فشار اطلاعات ایران برای بستن دفتر کار انجمن محیط زیست "ولات" بوکان

یک منبع آگاه از فرمانداری بوکان به خبرگزاری فرات گفت که اداره اطلاعات خواستار تعلیق فعالیت‌های انجمن زیست محیطی ولات شده است

خبرگزاری فرات مطلع شده است که اطلاعات رژیم ایران فرمانداری و شهرداری شهر بوکان را وادار کرده‌اند تا دفتر انجمن زیست‌محیطی ولات در این شهر را پلمپ کنند


یک منبع آگاه از فرمانداری بوکان به خبرگزاری فرات گفت که اداره اطلاعات خواستار تعلیق فعالیت‌های انجمن زیست محیطی ولات شده است.

مجمع عمومی انجمن زیست‌محیطی "ولات" در بیانیه‌ای از فشار فرمانداری و شهرداری بوکان برای ممانعت از فعالیت‌های این نهاد غیردولتی خبر داده است.

 

در بیانیه آمده است، فشار بر سازمان‌ها و انجمن‌ها از ناحیه قوای حاکم معاصر پدیده‌ی تازه ای نیست که تجربه نکرده باشیم، این فشارها به درازای تاریخ ظهور نهادهای اجتماعی و مدنی در ایران است و تا به امروز کمافی السابق ادامه داشته است.

 

در ادامه بیانیه آمده است، پیرو اطلاعیه قبلی این انجمن مبنی بر فشارهای اتوماتیک وار از ناحیه فرمانداری و شهرداری شهرستان برای بستن دفتر کار انجمن، بار دگر به اطلاع میرسانیم، اگر مشمول همکاری و حمایت متحدانه نهادهای اجتماعی و مردمی نباشیم، به زودی اقدام به حذف ما خواهند نمود.

 

شایان ذكر است که دو تن از اعضای انجمن محیط زیست ولات به نام‌های " حامد سپهری و جعفر امینی" در اردیبهشت سال جاری به اتهام "تبلیغ علیه نظام" از سوی دادگاه انقلاب اورمیه مجموعا به ١٨ ماه زندان محکوم شده بودند. براساس حکم صادر شده، "حامد سپهری" به یکسال زندان و "جعفر امینی" به شش ماه زندان محکوم شده است.

 

این دو فعال محیط زیست روز یکشنبه بیستم اسفندماه سال ٩۶ از سوی نیروهای اطلاعاتی وابسته به اداره اطلاعات بوکان بازداشت و سپس بیست و هشتم فروردین‌ماه سال جاری با تودیع وثیقه پنجاه میلیون تومانی به شیوه موقت آزاد شده بودند.

 

در راستای اعلام حمایت‌ نهادهای محیط‌زیستی از انجمن ولات، انجمن زیست محیطی "ژیان سبز" سقز در بیانیه‌ای حمایت خود را از این نهاد محیط زیستی اعلام کرد و خواستار توقف فشارها بر انجمن محیط زیستی ولات بوکان شد.

 

هر کدام از سپاه پاسداران و اداره اطلاعات سال جاری در چهارچوب اعمال سرکوبگرانه علیه نهادهای محیط‌زیستی در سراسر ایران اقدام به بازداشت، شکنجه، حبس و قتل فعالان محیط زیستی در کردستان کرده‌اند. سوم شهریور/ ٢۵ آگوست سال جاری در حین اطفای حریق جنگل‌های اطراف مریوان هرکدام از شریف باجور، امید کهنه‌پوشی اعضای هیئت مدیره "انجمن زیست محیطی چیا- مریوان" و دو نفر از محیط‌بانان مریوانی در سناریوی ساختگی اداره اطلاعات و سپاه پاسداران به قتل رسیده بودند.