عضو مجلس پژاك خواستار فرماندهی مشترک برای احزاب شرق کردستان شد

باران بریتان عضو مجلس حزب حیات آزاد کردستان در گفتگویی با سایت پاراگراف خواستار ایجاد یک فرماندهی مشترک برای نیروهای نظامی احزاب شرق کردستان شد.

باران بریتان عضو مجلس حزب حیات آزاد کردستان در گفتگویی با سایت پاراگراف خواستار ایجاد یک فرماندهی مشترک برای نیروهای نظامی احزاب شرق کردستان شد. او به تجربه جنگ برادرکشی احزاب در جنوب کردستان اشاره کرده و می گوید نمی خواهند که این تجربه تلخ در شرق کردستان تکرار شود.

 

باران بریتان از اعضای مجلس پژاك با ابراز نگرانی از تعدد نیروهای نظامی مستقل احزاب در شرق کردستان به خطر وقوع جنگ احتمالی داخلی میان آنها پرداخته و خواستار شکل‌گیری یک فرماندهی مشترک و جمع شدن نیروهای نظامی زیر یک چتر واحد شده است.

 

او می گوید پژاک در دیدار با دیگر احزاب دیگر چنین طرحی را ارائه داده و معتقد است که با وجود تفاوت‌های موجود در راهکارهای طرفین می شود در برخی موارد اصلی همکاری کرد.

 

باران بریتان همچنین از پیشنهاد ایجاد یک اتاق مشترک برای روابط دیپلماتیک کردها خبر داده و می گوید به احزاب دیگر یادآور شده اند اگر در کنار هم خواستەهای خود را به مخاطبان آن بیان کنند، دارای قدرت تأثیرگذاری بیشتری خواهند بود.

 

عضو مجلس پژاك در رابطه با برخورداری هریک از احزاب از نیروهای نظامی جداگانه، به تجربه تلخ برادرکشی در جنوب کردستان و جنگ‌های خونین حزب دمکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان اشاره می کند که لطمه سنگینی به خلق کرد زد.

 

او در پاسخ به سئوالی در مورد تمایل پژاك به عضویت در مرکز همکاری احزاب کردستان ایران می گوید پژاك آماده گفتگو در اینباره است اما طرف ‌های مقابل گویا آمادگی ندارند.

 

باران بریتان با این وجود به تفاوت نظر پژاك با دیگر احزاب شرق کردستان اشاره می کند و می گوید پژاك بر خلاف احزاب دیگر با نظام دولت-ملت و حکومت‌گرایی بخاطر ماهیت غیر دمکراتیك آن مخالف است و می خواهد "خودمدیریتی دمکراتیك" در مناطق دایر شود تا مردم خودشان امور خود را اداره کنند.

 

او همچنین تأکید می کند که پژاك مانند احزاب دیگر معتقد نیست که براندازی نظام ایران بطور قطع می تواند منجر به آزادی شود چون تجربه نشان داده که سرنگونی حکومت‌ها همیشه چارەساز نبوده است.