صالح مسلم: تهدیدها زیاد هستند، ذهنیت حزب عدالت و توسعه همان ذهنیت حزب اتحاد و ترقی‌ست

صالح مسلم، مسئول روابط خارجی تو-دم اعلام نمود که در دولت ترکیه، ذهنیت اتحاد و ترقی مجددا خود را بازسازی و چنین امری هم برای کردها و هم برای خاورمیانه تهدیدی جدی قلمداد می‌گردد

صالح مسلم مسئول روابط خارجی حزب اتحاد دمکراتیک- پ.ی.د در ارتباط با تهدیدهای رجب طیب اردوغان ریاست جمهوری ترکیه با خبرگزاری فرات به گفت‌وگو پرداخت. مسلم در این گفت‌وگو با اشاره به دیدارهای مقامات ایالات متحده‌ی آمریکا و ترکیه اظهار داشت که آن‌ها در خفا درصدد انجام کارهایی هستند. مسلم تهدیدهای ترکیه را تهدیدی علیه تمامی کردها عنوان کرده و اقدامات دولت ترکیه را بازسازی ذهنیت حزب اتحاد و ترقی قلمداد نمود. مسلم افزود: متعاقب آنکه اردوغان در ترکیه تمامی قدرت را قبضه نمود، درصدد بسط و گسترش قدرت خود به خارج از ترکیه نیز برآمد. از همین رو با حزب حرکت ملی، ارگنکون، حزب الله و تمامی جنایتکاران جنگی دهه‌ی ٩٠ به اتحاد دست یازید. مسلم افزود از نظر ما سازماندهی اتحاد و ترقی در اوان قرن بیستم دوباره آشکار می‌شود. در آن برهه ارامنه و سریانی‌ها قتل عام گشته و رومی‌ها نیز از آناتولی اخراج و کردها باقی ماندند. اکنون نیز با اتحاد و ترقی جدید درصدد قتل‌عام کردها می‌باشند. جنگ در جنوب، شمال و روژآوا برآیند چنین سیاستی است.

 

اردوغان تهدیدی برای تمامی خلق‌هاست

مسلم در ادامه سخنانش با اشاره به تهدید جدی پیش روی کردها اظهار داشت: در اتحاد و ترقی با این ذهنیت که بهترین کرد یک کرد مرده محسوب می‌شود، با کردها تعامل می‌گردید. کردها نیز غیر از مقاومت راه دیگری ندارند. هیچ کردی نمی‌تواند ادعا نماید که در معرض تهدید نیست. با اعلام قتل‌عام، دیگر این حزب یا آن نگرش یا خواسته دیگر از اهمیتی برخوردار نخواهد بود.

مسلم با اشاره به گفته‌ی اردوغان و تروریست نامیدن کردها گفت: چنین گفته‌ای آگاهانه و تعمدی بوده و تهدیدهای انجام شده صرفا متوجه کردها نخواهند بود. مسلم در ادامه اشاره نمود که کردها در مقابل تهدیدهایی جدی قرار دارند، اما این تهدیدها صرفا علیه کردها نیستند. خلق‌ها[ی منطقه] در مقابل این تهدید بزرگ قرار دارند. برای نمونه [ترکها] اکنون در ادلب در پی چه چیزی هستند؟ در ادلب مردم عرب آن منطقه مورد ظلم قرار می‌گیرند و در منطقه‌ای دیگر کسانی دیگر؛ یکی از اهداف اساسی اتحاد و ترقی جدید تاسیس یک میثاق ملی جدید از حلب تا موصل و کرکوک است. درصدد کسب جغرافیای وسیعی هستند. این قتل‌عام و اشغالگری نیز صرفا متوجه کردها نخواهد بود  بلکه متوجه خلق‌های دیگر نیز خواهد شد. اردوغان چند روز قبل نیز اظهار داشته بود که ما با داشتن ٢٠ میلیون کیلومتر مربع، در ٧٠٠ هزار کیلومتر مربع محصور مانده‌ایم. اکنون نیز رویای یک جغرافیای ٢٠میلیون کیلومتری را در سر می‌پرورانیم.

