علی کریمی: هدف ترکیه از اشغال جنوب کردستان دستیابی به کرکوک است

علی کریمی اعلام کرد، باید کردهایی که می‌گویند دولت ترکیه دوست ماست و در حوزه‌ی اقتصادی و سیاسی ارتباطاتی داریم بدانند که در آینده دولت ترکیه در ابتدا آن‌ها را هدف قرار داده و بایستی اهداف خطرناک ترکیه را درک کنند.

  علی کریمی نویسنده و تحلیل‌گرسیاسی درباره‌ی حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه به جنوب کردستان و همکاری پ.د.ک در این عملیات با خبرگزاری فرات مصاحبه نمود.

  در ابتدا علی کریمی به اشاره به اهداف ترکیه در حمله به جنوب کردستان اعلام کرد: چندین سال است دولت ترکیه به بهانه‌ی حمله علیه پ.ک.ک حاکمیت مرزی جنوب کردستان و عراق را نقض میکند. متاسفانه واقعیتی که در جنوب کردستان به نفع ترکیه تمام شده است، ذهنیت طایفه‌ای، حزبی و خاندانیست که در نتیجه‌ی آن بخش بسیاری از حاکمیت و به ویژه حزب دمکرات کردستان در این سیاست اشغالگرانه با آن همکاری می‌کند.
علی کریمی درباره‌ی سکوت حکومت اقلیم کردستان و عراق اظهار داشت: حکومت عراق و اقلیم کردستان درباره‌ی این حملات واکنشی نداشته‌اند، اگر تو سکوت نمایی دنیا هم واکنشی نخواهد داشت. حکومت اقلیم قادر است علیه حملات ترکیه به دادگاه بین‌الملل شکایت کند اما در نتیجه‌ی منافع بعضی از احزاب جنوب کردستان اقدامی نمی‌کنند.

  وی در ادامه اعلام کرد، دولت ترکیه میان نیروهای گریلا و غیر نظامیان تفاوتی قائل نمی شود و همه‌ی آنها را هدف قرار میدهد. در ابتدای تاسیس جمهوری ترکیه تاکنون ضدیت خود را با خلق کرد نشان داده‌اند و علیه تمامی دستاوردهای خلق کرد می‌ایستند. در این اواخر بن علی یلدرم و اردوغان گفته‌اند "کرکوک یکی از شهرهای ترکیه است" و تمامی خلق‌های دیگر این شهر را انکار می‌کنند. ترکیه هیچگاه دشمنی خود را پنهان نکرده است. اگر ( اقدامات ترکیه) همچنان ادامه داشته باشند بسیاری از جنوب کردستان را به اشغال خود در می‌آورد که این هم نشان از همکاری بعضی از قدرت‌های کرد با آنهاست.

  هدف ترکیه کرکوک است

  علی کریمی با اشاره به بهانه‌ی حزب دمکرات کردستان که اعلام کرده بود "ترکیه به دلیل وجود پ.ک.ک به جنوب کردستان حمله می‌کند" اظهار داشت: این حقیقت ندارد چون نیروهای پ.ک.ک در تمامی کوهستان‌های شمال کردستان قرار دارند و علیه دولت ترکیه عملیات انجام می‌دهند. ترکیه با صدور این جنگ به جنوب کردستان خواهان اشغال جنوب کردستان و دستیابی به کرکوک و منابع اقتصادی کردستان است.

  علی کریمی در ادامه سخنان خود ارتباط میان حکومت اقلیم جنوب کردستان با ترکیه را به عنوان ارتباطی تسلیم کننده و بی اراده نام برده و اعلام کرد: به دفعات حکومت اقلیم کردستان و حزب دمکرات کردستان اعلام کرده‌اند "در حوزه اقتصادی با ترکیه ارتباط داریم" این نوع از ارتباط صحیح نیست. نباید این ارتباط بر اساس کشتار کردها در بخش‌های دیگر کردستان شکل بگیرد. این ارتباط نباید بر اساس اشغال جنوب کردستان باشد، در غیر این صورت این ارتباط خیانت است. در صورت وجود ارتباط میان آن‌ها باید ارتباطی متعادل بوده و نه بر اساس تسلیم کردن و کشتار برادران خویش باشد.
ترکیه اولین دولتیست علیه رفراندوم ایستاد

  علی کریمی ضدیت دولت ترک با رفراندوم جنوب کردستان را خاطر نشان ساخته و اعلام کرد: ترکیه در زمان رفراندوم جنوب کردستان به خوبی چهره‌ی خود را به خلق جنوب کردستان نشان داد. اگر بارزانی و یا هر کس دیگر و حتی اگر دوست ترکیه نیز عملی را در خلاف منافع ذهنیتی ترکیه انجام دهند، مخالفت خود را اعلام می‌کنند. دولت ترکیه اولین دولت بود که مخالفت خود را با رفراندوم جنوب کردستان اعلام کرد و مرزهای جنوب کردستان را بستند و تمامی ارتباطات سیاسی، اقتصادی و نظامی را نقض کردند.

  علی کریمی در پایان سخنان خویش اعلام کرد: در زمان تحلیف نچیروان بارزانی دولت ترکیه، مسعود بارزانی را تحقیر کردند. دولت ترکیه یکی از وزرای خود را به مراسم تحلیف فرستاده و از سرودن ای رقیب جلوگیری کرد. بدین شکل بزرگترین تحقیر را بر مسعود بارزانی روا داشتند. پ.د.ک و بارزانی باید این نشان را درک کرده و بدانند که ترکیه دوست آنها نخواهد بود. در آینده در مقابل چشمان همه، دولت ترکیه مسئولین پ.د.ک را حقیرتر خواهد کرد. از تمامی مسئولین جنوب کردستان درخواست می‌کنم که باید اهداف اشغالگرانه و تهدید دولت ترکیه را درک کنند.