فرمانده قرارگاه مرکزی ی.ر.ک: مسئله کردها راهکار نظامی ندارد

رزان جاوید با بیان آنکه مداخله قدرت‌های جهانی در خاورمیانه در پی بحران مدرنیته‌ی سرمایه‌داری بوده است گفت ایران و ترکیه در رأس این مداخلات قرار دارند و آمریکا و اروپا تلاش آنها برای بازگشت به دوران امپراتوری را نمی‌توانند که بپذیرند

رزان جاوید، فرمانده قرارگاه مرکزی یگان‌های مدافع شرق کردستان در گفتگویی با آرین تی‌وی از حکومت ترکیه به عنوان اصلی‌ترین دشمن کردها نام برد و تأکید کرد که طرح نابودی جنبش کردها برای جناح ملی‌گرای ایرانی هم جذابیت دارد. وی با بیان آنکه مسئله کُرد راهکار نظامی ندارد بر لزوم چارەیابی دمکراتیك این مسئله و بیراهه بودن مابقی گزینه ها تأکید کرد.

رزان جاوید با بیان آنکه مداخله قدرت‌های جهانی در خاورمیانه در پی بحران مدرنیتەی سرمایه‌داری بوده است گفت ایران و ترکیه در رأس این مداخلات قرار دارند و آمریکا و اروپا تلاش آنها برای بازگشت به دوران امپراتوری را نمی‌توانند که بپذیرند.

 

وی هدف از فشارهای خارجی علیه حکومت‌های این دو کشور را، تضعیف یا به تسلیم واداشتن آنها دانست و پیش‌بینی کرد که این فشارها با برهم زدن توازنات و توافقات قبلی توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ادامه پیدا کند.

 

فرمانده قرارگاه مرکزی یگان‌های مدافع شرق کردستان در ادامه به اختلافات چند ساله میان ترکیه و آمریکا به عنوان دو متحد استراتژیک در ناتو پرداخت و گفت: آمریکا نمی‌تواند به سادگی ترکیه را کنار بگذارد هرچند این کشور به دنبال نقش‌آفرینی و امتیازگیری بیشتر در منطقه، مواضعی بعضا متضاد با آمریکا اتخاذ کرده است. ترکیه از جمله با استفاده از داعش و القاعده به فکر بازگشت به دوران امپراتوری عثمانی افتاد و اینها مسائلی نبودند که آمریکا بتواند آنرا قبول کند. دولت ترکیه همچنین از حکومت ایران دفاع می‌کند چون آنرا ضامنی برای تداوم بقای خود می‌داند. در سال‌های گذشته، معاملات تجاری میان ترکیه و ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا توسط تیم‌های رضا ضراب و بابک زنجانی، جلوی اثر بخشی محاصره اقتصادی ایران را گرفت. علاوه بر این، ترکیه در برابر شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط آمریکا، موضعی شبیه ایران اتخاذ کرد.

 

رزان جاوید هدف آمریکا از فشار بر دولت ترکیه را مهار اردوغان و جلوگیری از کمک به دور زدن تحریم‌های ایران توصیف کرد و گفت آمریکا همچنین از نزدیکی ترکیه به روسیه خرسند نیست.

 

وی تعامل همزمان ترکیه با روسیه و آمریکا را سیاست یکی به نعل و یکی به میخ خواند و گفت ترکیه نخواهد توانست هر دوی آنها را باهم داشته باشد.

 

فرمانده قرارگاه مرکزی یگان‌های مدافع شرق کردستان از دولت ترکیه به عنوان بزرگترین دشمن خلق کُرد یاد کرد و گفت جمهوری ترکیه هرگونه دستاورد کردها در کشورهای منطقه را هدف حمله قرار می‌دهد چون دولت-ملت آنها اساسا بر پایه دیگرستیزی و انکار کردها بنا شده است.

 

رزان جاوید با اشاره به جنگ افروزی ترکیه علیه نیروهای روژاوا و مخالفت آنکارا با رفراندوم استقلال اقلیم کردستان گفت آنها که می‌گویند ترکیه دوست کردهاست و فقط با پ.ك.ك دشمنی دارد باید پاسخ دهند که آیا ادعای ترکیه در مورد کرکوک و مخالفت با رفراندوم اقلیم هم بخاطر وجود پ.ک.ک بود؟

 

وی در عین حال به حملات هوایی ترکیه به پژاك و نیروهای شرق کردستان پرداخت و گفت حاکمان ترکیه بقای خود را در گروی نابودی کلیه نیروهای کُرد می‌دانند و حکومت‌های دیگر را هم به این کار تشویق می‌کنند.

 

فرمانده قرارگاه مرکزی ی.ر.ک، با تأکید بر آنکه موضعگیری نیروهای کُرد در برابر دولت ترکیه باید با توجه به مواضع خصمانه آن باشد گفت که جنگ و مقاومت در برابر هجوم حکومت ترکیه باید یک استراتژی ملی باشد و این مسئولیتی بر دوش چهار بخش کردستان است.

 

رزان جاوید احزاب حاکم در اقلیم فدرال کردستان را به هماهنگی با دیگر بخش‌های کردستان فراخواند و گفت آنها می‌توانند بر حسب نیاز خود روابط تجاری با ایران و ترکیه داشته باشند اما این همکاری نباید بر خلاف استراتژی ملی و ضد مردم باشد.

 

وی با طرح این سئوال که چرا همکاری حکومت‌های اشغالگر علیه کردستان ممنوع نیست اما همکاری نیروهای کُرد اینگونه تلقی شده است گفت: دو حکومت ایران و ترکیه بارها برای اقدام مشترک علیه جنبش آزادیخواهی کردها گفتگو کرده‌اند و بعضا اقدامی انجام داده‌اند. جناحی در حکومت ایران وجود دارد که بیش از شیعه‌گرایی، ملی‌گرایی ایرانی برای آن مطرح است. این جناح که احمدی نژاد و اطرافیان او شامل آن هستند در مواقعی با اعدام کادرهای پژاك و فرمان عملیات نظامی علیه گریلاهای کردستان پیام همراهی خود را به ترکیه فرستاده‌اند. ترور اقبال مرادی و شهادت سه گریلای دیگر در چند مدت اخیر هم بیانگر همین موضوع است، هرچند که بنظر نمی‌رسد کل مجموعه جمهوری اسلامی در اینباره هم نظر باشند.

 

فرمانده قرارگاه مرکزی ی.ر.ک وقوع این حملات توسط سپاه در میانه تلاش‌های ترکیه برای همراه کردن ایران، عراق و سوریه در هجوم به جنبش کردها را معنادار خواند و گفت تصور نمی‌کند که این سه حکومت در کل به گرمی به پیشنهاد ترکیه نگاه کنند.

 

رزان جاوید با بیان آنکه جنبش آزادیخواه آنها قصد ندارد مرزهای فعلی کشورها را تغییر دهد و یا ابزاری در دست نیروهای خارجی باشد تأکید کرد که پروژه پژاك برای چارەیابی بحران در ایران به همین منظور بود.

 

وی قبول دعوت ترکیه از طرف ایران برای هجوم نظامی مشترک را غیر‌عقلانی خواند و گفت تجربه نشان داده که مسئله کُرد راهکار نظامی ندارد و ایران باید به گزینه درست که چارەیابی دمکراتیك مسائل است فکر کند. ممکن است حتی ترکیه دست به اقدامات خرابکارانه با نام ایران بزند تا جنگی با پژاك براه بیاندازد. مسئولیت جلوگیری از این اقدامات با ایران است و البته گریلاهای کُرد هم نیروی دفاع از خود را دارند.