شروط سنگین بغداد برای مذاکره با اقلیم کردستان

دولت اقلیم کردستان ضمن اعلام آمادگی برای آغاز مذاکرات با حکومت مرکزی عراق مدعی شده این تصمیم به دنبال پیشنهاد ایالات متحده امریکا بوده است. هرچند هولیر خواسته این مذاکرات بدون پیش شرط آغاز شوند اما حکومت مرکزی عراق ...

دولت اقلیم کردستان ضمن اعلام آمادگی برای آغاز مذاکرات با حکومت مرکزی عراق مدعی شده این تصمیم به دنبال پیشنهاد ایالات متحده امریکا بوده است. هرچند هولیر خواسته این مذاکرات بدون پیش شرط آغاز شوند اما حکومت مرکزی عراق خواستەهای متعددی را به عنوان پیش شرط آغاز مذاکرات مطرح کرده است. لغو نتایج همه‌پرسی استقلال یکی از آنهاست.

 

دولت اقلیم کردستان می‌گوید وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ضمن درخواست توقف درگیری‌ها میان نیروهای پیشمرگ و نیروهای عراقی در منطقه پردی، همچنین خواستار آغاز مذاکره میان طرفین برای رفع اختلافات شده است.

 

این بیانیه در ادامه با اشاره به استقبال اقلیم کردستان از فراخوان آمریکا، از رضایت دولت اقلیم برای توقف درگیری‌های نظامی و هماهنگی مابین نیروهای پیشمرگ و نیروهای عراقی خبر داده است.

 

 دولت اقلیم کردستان همچنین آمادگی خود برای مذاکره و گفتگو با بغداد را اعلام کرده و خواسته است که این مذاکرات بدون پیش شرط و در اسرع وقت صورت بگیرد.

 

این بیانیه در حالی منتشر شده که از روز جمعه درگیری‌های سنگینی میان نیروهای پیشمرگ و نیروهای عراقی حشد شعبی در شهرک پردی (آلتون کوپری) از توابع کرکوک آغاز شده است. وزارت پیشمرگ اقلیم و فرماندهی ارتش عراق هر یک بطور مستقل در بیانیەهای رسمی مدعی کنترل این منطقه شدەاند. به گفته فرماندهانی نیروهای پیشمرگ، دهها تن از مهاجمان حشد شعبی در این نبرد کشته و زخمی شدەاند.

 

همچنین شماری از نیروهای پیشمرگ جان خود را از دست داده و یا زخمی شدەاند.

 

درگیری‌ها در کوپری پس از آن بود که در چند روز گذشته نیروهای اقلیم کردستان بدون مقاومت جدی از کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه عقب‌نشینی کردند و این مناطق به تصرف حشد شعبی درآمد.

 

ظهر جمعه حکومت مرکزی عراق به اعلام آمادگی هولیر برای مذاکره پاسخ داده و شروطی را برای آن تعیین کرده است.

 

دولت عراق از جمله خواستار واگذاری کنترل فرودگاهها، دروازەهای مرزی و منابع انرژی شده است.

 

دولت اقلیم کردستان پیش از این مخالفت خود با این شروط که از طرف حیدر عبادی مطرح شده بود را بیان کرده بود.

 

بغداد همچنین گفته است که نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان و نهادهای امنیتی آن بخشی از قوای حکومت عراق محسوب می‌شوند و فرماندهی آنها باید به حکومت مرکزی واگذار شود. 

 

در بیانیه حکومت عراق همزمان درخواست خروج نیروهای کرد از همه مناطق مورد مناقشه و لغو نتایج همه‌پرسی اقلیم کردستان که در سوم مهرماه/ ٢۵ سپتامبر امسال برگزار شده بود مطرح شده است.