شهرداری مریوان، نهادی که وظایف خود را عملا به مردم محول کرده است

​​​​​​​بحث و جدل‌ها در مورد شهرداری در روژهلات چند سالیست که همچنان ادامه دارد، شهرداری‌ها در اکثر شهرهای روژهلات ورشکسته هستند و توان پرداخت حقوق کارکنان خود را هم ندارند

بحث و جدل‌ها در مورد شهرداری در روژهلات چند سالیست که همچنان ادامه دارد، شهرداری‌ها در اکثر شهرهای روژهلات ورشکسته هستند و توان پرداخت حقوق کارکنان خود را هم ندارند

 

شهرداری مریوان یکی از این شهرداریهای ورشکسته و فرو ریخته در روژهلات است. حقوق کارمندان و کارگران شهرداری ماهها پشت سر هم پرداخت نمی‌شود و گاهی اوقات کارگران ۹ ماه از این نهاد حقوق دریافت نمی‌کنند.

 

مشکل زباله‌های شهری و دفع آن و تاسیس کارخانه‌ی بازیافت زباله چند سالیست که چهره‌ی شهر را دگرگون کرده است. گاهی اوقات روزها و حتی یک ماه زباله ها جمع آوری نشده و در داخل شهر سوزانده می‌شود و شهرداری هنوز نتوانسته این مشکل را حل کرده و برای تاسیس کارخانه‌ی بازیافت زباله اقدام کند. هر بار زباله‌ها در محلی خارج شهر رها شده و یا دفن می‌شود که این مسئله علاوه بر ایجاد مشکلات بهداشتی و زیست محیطی با اعتراض اهالی روستاهای اطراف مواجه می‌شود. در مورد اخیر اهالی روستای شارانی مجبور شدند شبها در زمینهای خود نگهبانی دهند تا مبادا شهرداری اقدام به تخلیه‌ی زباله در زمینهای آنها کند.

 

علاوه بر شهرداری، شورای شهر در دوره‌های مختلف بیشتر از آنکه به فکر شهر و شهروندان بوده باشند در فکر منافع شخصی، زمین خواری و سوء استفاده از منابع موجود بوده‌اند و در آخرین مورد شهردار ناکارآمد و نالایق مریوان را دوباره در مقام خود ابقا کرده‌اند.

شهروندان مریوانی که از شهرداری ناامید شده‌اند با نزدیک شدن فصل بارش اقدام به بازسازی کوچه‌ها و خیابانها و محلات خود کرده‌اند. اهالی بسیاری از محلات که کوچه‌هایشان آسفالت نشده پس از مراجعات مکرر به شهرداری و ناامید شدن از این نهاد دولتی خود اقدام به جمع آوری پول و شن‌ریزی کوچه‌ها و محلات خود کرده‌اند. در روزهای اخیر در بسیاری از محلات می‌شود شهروندان را در حال شن‌ریزی و آسفالت کوچه‌ها و ترمیم آسفالت‌های چند ساله دید.

 

در بسیاری محلات شهروندان اقدام به زیباسازی و کاشت درخت کرده‌اند، همچنین بازسازی پل‌ها برای عبور ماشین نموده و در این شهر عملا شهروندان وظایف نهاد شهرداری را خود به دوش می‌کشند.