 

رویای میثاق ملی اردوغان

صالح مسلم در ادامه اظهار داشت که در پروژه‌ی احیای بازسازی مجدد خاورمیانه اردوغان از نقشی که به ترکیه اختصاص یافته بود دست برداشته و به پیش‌برد طرح خود دست یازیده است. مسلم اظهار داشت: در طراحی مجدد خاورمیانه ترکیه نیز واجد نقش بود، اما ترکیه نیز در این راستا واجد طرح‌های مخفیانه‌ای بوده و مشخص شده است که خارج از نقش‌های اختصاص یافته، درصدد پیش‌برد طرح‌هایی دیگر است. رویای [بازسازی] میثاق ملی یکی از این موارد بوده و برای دست‌یابی به این هدف تمامی گروه‌های تروریستی را به کار برده است. از داعش، جبهه‌النصره و دیگر گروه‌ها بهره‌برداری کرده است. اما بعد از مدتی طرح‌های مخفیانه‌ی این کشور آشکار شده‌اند. اکنون نیز درصددند که ترکیه را از پیش‌برد چنین طرحی بازدارند. ترکیه از داعش استفاده نمود. اما داعش در آستانه نابودی قرار دارد. در ادلب از گروه جبهه‌النصره استفاده می‌نماید، چته‌های اویغور چچنی را مورد استفاده قرار می‌دهد. همگان دریافته‌اند که ترکیه حامی و پشتیبان این گروه‌های راهزن است. کردها در مقابل داعش به نبرد پرداختند و در صحنه‌ی بین‌المللی از تاثیرگذاری برخوردار شدند. از همین رو ترکیه بدین منظور که کردها به اهداف خویش دست نیابند دست از اقدامات دیگر برداشت. به همین علت است که موافقت خود را با خواسته‌های تمامی گروه‌ها و صرفا در مقابله با دست‌یابی کردها به حقوق خود اعلام می‌دارد. وضعیت موجود در کرکوک شاهدی بر این مدعاست که  درصدد برکندن کردها است.

 

ما به خلقمان اتکا خواهیم داشت

در ارتباط با تهدیدهای ترکیه علیه شمال سوریه نیز صالح مسلم افزود ما اطلاعی نداریم که در پشت پرده میان دولت امریکا و ترکیه چه اتفاقی در حال وقوع است، اما خلق‌های منطقه غیر از نیروی خود نباید به هیچ کس دیگری متکی باشند. مسلم افزود؛ آنچه که در عفرین بر سر ما بارید، بمب‌های ناتو بود؛ برای ممانعت از دست‌یابی کردها به خواسته‌هایشان، ترک‌ها اقدامات مختلفی را انجام می‌دهند. در برهه‌ای به ناتو نزدیک شده و در مقطعی دیگر به روسیه. سیاست عملگرایانه‌ای را  اتخاذ کرده‌اند. ترکیه هم در داخل و هم در خارج دچار تنگنا گشته و تلاش می‌نماید از طریق جنگ خود را از تنگنای کنونی برهاند. مترصد پذیرش هجوم و تهدیدهایش علیه کردهاست. ما از رویدادهای پشت پرده اطلاعی در دست نداریم. اما ما به نیروی خلق خود، سازماندهی و مقاومت خود متکی هستیم. باید در مقابل کسانی که علیه ما اعلام جنگ می‌نمایند چگونه رفتار کرد؟ باید به مقاومت پرداخت، راه دیگری وجود ندارد. از همین رو ما به غیر از اتکا به خلقمان نقطه اتکای دیگری نداریم. برای نمونه در ارتباط با عفرین همگان خود را به ندیدن و نشنیدن آن زدند. ۶٠ روز بمب‌های ناتو بر سر ما باریدند، سلاح‌های ناتو علیه ما به کار گرفته شد. اقدامی که مخالف قوانین ناتو و سازمان ملل نیز بود. اما صدایی در مقابله با آن از کسی برنخاست.

 

آمریکا نه می‌خواهد ما را از دست دهد و نه ترکیه را.

صالح مسلم مسئول روابط خارجی حزب اتحاد دمکراتیک اظهار داشت آمریکا درصدد است کردها و ترکیه را با هم داشته باشد. اما چنین امری برای حزب عدالت و توسعه امکان‌پذیر نبوده و ادامه داد: ایالات متحده‌ی آمریکا نمی‌خواهد کردها را از دست بدهد، اما ترکیه نیز در این میان وجود دارد. ترکیه عضو ناتو و متفق آمریکا به شمار می‌رود. امریکا نمی‌خواهد ما و ترکیه را از دست بدهد. از اردوغان و تیم وی نیز بهره می‌گیرد. برای ما چنین امری مساله‌ساز نیست. می‌تواند همزمان طی  ارتباط با ترکیه با ما نیز ارتباط داشته باشد. اما ارتباط امریکا با ترکیه نباید علیه ما  و به ضرر ما باشد. اما ترکیه اظهار می‌نماید که یا ما یا کردها. خواهان تغییر موضع امریکاست. آمریکا نیز همزمان نمی‌خواهد نه کردها و نه ترکیه را از دست بدهد. اما این موضع سیاسی ترکیه قابل پذیرش نیست. ما نمیدانیم راه دیگری چگونه امکان پذیر است، اما ترکیه با سیاست‌های خود نه تنها برای کردها بلکه برای تمامی خاورمیانه و جهان مایە‌ی تهدید است.