سیب‌زمینی کاران مهاجر بیماری سرطان را در میان خلق کُرد گسترش می‌دهند

​​​​​​​سیب‌زمینی‌کاران مهاجر علاوه بر تاراج خاک و آب، به منظور سود بیشتر به چاههای آب اسید اضافه کرده و سیب زمینی‌های سرطان‌زا وارد بازار روژهلات می‌کنند

سیب‌زمینی‌کاران مهاجر علاوه بر تاراج خاک و آب، به منظور سود بیشتر به چاههای آب اسید اضافه کرده و سیب زمینی‌های سرطان‌زا وارد بازار روژهلات می‌کنند

 

بنابر گزارش تهیه شده توسط شبکه استانی کرماشان حد مجاز نیترات موجود در سیب زمینی‌های کشت شده توسط سیب‌زمینی‌کارهای مهاجر در زمینهای کرماشان بسیار بیشتر از حد مجاز و سرطان‌زا می‌باشد.

 

بنابر این گزارش حد مجاز نیترات در سطح جهان ۵٨پ‌پ‌م و در ایران حد بحرانی آن  ١٧٠ پ‌پ‌م تعیین شده است، اما با آزمایش بر روی سیب زمینیهای کشت شده در زمینهای کرماشان این مقدار به ٧٠٠ و حتی ٩٠٠ پ‌پ‌م رسیده است که بسیار بالاتر از حد مجاز و به شدت سرطان زا میباشد.

 

سیب زمینی کاران مهاجر از استانهای همدان و اصفهان چند سالیست که به دشتهای گسترده و حاصلخیز روژهلات و بویژه کرماشان هجوم آورده و با تاراج منابع آب زیرزمینی به کشت سیب زمینی میپردازند.

 

این سیب‌زمینی کاران برای افزایش بهره‌وری به آب چاهها اسید می‌افزایند و همین امر سبب افزایش شدید نیترات موجود در محصول سیب زمینی شده که به شدت سرطان زا می‌باشد.

 

این سیب‌زمینی‌ها روانه‌ی بازارهای شهرهای روژهلات شده و به خورد مردم منطقه داده می‌شود و تاکنون هیچ نهادی در این زمینه اقدامی نکرده است.