شمزینان: ارتش ترکیه مجبور به فرار شد/ پ.د.ک مسئول اشغالگری ارتش ترکیه در جنوب است

"تِکوشر شمزینان" یکی از اعضای فرماندهی ه.پ.گ، تلاش‌های ارتش ترکیه برای اشغال خاکورک را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: بخاطر حملات پیاپی گریلا، ارتش ترکیه مجبور به عقب‌نشینی شد

"تِکوشر شمزینان" یکی از اعضای فرماندهی ه.پ.گ، تلاش‌های ارتش ترکیه برای اشغال خاکورک را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: بخاطر حملات پیاپی گریلا، ارتش ترکیه مجبور به عقب‌نشینی شد

 

تِکوشر شمزینان، عضو شورای نظامی نیروهای مدافع خلق-ه.پ.گ در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات، تلاش‌های ارتش ترکیه را که از ٢٣آذر / ١۴ دسامبر، بمنظور اشغال منطقه‌ی خاکورک آغاز نموده است، مورد ارزیابی قرار داد.

 

شمزینان گفت: "نیروهای منطقه‌ای که در بحران خاورمیانه زمین‌گیر شده‌اند برای دفاع از منافع روزمره‌ی خود، به تکاپو افتاده‌اند. وضعیت ترکیه نیز به همین منوال است. عملیات برعلیه خاکورک، چیز تازه‌ای نیست و ضمن اینکه در راستای سیاست‌های دولت ترکیه در این مرحله می‌باشد، به دشمنی تاریخی ترکیه  با کردها نیز گره خورده است.

 

"ارتش ترکیه جهت ممانعت از حملات گریلایی به پاسگاه‌ای مناطق شمزینان و گردیا، درصدد ایجاد یک خط دفاعی است. با مستقر شدن در عرصه‌های "برمزه، کانی‌رش، دشتا حیات، تپه کوردینه و تپه‌ سیرو می‌خواست هدف خود را عملی سازد و این تلاش‌ها با شکست مواجه گردید".

 

شمزینان، همچنین گفت: ''احتمال دارد ارتش ترکیه در جاهایی که مستقر شده‌اند، سنگربندی‌های نوینی را ایجاد و به خاکورک حمله نماید. ما در این مورد تدابیر و تدارکات لازم را اتخاذ کرده‌ایم. هرگونه تحرک نظامی در خاکورک چندان آسان نیست و دولت ترکیه نیز این را بخوبی می‌داند''.

 

شمزینان ادامه داد: ''برای نمونه قبل از اینکه خود را به تپه‌های برمزه و سیرو برسانند، بالگردهای تجسسی به کرات بر فراز آن به پرواز درآمدند تا مطمئن شوند این مناطق، اماکن استقرار نیروهای گریلا نیستند. زمانی که عملیات را آغاز نمودند نیز بارها برعلیه مناطق مذکور حملات هوایی انجام دادند و سپس با هلی‌کوپترهای کبرا بار دیگر مناطق را بمباران کردند و بعد از این همه بمباران توانستند سربازان خود را در آن مناطق پیاده کنند".

 

شمزینان افزود که گریلا بر روی هریک از تپه‌های خاکورک وجود دارد و برعلیه حملات در حالت دفاعی قرار گرفته‌اند. اگر تلاش‌های اشغالگرانه‌ی ارتش ترکیه افزایش یابد، بدون شک مقاومت گریلا نیز بیشتر خواهد شد.

 

"می‌گویند که احتمال دارد، شبی ناگهان بیاییم، اگر بیایند ما از آنان به خوبی استقبال خواهیم کرد. منطقه در زمستان، منطقه‌ای خطرناک است، ما می‌توانیم در آنجا زندگی کنیم ولی واحدهای ارتش ترکیه توان ماندن در آنجا را ندارند. کوههای خاکورک، شباهتی با مناطق کوهستانی دیگر ندارد. استقرار سربازان ترکیه در مناطق گریلایی خاکورک بسیار دشوار است. استقرار و ماندن در این مناطق، بسیار خطرناک و پرهزینه است. به همین علت، بعد از عملیات‌های موثر نیروهای گریلا برعلیه آنان، ناچارا از تپه‌های برمزه و سیرو عقب‌نشینی کردند.

