"فشار بر جنبش آزادی هیچگونه دستاوردی برای ی.ن.ک نخواهد داشت"

​​​​​​​"کوتاه و مختصر اقداماتی که ی.ن.ک پس از ایجاد رابطه با ترکیه برداشته است، اگر حزبی یا نیرویی کردی برای رضایت خاطر نیرویی دیگر گامی اینچنینی بردارد به سلب اراده وی می‌انجامد"

صالح جمعه پیر در یادداشتی که در شماره امروز روزنامه ینی‌اُزگور پولتیکا منتشر شده سیاست‌های روزانه احزاب جنوب را مورد انتقاد قرار داده و اینگونه از سیاستمداری را کسب منافع روزانه و نه خدمت به جامعه کردستان عنوان نموده است.

 

در یادداشت اقدامات اخیر ی.ن.ک علیه جنبش آزادی اقداماتی ضد دمکراتیک خوانده شده که تنها به دلیل رویکرد سیاسی متفاوت جنبش آزادی، هدف حملات ی.ن.ک قرار گرفته است. در بخشی از یادداشت می‌خوانیم "چرا چنین تصمیمی گرفته شد؟ اگر از عابران کوچه‌های شهر سلیمانیه این سئوال را بپرسید فورا جواب می‌دهند؛ خواسته ترکیه را بجای آورده‌اند. احتمالا اینگونه خواهان از سرگیری پرواز هواپیماهای مسافربری ترکیه به سلیمانیه هستند."

 

نویسنده یادداشت سپس به زمان اقدامات ی.ن.ک علیه جنبش آزادی پرداخته و همزمانی آن با اقدام آمریکا علیه کوادر پیشاهنگ پ.ک.ک را یادآوری کرده است. ' این اقدام پرسش‌هایی را با خود بهمراه دارد، برخی‌ها خواهند پرسید آیا ی.ن.ک هم اینگونه در اقدام آمریکا مشارکت خواهد کرد؟'

 

صالح جمعه پیر سپس به خودویژگی‌های ی.ن.ک در میدان مبارزه کردستان پرداخته و از آن به عنوان جایگزینی که توانسته بود در مقابل سیاست‌های سرکوبگر، تندرو و ضددمکراتیک پ.د.ک موفق عمل کند نامبرده است که حتی در اوایل مبارزه هم افکار سوسیالیستی را در بر گرفته بود. وی اقدامات کنونی ی.ن.ک را در تعارض با ماهیت وجودی ی.ن.ک می‌داند و متذکر شده است که اتخاذ رویکردی غیردمکراتیک علیه جنبش از سوی ی.ن.ک عواقبی منفی را برای جامعه و خود ی.ن.ک در پیش خواهد داشت.

 

نویسنده سپس خاطرنشان کرده که قابل پذیرش نیست حزبی کردی برای رضایت خاطر دشمن علیه کردها اقدام کند و افزوده است:'چنین اقداماتی نشان می‌دهند که تقسیم کردستان [برای برخی‌ها] هم به پدیده‌ای عادی و مورد قبول مبدل شده است.' و تأکید کرده است که ی.ن.ک بجای اقدام علیه جنبش آزادی لازم بود علیه اقدام آمریکا در برابر پیشاهنگان کرد موضع اتخاذ نماید. زیرا در چنین حالتی ادعاهای دولت فاشیست ترک را که پ.ک.ک و خلق کرد را دو موضوع جداگانه می‌داند و با توسل به چنین سیاست چرکینی ملت کرد را هدف قرار می‌دهد را تأیید کرده است.

 

نویسنده سپس می‌پرسد:"مگر نه اینکه شعار خلق کردستان 'پ.ک.ک خلق است، خلق اینجاست' می‌باشد؟ آیا احزاب سیاسی کرد این حقیقت را که ملت بر زبان می‌آورد نمی‌بینند و یا نمی‌خواهند ببینند؟" در ادامه به ی.ن.ک هشدار داده و می‌گوید؛ اگر حزبی سیاسی بر شک و گمان‌ها نسبت به خویش بیافزاید به مرور زمان توان و تأثیر خود را از دست می‌دهد. اگر ی.ن.ک به سیاست‌هایی روی آورد که به تضعیف خویش بیانجامد در آنصورت پشیمانی فایده‌ای برای وی نخواهد داشت."

 

در ادامه یادداشت آمده است: سیاست فعالیتی مشروع و دارای ارزش اخلاقی است. هر نیروی سیاسی فارغ از توان نظامی و یا مالی، اگر سیاستی بر مبنای اخلاق و مشروعیت را مبنا قرار ندهد نمی‌تواند در درازمدت به حیات خود ادامه دهد. بالعکس با مواضع دمکراتیک در میان جامعه و دیگر نیروهای سیاسی خواهد توانست از کرامت خویش محافظت نماید. حرکت طبق خواسته‌های ترکیه منفعتی به ی.ن.ک نخواهد رساند. ی.ن.ک حداقل باید تفاوت خود را با برخی از جریان‌های سیاسی جنوب کردستان [در سرسپردگی به اشغالگران و مزدوریگری برای دشمنان کردستان] نشان دهد.

 

نویسنده در پایان معضل اساسی جنوب کردستان را فقدان دمکراسی عنوان کرده و تنها راه حل را هم گسترش ارزش‌های دمکراتیک می‌داند.