شمال سوریه با فرصت‌های محدود خود دهها هزار پناهنده را در خویش جای داده است

​​​​​​​خودمدیریتی شمال و شرق سوریه با امکانات محدود خویش به هزاران آواره در کمپ‌هایی که سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری آنان را نادیده می‌گیرند، خدمت می‌رسانند

با آغاز جنگ داخلی سوریه صدها هزار نفر از اهالی مناطق جنگ زده این كشور و حتی عراق به شمال و شرق سوریه پناه بردند. آوارگانی که این مناطق را مکان‌هایی امن برای خود می‌دانند. بسیاری از آوارگان هنوز هم در شهرهای شمال و شرق سوریه به زندگی خود ادامه می‌دهند. خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در بسیاری از این شهرها کمپ‌هایی را برای آوارگان احداث کردند.

کمپ نوروز واقع در شهر دیرک، کمپ هوله در حسکه، کمپ مبروکا در سریکانی، کمپ عین‌عیسی در شهر عین‌عیسی و کمپ ایوا در دیرالزور ده‌ها هزار آواره را در خود جای داده‌اند. خودمدیریتی شمال و شرق سوریه با امکانات موجود به ساکنان در این کمپ‌ها خدمت می‌کنند. علاوه بر این کمپ‌ها دهها هزار نفر از خلق آواره عفرین که پس از اشغال اقلیم عفرین توسط رژیم ترک مجبور به ترک دیار خود شدند در کمپ برخودان، کمپ سردم و کمپ عفرین واقع در منطقه شهبا به زندگی ادامه می‌دهند.

 

از اولین روز جنگ داخلی سوریه تاکنون رژیم ترکیه موضوع پناهندگان را همچون ابزاری علیه کشورهای غربی، سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی کمک به آوارگان بکار گرفته و در نتیجه شانتاژها دهها میلیارد دلار به رژیم ترک باج داده شده است. اما نهادهای بین‌المللی چشم خود را کمپ‌های واقع در شمال و شرق سوریه بسته‌اند. علیرغم درخواست‌های مکرر کمک‌های بسیار ناچیزی به کمپ‌های شمال و شرق سوریه روانه شده است. بخش عمده مخارج این کمپ‌ها از سوی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه تأمین می‌شود.

 

١٢ هزار و ۵٠٠ پناهنده

با آغاز فصل زمستان زندگی در کمپ‌ها طاقت‌فرسا خواهد بود. کمپ عین‌عیسی یکی از بزرگترین کمپ‌های شمال و شرق سوریه است. خبرنگار خبرگزاری فرات از این کمپ دیدار کرد. کمپ مذکور دو سال پیش توسط شورای اداری رقا احداث شده است و اکنون ١٢ هزار و ۵٠٠ آواره در آن زندگی می‌کنند. جلال ال أیاف از مدیران کمپ اعلام کرد که کمپ مذکور دارای ١٠٨٠ خیمه است. وی مقدار کمک‌های نهادهای بین‌المللی به ساکنان کمپ را بسیار ناچیز خوانده و به گفته وی اغلب نیازمندی‌های آنان را شورای اداری رقا تأمین می‌کنند.

 

أیاف می‌گوید که محل احداث کمپ ملک شخصی است و آنان مجبورند که اجاره آن را بپردازند. آنان ماهانه برای این کمپ یکصد هزار لیره سوری اجاره می‌دهند. وی افزود:"حق نداریم که بر روی این قطعه استیجاری کاری کنیم. حق شن‌ریزی نداریم، حق احداث جاده هم نداریم، به دلیل اینکه این ملک در کنترل مالکیت شخصی است نمی‌توانیم هیچ کاری روی آن انجام دهیم."

 

پناهندگانی از مناطقی گوناگون

عبدالناصر حمه یکی از مدیران دیگر کمپ هم با یادآوری اینکه کمپ را دو سال پیش احداث کرده‌اند گفت که ٣ هزار و ١١۵ نفر از رقا، ٨ هزار و هفتاد و سه نفر از دیرالزور، یکهزار و پنجاه و شش نفر از حلب، ۴٨ نفر از ادلب، ١۶٢ نفر از حمص و ۵١٨ نفر از عراق در این کمپ زندگی می‌کنند. حمه تأکید کرد که بخش اعظم نیازمندی‌های این آوارگان توسط شورای اداری رقا تأمین می‌شود.

 

درخواست برای ایجاد فرصت‌های شغلی

گانوش ال حسون از آوارگانی که از یک سال پیش همراه با خانواده خود در این کمپ ساکن شده گفت که در کمپ نهادهایی وجود دارند و آنان برای برآوردن نیازمندیهای ساکنان کمپ تلاش می‌کنند. ال حسون گفت:"در این کمپ نهادهای فراوانی تشکیل شده‌اند. اما بازهم کمبودهایی وجود دارد. لازم است مدیران کمپ مسائل دیگر را هم مد نظر قرار داده و برای انان راه حلی بیابند. مسئله آموزش باید حل شود. همچنین باید فرصت شغلی ایجاد شود. مثلا من یک معلم هستم اما اکنون کاری برای من وجود ندارد. در این کمپ افرادی با تجارب و تخصصهای گوناگون زندگی می‌کنند. لازم است شرایطی فراهم شود تا آنها بتوانند زندگی تازه‌ای را از سر گیرند."