 

تِکوشر شمزینان در ادامه‌ی سخنان خود گفت که یکی از اهداف تلاش‌های اشغالگرانه‌ی ترکیه، ایجاد دروازه‌ی مرزی جدیدی در شمزینان بود و چنین ادامه داد ''در عادل بگ، در مابین روستاهای هوپ و ریزای، دروازه‌ای مرزی باز کردند و اکنون نیز می‌خواهند در دره‌ی حاجی‌بگ، دروازه‌ای برای اخذ گمرک، ایجاد کنند. بدین شکل می‌خواهند بازرگانان مرزی را تحت فشار قرار داده و منابع معیشتی روستاییان را از دست آنان خارج و در اختیار خود دهند".

 

 شمزینان با اشاره به حمله‌ی یکماهه‌ی ترکیه با استفاده از تکنولوژی نظامی گفت: ''هواپیماهای جنگی، صدها بار به خاکورک حمله نمودند و حملات آنان اکنون نیز ادامه دارد. در این حملات، کمتر مناطق نزدیک به ما را مورد حمله قرار می‌دهند. بیشتر اراضی و مراتعی را که اهالی منطقه در آن دام‌ها را می‌چرانند بمباران می‌کنند. می‌خواهند منطقه را از ساکنان آن خالی سازند.

 

 شمزینان به ویژگی غاصب و اشغالگر ارتش ترکیه اشاره نمود و گفت: "ارتش ترکیه دارای چنین خصوصیتی است. در جاهایی که اشغال می‌کند درصدد استقرار دائم است و به تا بدین صورت خود را تحمیل کند. وضعیت بعشیقه، کانی ماسی و بامرنی نیز به همین گونه است. برای چند سال به آن مناطق آمدند ولی دیگر قصد خروج از آن مناطق را ندارند".

 

"ارتش ترکیه، خواهان جنگ در خارج از چارچوب مرزهای سیاسی خود است و برای همین در خارج از مرزهایس خود را مستقر می‌سازد. در جاهایی که این امکان برایش وجود نداشته باشد- همچون مرزهای روژاوا و منطقه‌ی سرحد- دیوارهای بتونی را در نوار مرزی ایجاد خواهد نمود".

 

فرمانده شمزینان، در مورد نقش پ.د.ک در این تلاش‌های اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه گفت: ''آنکه به دولت ترکیه، چنین جسارتی داده است، پ.د.ک می‌باشد. در میان خلق تبلیغ می‌کنند که دولت مرکزی عراق چنین اجازه‌ای را به ارتش ترکیه داده است، ولی این صحیح نیست. مناطق مرزی را که در اختیار حکومت عبادی نیست، حکومت مرکزی قادر به کنترل آن نمی‌باشد، لیکن باید پرسید چه کسی در آن مناطق حضور دارد؟ در برخی از تصاویر اعلام شد که مرزها را تسلیم حکومت مرکزی عراق نموده‌اند و بعنوان محافظان مرزی عراق واحدهایی نظامی تشکیل شدند، ولی آن واحدها همگی از نیروهای پارت دمکرات کردستان عراق- پ.د.ک می‌باشند و در میان این واحدها تنها یک عرب نیز وجود ندارد. کنترل مرزهای جنوب در اختیار پ.د.ک است و مسئول این اشغالگری [در جنوب کردستان] نیز پ.د.ک است."

 

تِکوشر شمزینان در پایان سخنان خود چنین گفت: ''ما از تمامی خاک جنوب کردستان دفاع خواهیم کرد. در واقع خلق ما در جنوب میهن نیز از این سیاست [اعمال پ.د.ک] نگران و ناراحت است. ما با معتمدین و ریش‌سفیدان منطقه‌ی برادوست، روابط  و میانه‌ی خوبی داریم و آنان نیز از سیاست‌های اشتباه پ.د.ک، گله‌مند هستند. خلق جنوب کردستان این را درک کرده و یکی از عوامل اعتراضات اخیر در جنوب همین سیاست‌ها می‌باشد".