شوک بعدی پس از تخلیه کرکوک؛ عقب نشینی پیشمرگه‌های اقلیم کردستان از مناطق مخمور و شنگال

یک روز پس از عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان از کرکوک و تحویل آن به حشد شعبی، امروز خبر عقب‌نشینی این نیروها از شنگال، مخمور، گرمیان، خانقین و جلولا منتشر شد. حشد شعبی وارد این مناطق شده است.

خبرها حاکی از آن است که پیشمرگ‌های اقلیم کردستان از ساعات اولیه بامداد امروز (سه‌شنبه ٢۵مهر/ ١٧ اکتبر) مواضع خود در همه مناطق مورد مناقشه با دولت مرکزی را ترک کردند. این اتفاق یک روز پس از آن روی داد که کرکوک بدون مقاومتی جدی به نیروهای عراقی حشد الشعبی واگذار شد.

 

سران اقلیم کردستان پس از برگزاری رفراندوم استقلال در اواخر ماه سپتامبر، عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ از مناطق کردستانی مورد مناقشه را محال خوانده بودند. مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان عراق که از دو سال پیش بطور غیرقانونی در مقام ریاست اقلیم کردستان باقی مانده است از جمله این افراد بود.

 

بارزانی بازپس‌گیری کرکوک توسط حکومت عراق را محال خوانده بود اما نیروهای آن نه تنها کرکوک بلکه همه مناطق دیگر را به حشد شعبی تحویل دادند. شنگال نیز از جمله این مناطق است.

 

نیروهای این حزب پیش از این در ماه آگوست ٢٠١۴ نیز شنگال را بدون درگیری به داعش واگذار کرده بودند که منجر به فاجعه کشتار ایزدی‌ها و یک فلاکت بزرگ شد. رسانەهای وابسته به حزب دمکرات گفتەاند که تخلیه شنگال طی یک توافق با حشد الشعبی بوده است.

 

مناطق که حشد الشعبی در طول ٤٨ ساعت به تصرف درآورد دارای جمعیت عمدتا کرد هستند و در دو سال گذشته با خون هزاران پیشمرگ و گریلا از چنگ داعش آزاد شده بودند.

 

فرار نیروهای دو حزب اصلی اقلیم کردستان از مواضع خود در کرکوک، شنگال و مخمور و نواحی دیگر موجی از خشم و انزجار در میان کردها ایجاد کرده است.

 

گریلاهای نیروی مدافع خلق و یژاستار و یگان‌های مقاومت شنگال تنها نیرویی بودەاند که در این توطئه شرکت نکرده‌اند و مواضع خود در شنگال و کرکوک را ترک نکردند.

 

گریلاهای حاضر در کرکوک، تا آخرین لحظه با ایجاد خط دفاعی در داخل شهر به همراه نیروهای داوطلب مردمی و پیشمرگانی که به دستور فرماندهان خود برای عقب‌نشینی عمل نکردند مشغول مقاومت بودند.