان آگاهند که تا زمانی حصر پایان نیابد آزادی آنان محقق نمی‌شود. سکوت در برابر حصر به معنی پذیرش آن و همکاری با این جنایت است. مهم است که هر کس به وظیفه اخلاقی و انسانی خویش عمل کند. با توکل به اراده و نیروی خود می‌توانم آشتی اجتماعی را به میان جامعه برگردانیم. برای اینکه آقای اوجالان بتواند به نقش خویش عمل کند مبارزه ما شرایط کنونی را تغییر خواهند داد."