فتنه‌ی پ.د.ک علیه ایزدیها در بغداد آشکار شد

​​​​​​​حزب دمکرات کردستان-پ.د.ک پس از ناامیدی از ابقای دوباره‌ی فرماندار فراری‌ سابقش در شنگال، اکنون توسط چند پارلمانتار حزبش در پارلمان عراق در تلاش است تا دولت عراق با خودمدیریتی شنگال و یگاتها مدافع شنگال ی.ب.ش برخورد کند

پس از آنکه نیروهای پ.د.ک در سال ۲۰۱۴ از شنگال عقب‌نشینی کردند و خلق ایزدی را بدون دفاع رها کردند، داعش هزاران شهروند شنگالی را ربود. ایزدیهای شنگال با هدف آزاد نمودن بستگانشان و آزادسازی شنگال، نیروهای مدافع خود با نام نیروهای مقاومت شنگال-ی.ب.ش را بنیاد نهادند. پس از آزاد نمودن شنگال این نیروها مانند نیروهای رسمی شنگال توسط حکومت عراق پذیرفته شده است.

 

همچنین خلق و نهادهای اصیل شنگال انجمن خودمدیریتی را در این بخش تأسیس کرده‌اند که هدف آنها اداره‌ی خود است. این انجمن نیز توسط حکومت عراق پذیرفته شده و حکومت عراق آن را به رسمیت می‌شناسد و اخیرا مناطق گرعزیز، سیبا شیخ خدر و چند منطقه‌ی دیگر را به این انجمن واگذار کرده است.

 

اکنون پ.د.ک با نقشه در تلاش است تا یگانهای مقاومت شنگال-ی.ب.ش و انجمن خودمدیریتی شنگال را یک نیروی نامشروع در منطقه جلوه دهد. در پارلمان عراق مشغول تبلیغ بر ضد این نیروها و انجمن شنگال است. حزب دمکرات کردستان سعی دارد تا بوسیله‌ی پارلمان این نیروها را غیر قانونی و غیر مشروع معرفی کنند.

اخلاص صباح دلیمی که یک پارلمانتار فراکسیون پ.د.ک در پارلمان عراق است، در ٢۴مین نشست پارلمان عراق علیه اراده‌ی ایزدیها سخن گفت. او این نیروها را با عنوان "راهزن" و "مافیا" نام برد و از حکومت عراق خواست تا در این منطقه دخالت کند.

 

یک منبع مطلع در پارلمان عراق به خبرگزاری فرات گفت، پارلمانتاران پ.د.ک در تلاشند تا نیروهای و انجمن ایزدیها را توسط پارلمان به عنوان نیرویی غیر قانونی معرفی کنند. با این هدف با گروههای جداگانه‌ای در پارلمان گفتگو کرده و علیه ایزدیها به تبلیغ پرداخته‌اند.

 

این در حالیست که پ.د.ک چندین بار توسط محما خلیل فرماندار پیشین شنگال که کادر پ.د.ک نیز میباشد و در هنگام حمله‌ی داعش به مردم ایزدی پشت کرد و آنها را تنها گذاشت، تلاش کرده است تا در شنگال آشوب و بی‌نظمی ایجاد کند. پ.د.ک میخواهد این فرماندار را به شنگال بازگرداند و مانند گذشته قدرت را به دست بگیرد. اما مردم شهر مانع محما خلیل شدند و اجازه‌ی بازگشت به کار را به وی ندادند. ایزدیهای شنگال گفتند: "در زمان مسئولیت محما خلیل خلق شنگال قتل‌عام شدند، یک بار دیگر اجازه‌ی بازگشت به کار را به او نمی‌دهیم."

 

شایان ذكر است پ.د.ک از بازگشت آوارگان ایزدی به مناطق خود جلوگیری می‌کند و از انتقال کمک‌‌های خارجی به شنگال و ایزدی‌های ساکن در این منطقه جلوگیری می‌کند.