صالح گدو:۲۰ سال مبارزه‌ی امرالی برابر ۱۰۰ سال مبارزه است

​​​​​​​صالح گدو دبیر کل حزب چپ دمکراتیک کردهای سوریه گفت: مقاومت امرالی به تنهایی قهرمانی بزرگی است

عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد در ۲۰ جولای ۱۹۷۹ تا تاریخ ۹ اکتبر ۱۹۹٨ در سوریه و روژاوای کردستان حضور داشت. در این مدت نیز سیاستماران کرد پیش او رفتند و از نزدیک با وی آشنا شدند. یکی از این سیاستمداران صالح گدو است.

 

صالح گدو که ۷۳ سال سن دارد، سیاستمداری باتجربه است. در سنین جوانی و اوایل تحصیلاتش تاکون در حزب چپ دمکراتیک کردهای سوریه حضور داشته و هم اکنون نیز دبیر کل این حزب است.

 

وی در سال ۱۹٨۱ عبدالله اوجالان را دیده است و در موردش می‌گوید: روشنفکری بزرگ و یک انقلابی بزرگ و نیرومند و واقعیست. به منافع شخصی فکر نکرده است. به طور مداوم به منفعت خلقش فکر می‌کرد.

 

۳۷ سال پیش در دمشق با او آشنا شد

سیاستمدار صالح گدو گفت: من ۳۷ سال پیش برای اولین بار رهبر آپو را در دمشق دیدم. این دیدار برای من مایه‌ی افتخار بود. یک رفیق دیگر نیز همراهم بود. زمانی که او را دیدم به رفقایم و مسئولین حزبم گفتم "این جوان در کار خود بسیار جدیست و کار و وظایف بزرگی را متحمل شده است". بعد از یک ساعت و نیم از دیدارمان من به این نتیجه رسیدم. گفتم" او کار و وظیفه‌ی بزرگی را انجام خواهد داد و امیدوارم در این راه موفق شود". حقیقتا در آن شرایط موفق شدن بسیار دشوار بود.

گدو همچنین گفت: بعدا هم فرصت بسیار برای دیدار با او در دمشق و اطراف دمشق پیش آمد. در هر دیدار جدیت بیشتر می‌شد و هم زمان هم حزب بزرگتر و گسترده‌تر میشد. هزاران دختر و پسر جوان به عضویت حزبش در می‌آمدند.

 

صالح گدو همچنین گفت: برای آنکه به جنگ میان حزب کارگران کردستان پ.ک.ک و آزادیخواهان ملی کردستان کوک پایان یابد، در سال ۱۹٨۵ یک کمیته‌ی ۴ نفری به نمایندگی ۱۷ حزب از هر چهار بخش کردستان تشکیل شد و او هم یکی از آن چهار تن بود.

 

"ما پیش رهبر آپو رفتیم و نشستیم. رهبر گفت" توافق نکردند اما مقابله با هم پایان می‌یابد. خواست ما این است که در مقابل انقلاب مانع نشوند. ما مسئولیت انقلاب را به عهده گرفته‌ایم. کوک و احزاب دیگر باید از ما حمایت کنند. "پس از آن رهبر آپو تصمیم گرفت و اختلافات پایان یافت.

 

گدو به این مسئله اشاره کرد که اوجالان احزاب روژاوا را مهم می‌دانست و در این مورد گفت: "به من گفت، رفیق صالح خواست ما این است که احزاب شما به هم نزدیک شوند. از یکدیگر حمایت کنند و با هم متحد باشند. ما بیشتر از هر چیزی به اتحاد نیاز داریم." به همین طریق با احزاب جنوب کردستان هم رابطه‌ی خوبی داشت. برای آنکه اختلافاتی را که در آنجا ایجاد شده بود پایان دهد، برای توافق و اتحادشان تلاش می‌کرد.

 

صالح گدو دبیر کل حزب چپ دمکراتیک کردهای سوریه در ادامه گفت: اسارت عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد دو ماه دیگر ۲۰ سال را تمام خواهد کرد. در دنیا رهبر دیگری نبوده است که ۲۰ سال در میان یک دریا و در چنین مکان دورافتاده‌ای زندانی شده باشد. اما علیرغم آن، روز به روز بزرگتر و شکوهمندتر شود. ۲۰ سال مبارزه‌ی امرالی برابر ۱۰۰ سال مبارزه است. وضعیت اوجالان با وضعیت نلسون ماندلا و  سایر رهبران دیگر خلق‌ها متفاوت است.‌ وی در دست یک دولت درنده قرار دارد. مقاومت او در این جزیره خود یک قهرمانی بزرگ است. باید خلق کرد و همه ی خلقهای جهان این را بدانند، که باید با احترام سر را در مقابل او پایین آورند.

 

صالح گدو به اعتصابات غذا در اروپا و همه‌ی جهان اشاره کرد و گفت: در هر چهار بخش کردستان همه برای رهبر آپو در تلاش و تکاپو هستند. بدون شک دولت ترکیه شکست خواهد خورد و هرگز پیروز نخواهد شد. بدون شک پروژه‌ی رهبر آپو پیروز خواهد شد. ما با احترام در مقابل رفیقمان لیلا گوون سر فرود می‌آوریم و از او حمایت می‌کنیم. ما می‌گوییم" زنان و خلق همه همراه تو هستند، ما همراه تو هستیم، زنده باشی لیلا".