فعالین روزه‌ی مرگ: ما به وظیفه‌ی خود عمل کردیم، اکنون نوبت شماست

آردل چشمه که در گروه M زندان زنان گبزه در شهر کوجالی در اعتصاب روزه‌ی مرگ است مقاومت زندانیان اعتصاب غذا را تداوم مقاومت ١۴ ژوئیه خوانده است.

دنیز کایا روز ۲۹ آوریل به نمایندگی از زندانیان پرونده‌ی پ.ک.ک و پاژک بیانیه‌ای منتشر کرد و اعلام نمود، برای پایان دادن به حصر اوجالان شیوه‌ی اعتصاب خود را تغییر داده و ۱۵ رفیق دست به اعتصاب روزه‌ی مرگ می‌زنند.

 

در روز ۳۰ آوریل /۱۰ اردیبهشت، ۱۵ زندانی روزه‌ی مرگ را آغاز کردند. یکی از این زندانیان آردل چشمه است که از روز ۱ مارس ٢٠١٩ دست به اعتصاب غذای نامحدود زد و در روز ۳۰ آوریل اعتصاب خود را به روزه‌ی مرگ تغییر داد.

 

آردل چشمه که در بخش M زندان گبزه محبوس می‌باشد از راه تلفن با خبرگزاری فرات مصاحبه‌ای انجام داد و به حصر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان و اعتصاب روزه‌ی مرگ اشاره کرد.

 

چشمه یادآور شد، کارزاری که با شعار 'پایان دادن به انزوا، درهم شکستن فاشیسم و آزادی کردستان' آغاز گردیده، با اعتصاب روزه‌ی مرگ وارد مرحله‌ی جدیدی شده است.

 

"مسئولین زندان به دنبال بهانه می‌گردند"

چشمه در آغاز گفتوگو در مورد شرایط زندان، سلامت خود و رفقایش سخن گفت."در زندانهای کردستان و ترکیه ۱۳۹ روز است که رفقای ما مقاومت می‌کنند. در زندان گبزه من و رفیق آسلی در روزه‌ی مرگ هستیم. ما از اول مارس در اعتصاب غذای نامحدود بودیم، از ۳۰ آوریل نیز دست به اعتصاب روزه‌ی مرگ زدیم. وضعیت ما اکنون خوب است اما وضعیت رفقای گروه اول که ۱۳۹ روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برند وخیم است. آنها بسیار ضعیف شده و به سختی قادر به حرف زدن هستند. به دلیل فشار خون و سردرد قادر به خوابیدن نیستند، وقتی هم که می‌خوابند با خونریزی کبد مواجه هستند. همچنین دچار افت بینایی شده‌اند. ما اکنون در این زندان در مجموع ۳۳ رفیق در اعتصاب هستیم.‌ وضعیت و شرایط زندان بسیار بد است. رفتار مسئولین زندان با مقاومتگران تغییر کرده است. مانع از ملاقاتها می‌شوند و نصف شب دست به بازرسی زندان می‌زنند. مسئولین زندان و نگهبانان به دنبال بهانه می‌گردند. اکنون دشمن در زندانها به مانند دهه‌ی ٨۰ میلادی با زندانیان رفتار می‌کند."

 

"به دلیل بی‌توجهی آ.ک.پ و مردم ما دست به اعتصاب روزه‌ی مرگ زدیم"

چشمه اعلام کرد، مقاومت اعتصاب غذای کنونی مبتنی بر مرحله خطمشی مقاومت ١۴ ژوئیه است. وی افزود:"دولت ترکیه بر اساس قوانین خود رفتار نمی‌کند. ترکیه قربانی رژیم یک نفره شده است. آنان از ماندن در قدرت برای همیشه سخن می‌گویند و می‌خواهند قدرت خود را حفظ کنند .اگر وزرای آ.ک.پ و پارلمان ترکیه در مورد دمکراتیزه شدن ترکیه و چاره‌یابی مسئله‌ی کرد صادق باشند، باید قبل از هر چیز به حصر اوجالان پایان دهند و شرایط زندگی آزاد و فعالیت رهبر آپو را فراهم کنند. در زندانهای ترکیه هزاران تن در اعتصاب غذا به سر می‌برند. تا رسیدن به اهدافمان به اعتصاب خود ادامه خواهیم داد. ۱۳۹ روز است که اسرای راه آزادی برای پایان دادن به حصر اوجالان در اعتصاب غذا به سر می‌برند. ما به دلیل بی‌تفاوتی در مقابل اعتصاب غذای فعالین تصمیم گرفتیم که از ۳۰ آوریل دست به اعتصاب روزه‌ی مرگ بزنیم."

