صادرات نفت جنوب کردستان به یک میلیون بشکه افزایش می‌یابد

​​​​​​​وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان روز شنبه ۱۲ آبان بیانیه‌ای منتشر کرده و اعلام کرده است که صادرات نفت اقلیم کردستان به یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت

بر اساس گفته‌های وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان صادرات نفت اقلیم به ثبات نسبی رسیده است و پیش‌بینی می‌شود با سرمایهگذاری‌های شرکتهای خارجی صادرات نفت اقلیم از طریق خط لوله‌ی جیهان در سال ۲۰۱۹ به حدود یک میلیون بشکه در روز برسد.

 

در حال حاضر اقلیم کردستان روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام از میادین نفتی کرکوک و خان‌شیخان به گذرگاه نفتی فیش خابور صادر کرده و از آنجا وارد خط لوله‌ی جیهان می‌شود.

 

شرکتهای دی ان او، جنل انرژی ترکیه و گلف کی استون بریتانیا سرمایه‌گذاران اصلی در میدانهای نفتی اقلیم کردستان هستند.

 

وزارت منابع طبیعی در بیانیه‌ی خود گفته است که با سرمایه‌گذاری دی ان او و جنل انرژی ترکیه یک تلمبه‌ی جدید در میدان خان شیخان نصب خواهد شد که امکان افزایش صادرات نفت اقلیم را فراهم خواهد کرد.

 

به گفته‌ی عاصم جهاد سخنگوی وزارت نفت عراق صادرات نفت کرکوک به ایران متوقف شده است. وی دلیل این توقف را نیاز داخلی اعلام کرده است.

 

بر اساس توافقی که مابین ایران و عراق انجام شده بود قرار بود روزانه ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت خام از کرکوک به دره شهر استان ایلام منتقل شود، اما پس از اعمال تحریمها توسط آمریکا، عراق این صادرات نفت کرکوک به ایران را متوقف کرد.

 

قابل ذکر است انتشار اسناد فروش چاههای نفت اقلیم از سوی پارت دمکرات کردستان (بارزانی‌ها) به ترکیه نارضایتی‌ها را در میان طیف‌های مختلف جامعه کردستان افزایش داده است.

 

افزایش صادرات و به تبع آن درآمد حکومت اقلیم کردستان در حالی است که همچنان از پرداخت کامل حقوق ماهانه به کارمندان خود سر باز می‌زند. صاحب‌نظران امور اقتصادی، احزاب سیاسی حاکم بر جنوب کردستان را فاسد و جریان‌هایی برای تاراج کردها عنوان می‌کنند.