علی کریمی: رویدادهای جنوب کردستان ثمره اشتباهات ٢۶ ساله اخیر است

علی کریمی نویسنده و سیاستمدار کُرد در گفتگو با خبرگزاری فرات واگذاری کرکوک را نتیجه اشتباهات حکومت اقلیم کردستان در ٢۶ سال گذشته خواند

علی کریمی نویسنده و سیاستمدار کُرد در گفتگو با خبرگزاری فرات واگذاری کرکوک را نتیجه اشتباهات حکومت اقلیم کردستان در ٢۶ سال گذشته خواند

 

کریمی در آغاز سخنان خود عملکرد ٢۶ ساله حکومت اقلیم را برشمرد و گفت:" ٢۶ سال است در جنوب کردستان، حکومت مدیریت کارها را بر عهده دارد و همه از ماهیت این حکومت آگاهند. این دوره زمینه فساد، غارت و اعمال غیرقانونی بوده است. غیرنظامیان بسیاری در ٢۶ سال گذشته از سوی مسئولان حکومت کُردی کشته شدند. گروگان گیری از خلق مظلوم صورت گرفت و سازمان‌های مافیایی از سوی مسئولان احزاب حاکم تشکیل شدند."

 

این نویسنده به تحولات سالهای پرداخته و افزود:"اعمال پلید، تاراج منابع و فشار اقتصادی بر خلق در سالهای اخیر به اوج رسید، بخصوص اقتصاد لیبرالی و آنچه که نچیروان بارزانی و وزیر نفت وی سال به تمامی آشکار کرد و خلق کُرد هم با چشم خود دیدند که حکومت اقلیم کردستان نه برای خلق مظلوم و ستمدیده بلکه رژیمی برای تأمین منافع سرکردگان احزاب حاکم است. نسلی تازه از فرزندان بارزانی‌ و طالبانی‌ [ و افراد پیرامون آنها] پیدا شدند که درصدد تصاحب هر تمام دارایی‌های خلق کُرد در جنوب کردستان شدند. به همین دلیل مابین خلق و مسئولان اقلیم خلأی بوجود آمد و این خلأ بیش از بیش زمینه فاصله گرفتن مردم از حکومت را در پی داشت."

 

نامبرده سکوت مردم را نشانه رضایت آنان از وقایع اخیر عنوان کرد و گفت:"خلق کُرد در جنوب کردستان از آنچه در روزهای اخیر روی داده است ناراضی نیست. خلق به حاکمان این پیام را می‌دهد؛ اعمال شما اقلیم را به این وضعیت سوق داد و آنچه می‌بینید نتیجه عمل خودتان است."

 

این نویسنده موضوع واگذاری کرکوک را یادآوری کرد و افزود:" مسئولان هیچگاه با مردم راستگو نبودند. آخرین نمونه آن در نشست دوکان (میان ی.ن.ک و پ.د.ک) بود. در پایان نشست به افکار عمومی اعلام کردند که با هم به توافق رسید‌ه‌اند، اما دروغ بود. هیچ توافقی صورت نگرفته بود. به فرض احتمال هر توافقی آنچه که در شامگاه ٢۴ مهر در کرکوک روی داد ماهیت این توافق را به همه نشان داد."

 

ایشان مسعود بارزانی را مسئول فلاکت خلق جنوب کردستان عنوان کرده و تصریح نمود:"مسعود بارزانی آنچنان به کرسی ریاست چسپیده که هیچ چیز دیگری را نمی‌بیند. مسئولیت آنچه در کرکوک روی داد با شخص بارزانی است. زیرا بارزانی سرفرماندهی کل نیروهای مسلح را یدک می‌کشد. شکست کرکوک چه خیانت و یا تاکتیک باشد شخص بارزانی مسئول درجه یک آن است. به همین دلیل باید مورد محاسبه قرار گیرد. خلق کُرد باید از بارزانی حسابخواهی کنند."

 

 برای رفراندوم سال ٢٠٠۵ بهترین زمان بود

این نویسنده کُرد در ادامه سخنان خود به مبحث همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان پرداخت و افزود:" اعلام کردند که رفراندوم برگزار می‌کنند. رفراندوم آنان چه دستاوردی داشت. شرافت و کرامت خلق‌ کُرد و نیروی پیشمرگ را لگد مال کردند. رفراندوم آنان پای اشغالگران را به داخل خاک میهن باز کرد. [مسعود] بارزانی مسئول اصلی این فاجعه است."

 

سال ٢٠٠۵ آمریکا به هر دری زد تا کردها را قانع کنند وبه آنان بفهماند که شرایط بین‌المللی برای کردها مهیاست. هلبجه و انفال و کشتارهای دسته‌جمعی دیگر موضوع روز افکار عمومی در جهان بودند. آمریکا و دیگر كشورها آماده بودند مطالبات کردها را بپذیرند. اما این مسئولین چه خواسته‌ای مطرح کردند؟ پول. آنان پول خواستند و این امر به موضوع داغ رسانه‌ها مبدل شد. خود آمریکائیها اعلام کردند که از خواسته کردها شک زده شده‌اند.

 

از رویدادهای سال ٢٠٠۵ تا روز واگذاری کرکوک هر آنچه روی می‌دهد مسئولیتش با نمایندگان سیاسی کردهاست. مسعود بارزانی در سمت ریاست اقلیم بیشترین نقش را در این میان داشته است."

 

کنگره اتحاد ملی، خواسته‌‌ای که همیشه از سوی احزاب اقتدارگرا انکار شد

علی کریمی در ادامه از لزوم کنگره اتحاد ملی کردها سخن به میان آورده و افزود:"کردستان میهن واحدی با چهار بخش خود است. لازم بود ما برای این سرزمین فعالیت می‌نمودیم. لازم است هشیاری ملی را ارتقا دهیم. واقعیت این است که از سویی کردها با همپیمانان خود رقا را آزاد کردند. اما از سوی دیگر به دلیل نگرش‌های کوتاه بین و خودخواهانه ما در جنوب کردستان کرکوک را از دست دادیم.

 

روژاوا با ایده ملی و دمکراتیک به مبارزه خود ادامه می‌دهد و سیستم مدیریتی خود را ایجاد می‌کند. مک‌گورگ، نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش با افتخار کنار مبارزان روژاوا عکس یادگاری می‌گیرد و اینگونه خود را به افکار عمومی جهانیان نشان می‌دهند اما همین فرد با بارزانی تماس می‌گیرد ولی بارزانی به تلفن وی پاسخ نداده است. خودخواهی و تکبر [کاذب] بجز این چه چیز دیگری می‌تواند باشد."

 

جنوب کردستان در مرحله بسیار خطرناکی قرار گرفته است

کریمی در پایان سخنان خود تأثیر رژیم ترکیه در سیاست‌های حزب دمکرات کردستان عراق را خاطرنشان کرده و افزود:"گفته می‌شود که حزب دمکرات کردستان عراق درصدد دعوت از ترکیه برای اشغال خاک جنوب کردستان است. اقدام به چنین اشتباهی جنوب کردستان را به ویرانه‌ای سوق خواهد داد. اگر بارزانی و حزب منسوب به وی چنین عملی را مرتکب شوند جنوب کردستان به عرصه جنگ مبدل خواهد شد. تنها راه برای گذار از این مرحله انسجام ملی، اتخاذ سیاست مشترک، دیپلماسی و تشکیل نیروی نظامی مشترک است. در غیراینصورت کردها نمی‌توانند خود را از کشتار جمعی و اشغالگری نیروهای بیگانه نجات دهند."