فواد بریتان: هر انتخابی بجز گزینه دمکراتیك موجب ویرانی می‌شود

فواد بریتان بحران کنونی ایران را نتیجه گفتمان جمهوری اسلامی و عملکرد آن می داند و می گوید دولت- ملت‌ها با اصرار بر یک حکومت، یک زبان و یک ملت، طیف‌های متفاوت اجتماعی و خواستەهای آنان را رد می کنند.

فواد بریتان ریاست مشترک جامعه دمکراتیك و آزاد شرق کردستان، طی گفتگویی با خبرگزاری روژنیوز به تشریح نقشه راه کودار برای چارەیابی مسائل ایران پرداخته و می گوید این نقشه راه با هدف جلوگیری از جنگ و ویرانی و دستیابی اجتماعات ایران به حقوق مشروع خود بوده است.


فواد بریتان بحران کنونی ایران را نتیجه گفتمان جمهوری اسلامی و عملکرد آن می داند و می گوید دولت- ملت‌ها با اصرار بر یک حکومت، یک زبان و یک ملت، طیف‌های متفاوت اجتماعی و خواستەهای آنان را رد می کنند.

 

وی با تصریح آنکه انتظار می رفت حکومت ایران برای عبور از بحران کنونی گام بردارد، تأکید می کند که عدم انتخاب گزینه های دمکراتیك توسط جمهوری اسلامی موجب کور شدن گرە معضلات در حوزەهای گوناگون شده است.

 

فواد بریتان در ادامه به نقشه راه پیشنهادی کودار برای چارەیابی مسائل بطور دمکراتیك اشاره می کند که خطاب به حکومت و جامعەی ایران بوده است.

 

وی در این باره توضیح می دهد که حکومت باید از منطق اسلام سیاسی خود که مخرب است گذار کند و ضمن قبول تدوین یک قانون اساسی دمکراتیك، به دیدگاه نظامی-امنیتی در رابطه با تنوعات پایان دهد.

 

فواد بریتان ربط دادن کلیه مشکلات داخلی به توطئه خارجی را ناشی از تلاش حکومت برای انکار نقش خویش در بوجود آمدن بحران‌ها توصیف کرده و می گوید حکومت باید اشتباهات خود در قبال خلق‌های ایران را بپذیرد.

 

وی در عین حال جامعه را به اصرار در خواستەهای مشروع خویش دعوت کرده و می گوید سازمان‌یافتگی جامعه مدنی و زنان و جوانان امری اجتناب ناپذیر برای تغییر است.

 

ریاست مشترک کودار که معتقد است جامعه باید بر سرنوشت خویش حاکم شود، تأکید می کند که کودار مداخله خارجی در ایران را موجب چارەیابی مسائل نمی داند.

 

فواد بریتان می افزاید: در جنگ جاری خاورمیانه که ما آنرا جنگ جهانی سوم می دانیم، اگر ایران دست به تحول دمکراتیك داخلی نزد به سرنوشت عراق و سوریه دچار خواهد شد. اگر تعامل با نمایندگان جامعه برای تغییرات جدی آغاز شود، ایران از یک جنگ ویرانگر نجات پیدا می کند و مردم به خواستەهای خود می رسند. کودار این هدف را دنبال می کند.