فلاح صلاح: حملات ترکیه کرکوک را تهدید می‌کند

فلاح صلاح ناظر سیاسی اعلام کرد، : هر زمان حملات دولت ترکیه در کوهستان‌ها افزایش یافت، خطر اشغال کرکوک هم بیشتر شده است. به همین دلیل بایستی نارضایتی‌ها افزایش یابند.

  فلاح صلاح ناظر سیاسی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات حملات و اشغالگری دولت ترکیه در جنوب کردستان، سکوت حکومت اقلیم کردستان در این باره و تاثیر این حملات بر کرکوک را ارزیابی نمود.

  فلاح صلاح درباره‌ی حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه به جنوب کردستان اعلام کرد: حملات دولت ترکیه به جنوب کردستان به نام عملیات نظامی مسئله‌ی جدید نیست و تاریخ آن به ۱۹۹۵ بر می‌گردد، اما حملات کنونی را گسترش بخشیده‌‌اند و این در نتیجه‌ی ضعف مدیریتی اقلیم کردستان بوجود آمده است. همچنین منافع اقتصادی مشترک با دولت ترکیه سبب سکوت مسئولین اقلیم کردستان شده است.

  در ادامه فلاح صلاح اعلام کرد: حملات دولت ترکیه تنها محدود به نظامیان نیست بلکه روستاها، مساجد، مدارس، پمپ بنزین و محل سکونت غیر نظامیان را نیز هدف قرار می‌دهد. هدف ترکیه از این حملات ایجاد تروری روانی برای ایجاد ترس در میان خلق کردستان و نشان دادن قدرت اشغالگری خویش است.

  باید عراق سکوت نکند

  صلاح در ادامه سخنان خویش اظهار داشت، تلاش‌های ترکیه بیهوده بوده و نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت، اما بایستی ترکیه را متوقف کرد. چون اقدامات دولت ترکیه بر خلاف قوانین بین‌المللی است، دولت ترکیه این حق را ندارد که به خاک کشوری دیگر تجاوز کند. به همین دلیل بایستی ریاست پارلمان، نخست وزیر و رئیس جمهوری در این مسئله سکوت نکرده و در برابر این حملات بایستند، چون بخشی بزرگی از این حملات برای کشتار اهالی منطقه است.

  وی درباره‌ی  دلایل حمله‌ی دولت ترکیه به جنوب کردستان اظهار داشت: حملات دولت ترکیه در این زمان در نتیجه‌ي انباشت کین این دولت در برابر کردها در هر چهار بخش کردستان است. بویژه مخالفت آن با آزمون دمکراسی روژاوای کردستان است. نتیجه‌ی ‌همه‌ی این‌ها شکست انتخاباتی اردوغان است.

  فلاح صلاح درباره‌ی ارتباط میان اقلیم کردستان و ترکیه هشدار داده و اعلام کرد، اقدامات ترکیه هر اندازه نیرومند باشند، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. اما پیام این است که مسئولین جنوب کردستان باید هشیارانه عمل کنند. ارتباطات اقتصادی به معنای همکاری در انتقال نیروهای ترکیه به جنوب کردستان نیست، در این باره حزب دمکرات کردستان نقشی زیانبار را ایفا می‌کند. امیدواریم عاقلانه رفتار کنند، چون خلق جنوب کردستان این اعمال را از آن‌ها قبول نخواهد کرد.

  ترکیه بمانند رئیس عشیره‌ای با نچیروان بارزانی برخورد کرد

  فلاح صلاح با اشاره به سفر نچیروان بارزانی به ترکیه گفت: در زمان دیدار نچیروان بارزانی با اردوغان، بمانند رئیس عشیره و یا رئیس شرکتی نفتی از وی استقبال شد. در ذهنیت ترکیه چیزی به اسم کردستان و اقلیم کردستان وجود ندارد و اقلیم کردستان را به رسمیت نمی‌شناسد، بلکه آن را بمانند شمال عراق محسوب می‌کند.

  در زمان مراسم تحلیف نچیروان بارزانی در هولیر به دلیل ناراحت شدن چاووش اغلو، از نواختن سرود ای رقیب جلوگیری کردند. این مسئله نشان از ضعف حاکمیت اقلیم کردستان دارد. برای قدرت‌مند بودن باید حاکمیت به میان خلقمان بازگردد و برای تشکیل کنگره‌ی ملی فعالیت نماییم. بایستی کردها دارای یک استراتژی مشترک باشند.

  صلاح با اشاره به دخالت‌های ترکیه در کرکوک اعلم کرد: از سال ۲۰۰۳ تاکنون دولت ترکیه اقلیت‌های کرکوک یعنی ترکمن‌ها را بمانند کارتی سیاسی در برابر ضعف‌های عراق بکار می‌گیرد. میان انتخابات ترکیه و عراق و شهر کرکوک هیچ ارتباطی وجود ندارد اما اردوغان در تبلیغات انتخاباتی خویش اعلام می‌کند که " کرکوک شهر ترکیه بوده و از آن دست نمی‌خواهیم کشید."

  فلاح صلاح درباره‌ی اختلافات میان جریانات سیاسی کرد و نشست انجمن استان کرکوک اظهار داشت: اختلافات موجود میان جریانات سیاسی کرد راه را بر ترکیه و دستگاه‌های اطلاعاتی گشوده است تا به راحتی در کرکوک فعالیت کنند.

  ترکیه این فعالیت‌ها را برای ترکمن‌ها انجام نمی‌دهد، بلکه خواستار ایجاد هرج و مرج از راه ترکمن‌ها است، از این راه خواهان دستیابی به نفت کرکوک است. بایستی ترکمن‌ها واقف باشند که زندگی آن‌ها به هولیر و بغداد مرتبط است نه ترکیه، ترکیه آن‌ها را برای منافع خویش بکار می‌بندد. مشکل اساسی کرکوک اینست که در دستور کار تمامی کشورها قرار گرفته است و تنها در دستور کار کرد‌ها نیست. بیش از یک سال گذشته است و تاکنون توافقی برای تعیین استانداری کرد انجام نشده است، به همین دلیل هم‌اکنون خطراتی کرکوک را تهدید می‌کنند. چون فعالیت‌هایی برای ترک کردن این شهر انجام می‌شوند.

  فلاح صلاح در پایان اعلام کرد: هر زمان حملات دولت ترکیه در کوهستان‌ها افزایش یافت، خطر اشغال کرکوک هم بیشتر شده است. به همین دلیل بایستی نارضایتی‌ها افزایش یابند. هر زمان ترکیه روستایی در کردستان را بمباران کرد بایستی صدای اعتراضات در سلیمانیه، هولیر و کرکوک بلند شود و در مقابل سفارت‌خانه‌ی ترکیه اعتراض کنند. بایستی راه را بر بازرگانی و منافع ترکیه سد نمود و خرید کالای ترکی را بایکوت کرد.