ظریف؛ شریک مطمئنی برای اربیل هستیم (؟!)

​​​​​​​وزیر خارجه جمهوری اسلامی درحالی کردهای عراق و سوریه را دوست خواند اما در مورد سرکوب کردها در ایران و ترکیه حرفی نزد

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران که پیشتر در مراسم تشییع جلال طالبانی گفت تنها کسی بود که حاضر نشد به پرچم اقلیم کردستان ادای احترام کند دیروز زیر همان پرچم نشست چون اقتصاد کشورش بخاطر فساد داخلی و تحریم‌های آمریکا ویران شده است.

 

ظریف روز سه‌شنبه در همایش فعالان اقتصادی ایران و استان هولیر اقلیم کردستان اظهار داشت: کردستان عراق یک همسایه مهم است و خواهران و برادران کرد در عراق و سوریه را از خودمان می‌دانیم، همه یک ریشه تاریخی داریم و از مصیبت‌های همدیگر رنج بردیم.

 

ظریف گفت: ما به عراق و اقلیم آمدیم تا روابط‌مان هر چه نزدیکتر شود. از کمک به تشکیل دولت مرکزی بسیار خوشنود هستیم، از گفت‌وگوهای احزاب کرد عراقی برای تشکیل دولت استقبال می‌کنیم و از دولت اقلیم به شکل قوی حمایت می‌کنیم.

 

ظریف گفت: پیشنهاد کردیم که شهرک‌های صنعتی مشترک در مرزها ایجاد کنیم و تولید مشترک داشته و با استفاده از توانایی‌های همدیگر آن را صادر کنیم.

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ظهر سه‌شنبه در اربیل با مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات و ريیس سابق اقلیم کردستان عراق دیدار کرد. علاوه بر مسائل اقتصادی، اهمیت تفاهم و همکاری بین اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق، روند تشکیل دولت اقلیم و همچنین مسائل منطقه و از جمله اوضاع سوریه و لزوم ادامه روندهای سیاسی برای حل مشکلات این کشور از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی طرفین بود.

 

اظهارات ظریف در مورد حمایت از کردها در حالی است که در پی برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان در سپتامبر ٢٠١٧ رژیم ایران دروازه‌های مرزی خود با اقلیم را مسدود کرد و در زمستان سال گذشته هم عملا با دولت کردستیز ترکیه در اشغال عفرین و کشتار کودکان و زنان عفرینی همکاری کرد.

 

رژیم ایران سال گذشته حین حمله اشغالگرانه رژیم اردوغان به شمال سوریه ضمن بازداشت شهروندان معترض شرق کردستان به فعالان مدنی کردستان و ایران هشدار داده بود که با هرگونه اعتراض نسبت به جنایت‌های دولت غاصب ترک علیه کردها به شدت برخورد می‌کند.