فروچاله‌ها به روژهلات رسیدند

​​​​​​​در سالهای اخیر در بسیاری از مناطق و دشتهای ایران به دلیل استفاده‌ی بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، زمین دچار فرونشست شدید شده و پدیده‌ای با نام فروچاله ایجاد شده است

فروچاله پدیده‌ایست که در مناطقی که سفره‌های آب زیر زمینی خالی می‌شوند و منافذ آبی خشک می‌شوند، زمین نشست کرده و چاله‌هایی با عمق چندین متر در زمین ایجاد میشود.

 

فروچاله‌ها تاکنون در ۱۴ استان ایران دیده شده است. اکنون این فروچاله‌ها به روژهلات و استان سنه رسیده‌اند.

 

به گفته ی علی خالدیان کارشناس ‌امور آب شهر قروه، دشتهای قروه و دیولان دچار فرونشست شده و در این دشتها فروچاله‌هایی به عمق ۴ متر ایجاد شده است.

 

خالدیان دلیل ایجاد این فروچاله ها را استفاده‌ی بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و مدیریت نادرست آب عنوان کرده است و اعلام کرده وضعیت دشتهای قروه و دیولان بحرانیست.

 

خالدیان همچنین گفت، به دلیل ایجاد این فروچاله‌ها در نزدیکی برخی از روستاها، دیوار خانه‌ی روستاییان ترک برداشته است. وجود چاههای عمیق در این دشتها و برداشت بی‌رویه‌ی آب توسط کشاورزان و مدیریت نادرست سبب این بحران شده است.

 

خالدیان در ادامه‌ی سخنانش اعلام کرد، برای جبران این کمبود آب حداقل به اندازه‌ی ظرفیت سدهای گاوشان و قشلاق آب لازم است، اما حتی اگر این آب تامین شود زمینهای دچار فرونشست شده به حالت قبل باز نخواهند گشت.

 

پدیده‌ی فرونشست زمین به دلیل خالی شدن منافذ خاک از آب و از بین رفتن منابع آب زیرزمینی، سبب می‌شود که آب باران در زمین جذب نشود و در آینده به دلیل جذب نشدن آب بارشها، سیلهای خطرناک و مرگبار ایجاد شود.