عبدی: در صورت حمله‌ی ترکیه جنگ بزرگی روی خواهد داد

مظلوم عبدی فرمانده کل نیروهای ق.س.د اعلام کرد، " در صورت حمله‌ی دولت ترکیه، این درگیر‌ی‌ به نبردی بزرگ مبدل خواهد شد."

  مظلوم عبدی فرمانده کل نیروهای سوریه دمکراتیک ق.س.د در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی "ینی اوزگور پلتیکا" اعلام کرد، " در صورت حمله‌ی دولت ترکیه به یک منطقه، این درگیری‌ به نبردی بزرگ مبدل خواهند شد. به هر کسی گفته‌ایم. ترکیه، آمریکا، ‌فرانسه نیز می‌دانند."

  عبدی با اشاره به انقلاب ۱۹ ژوئیه اعلام کرد، " از اکنون به بعد برای محافظت از این راه، برای پایان یافتن برهه‌ی تشکیل و حل دمکراتیک برابری خلق‌ها با حفظ یکپارچگی سوریه فعالیت خواهیم کرد."

  در پاسخ وضعیت مرز چگونه است؟ عبدی درباره‌ وضعیت مرزها اعلام کرد، " ترکیه نیروی زیادی را در مرزها مستقر کرده است. می‌توان گفت، ما نیز نیروهایمان را در مرزها به خوبی مستقر کرده‌ایم. کشمکشی وجود دارد و این وضعیت زمینه‌ی اخلالگری را ایجاد می‌کند و یک کاستی، یک جرقه می‌تواند به آتشی بزرگ ختم شود."

  در پاسخ " شما منتظر حمله هستید؟" عبدی اظهار داشت، " شرق فرات و عفرین بمانند یکدیگر نیستند و دو منطقه‌ی جداگانه هستند. ممکن نیست که همان وضعیت عفرین در این منطقه تکرار شود. به چنین چیزی اجازه نخواهیم داد.

  در برهه‌ی عفرین تصمیمی استراتژیک گرفتیم. خواستار گسترش جنگ نبودیم. خواستیم جنگ عفرین در عفرین باقی مانده و چنین شد. شرق فرات برایمان چنین نخواهد بود. اگر ارتش ترکیه به منطقه‌ای حمله کند به جنگ بزرگی مبدل خواهد شد."

  اگر به ما حمله کنند...

  عبدی درباره‌ی هدف وی از گفتن " جنگ بزرگ"  اعلام داشت، " برای مثال اگر دولت ترکیه به گره‌سپی حمله نماید، از دیرک تا به منبج جنگی برپا خواهد شد. این تصمیم ماست. به هر کسی گفته‌ایم، ترکیه، آمریکا، فرانسه نیز می‌دانند. اگر به ما حمله کنند مرزی به طول ۶۰۰ کیلومتر به منطقه‌ی جنگ مبدل خواهد شد. در سوریه جنگ دوم داخلی روی خواهد داد.

  استراتژی ترکیه چنین است که گره‌سپی و کوبانی را اشغال کرده و بایستد. اما اگر حمله‌ای روی‌ دهد تا زمانیکه ترکیه عقب نشینی کند جنگ ادامه خواهد داشت."

  موضع آمریکا

  عبدی درباره‌ی موضع آمریکا اعلام کرد، " در جنگ علیه داعش با آمریکا توافقی مشترک داریم. اکنون جنگ داعش در مناطق رقه و دیرالزور ادامه دارند. در صورت حمله‌ی ترکیه به ما، نیرو‌های ی.پ.گ از ق.س.د خارج شده و در این صورت جنگ داعش متوقف خواهد شد. داعش در چنین شرایطی بار دیگر نیرومند خواهد شد. همچنین با خارج شدن ما، رژیم سعی در اشغال این مناطق خواهد داشت. به فعالیت‌های مشترکمان با آمریکا و ائتلاف بین‌المللی زیان وارد شده و به آن ضربه وارد می‌شود.

  آمریکا خواهان چنین چیزی نیست. نیروهای ائتلاف بین‌المللی متشکل از ۷۳ کشور هستند. هیچ یک از آنان نیز نمی‌خواهد به این همکاری ضربه‌ای وارد شود. این مسئله‌ای بین‌المللی است. به همین دلیل فشارهایی جدی بر ترکیه وارد می‌شود. در عفرین چنین نبود.

  نقش آمریکا برای جلوگیری از جنگ مثبت است. فعالیت‌های دیپلماتیک ادامه دارند. فشار وارد کرده و خواهان جلوگیری از وقوع جنگی غیرقابل کنترل است. وزیر دفاع آمریکا، فرمانده‌ی کل نیروهای آمریکا، وزیر امور خارجه آمریکا با همتایان ترکیه‌ای خود سخن گفتند.