 

"این آخرین قدم ماست"

چشمه به عملیات فدایی اشاره کرد و گفت، "در خارج از زندان فعالیت خلق اندک است و پاسخ مناسبی به اعتصابها نیست. باید خلقمان از هر سو به میدانها بیایند و همه جا را به میدان مقاومت بدل کنند. در این مرحله ما از سکوت خلق بسیار غمگین هستیم. به دلیل بی‌تفاوتی آ.ک.پ و خلق اعتصاب خود را به روزه‌ی مرگ تغییر دادیم. پیشتر در زندان گبزه رفیق آیتن بچت دست به اقدامی فدایی زد و اینگونه به حکومت آ.ک.پ و خلق هشدار داد. هر چه می‌خواهد بشود اما ما حصر را خواهیم شکست. غیر از پیروزی راهی نیست. یا پیروز خواهیم شد یا پیروز خواهیم شد. خلق باید تصمیم خود را بگیرد، اکنون زمان قیام است. از حالا به بعد جایی برای حرف باقی نمانده است، از این قدم به بعد نیاز به فعالیت همه جانبه است. این واپسین گام ما برای سیاست و افکار عمومی است. بعد از این دیگر کاری باقی نمانده که ما انجام دهیم. اکنون مردم همه‌ی وظایف را به عهده‌ی زندانیان گذاشته‌اند."

 

"خلق باید تصمیم خود را بگیرد"

آردل چشمه در ادامه گفت، "خلق کرد به خوبی تاریخ خود را می‌شناسد. بنیان مقاومتی که خیری، کمال و مظلوم‌ها آنرا پایه‌گذاری کرده‌اند تا به امروز ادامه دارد. در چنین روزی باید همه خود را دوباره بازبینی کنند. باید خلقمان از امروز به بعد در مقابل ظلم آ.ک.پ-م.ه.پ قیام کند و در مقابل آنها تسلیم نشود. سکوت در تاریخ ما جایی ندارد. تاریخ ما تاریخ مقاومت است. همانگونه که سال ۱۹٨۲ خیری، کمال و مظلومها در مقابل وحشی‌گری مقاومت کردند و پیروز شدند، امروز ما نیز مقاومت خواهیم کرد و حصر را خواهیم شکست. این مقاومت در مسیر کمالها ادامه دارد. باید خلقمان بدانند که در مقابل آ.ک.پ غیر از مقاومت کار دیگری ممکن نیست. خلقمان نباید هیچ انتظاری از آ.ک.پ و اروپا داشته باشد. اسیران راه آزادی تصمیم خود را گرفته‌اند و مقاومت خواهند کرد. باید خلق هم تصمیم خود را بگیرد."

 

"پ.ک.ک فلسفه ی زندگی است"

چشمه خاطرنشان نمود که پ.ک.ک فلسفه ی زندگی است و اینگونه به سخنانش پایان داد: "جمهوری ترکیه خوب می‌داند که پ.ک.ک با هیچ حمله‌ای نابود نخواهد شد. اکنون می‌خواهد از راه حصر ارتباط میان رهبر آپو و جامعه را قطع کند. پ.ک.ک فلسفه‌ی زندگی است. ما با روح فلسفه‌ی زندگی پیروز خواهیم شد و حصر را خواهیم شکست. آ.ک.پ علیه کردها سوگند یاد کرده است، تا آ.ک.پ در قدرت باشد، دشمنی علیه کردها هم ادامه خواهد داشت. به همین دلیل خلق کرد نباید تسلیم شود. در مقابل ما فقط پیروزی وجود دارد نه چیز دیگری. ممکن نیست ما در مقابل این ظلم شکست بخوریم. رهبر آپو و شهدای راه آزادی کردستان راه پیروزی را به ما نشان داده‌اند. باید خلق اینگونه پیشگام شود."