  مسئله نه باور کردن و یا نکردن است، این مشکل آمریکاست. موضع خود را معلوم ساخته‌ایم، آماده‌کاری‌های خود را نیز انجام داده‌ایم، می‌جنگیم. شرق فرات بمانند عفرین نخواهد بود."

  منطقه حائل

  عبدی درباره‌ی گفت‌وگوهای بر سر منطقه‌ی حائل اعلام کرد،‌ " اردوغان در سال ۲۰۱۸ گفت" آماده‌کاری‌هایمان را پایان رساندیم در شرق فرات عملیاتی را آغاز خواهیم کرد." در هفت سال گذشته هیچ حمله‌ای علیه ترکیه انجام نداده‌ایم. آن‌‌ها ما را به عنوان مشکلی قلمداد می‌کنند. نگاه کنید ۶ -۷ سال در جنگ بسر می‌بریم. خواهان جنگی جدید نیستیم‌، ‌خواهان جنگی بزرگ نیستیم. آتش بسی نخواهد بود. به همین دلیل از دوستانمان درخواست کردیم با آن‌ها گفت‌وگو نمایند. از جیمز جفری نماینده‌ی ویژه‌ی آمریکا در سوریه درخواست میانجیگری کردیم. وی نیز اعلام کرد، با خوشحالی می‌تواند چنین نقشی را ایفا نماید. چنین مقطعی آغاز شد. در ابتدا چنین برنامه‌ای نداشتیم. اعلام کردیم که توسط ما حمله‌ای صورت نخواهد گرفت و این مقطع چنین ادامه یافت.

  باید نیروهای منطقه مدیریت نمایند

  این مسئله‌ی مرزهاست. ترکیه خواهان منطقه‌ای امن با عرض ۳۰ کیلومتر است. ما نیز خواهان ۵ کیلومتر هستیم. قبول می‌کنیم که منطقه‌ای امن با عرض ۵ کیلومتر ایجاد شود. همچنین می‌توانیم نیروهای ی.پ.گ را از این مناطق خارج نماییم. می‌خواهیم نیروهای منطقه در این مناطق قرار داشته باشند. "

  عبدی در ادامه اظهار داشت، مقصود وی از نیروهای منطقه، نیروهای کوبانی، سرکانی، قامشلو و گره سپی است و افزود، " همچنین می‌توانیم سلاح‌های سنگین بمانند تانک، توپ و... که با آن‌ها می‌توان به ترکیه رسید را نیز از این محدوده خارج نماییم. مسافت بعضی از سلاح‌هایمان ۲۰ کیلومتر است. می‌توانیم در چهارچوب این مسافت آن‌ها را دور سازیم. اگر این تهدیدی باشد، تهدید را دور خواهیم ساخت. ترکیه می‌گوید "بایستی کسانیکه از خارج آمده‌اند مدیریت نمایند." ما نیز می‌گوییم، در  آن زمان اهالی منطقه مدیریت نمایند. بدین شکل مسائل حل خواهند شد. "

  بایستی نیروهای بی‌طرف به نظارت بپردازند

  عبدی اعلام کرد، بایستی دولت ترکیه پیمان ببندد که حمله نخواهد کرد و گفت، " می‌خواهیم نیرویی بین‌المللی وظیفه‌ی گشت زنی را بر عهده بگیرد. ائتلاف بین‌المللی و یا هر نیرویی دیگر،‌ ترکیه در طرف دیگر است، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهیم نیرویی بی طرف این مسئولیت را بر عهده بگیرد."

  بایستی از عفرین خارج شوند

  عبدی در پایان سخنان خویش اعلام کرد، "‌ هم‌اکنون به یک شرط نیروهای ترکیه می‌توانند در این گشت زنی‌ها جای بگیرند" و درباره‌ی این شرط اعلام کرد، " بدون هیچ استثنایی باید از تمامی عفرین خارج شوند. بایستی تبهکاران از عفرین خارج شوند. مال و ملک عفرینیان که تاراج شده است به آن‌ها بازگردانده شود. آن‌هایی را که از بیرون آورده و در عفرین اسکان دادند را نیز خارج نمایند. تمامی این‌ها نیز باید با محافظت نیروهای بین‌المللی و تحت کنترل مجلس عفرین انجام شوند. هنگامیکه به این ( شرط) عمل شد، نیروهای نظامی ترکیه می‌توانند با نیتی مثبت در فعالیت‌های گشت‌زنی مشارکت نمایند."