فواد بریتان: کودار برسازنده‌ی پروژه و سیستم دمکراتیک، برابر و همزیستی عادلانه است

"خط سوم تحول آفرین است. اگر جمهوری اسلامی ایران بر وضعیت موجود اصرار ورزد ما نیز به مانند جامعه‌ی دمکراتیک و آزاد شرق کردستان کودار از همه‌ی ظرفیت‌های خود برای تغییر وضعیت استفاده خواهیم کرد."

فواد بریتان ریاست مشترک جامعه‌ی دموکراتیک و آزاد شرق کردستان-کودار در مصاحبه‌ای با برنامه‌ی خط سوم از تلویزیون آرین در ابتدا یاد و خاطره‌ی شهدای ماه مه را گرامی داشت و و بر ادامه‌ی راه و آرمانهای شهدا تاکید نمود.

 

فواد بریتان در ابتدا به مقاومت اعتصابیون با خواست آزادی رهبر اوجالان و پشتیبانی‌های نیروهای انترناسیونالیست پرداخت و گفت: سی‌پی‌تی و سازمان عفو بین‌‌الملل و...  از عاملان و مسببان اصلی حصر رهبر اوجالان در امرالی و سکوت در برابر اعتصابیونی که از جان خویش گذشته و برای آزادی رهبرشان دست به اعتصاب غذا زدند، هستند. جنگ میان مدرنیته‌ی سرمایه‌داری که خواهان تداوم هژمونی خویش و ایجاد رعب و وحشت در منطقه است با ذهینیت مدرنیته‌ی دمکراتیک که آزادی و برابری‌خواه می‌باشد وجود دارد، یکی از دلایل سکوت طرف‌های مرتبط در برابر وضعیت دشوار رهبر اوجالان و اعتصاب‌کنندگان وجود چنین جنگی است.

 

بریتان در ادامه نیز در خصوص سالروز تاسیس جامعه‌ی دمکراتیک و آزاد شرق کردستان گفت: کودار در دورانی تاسیس گردید که جامعه احتیاج به سازماندهی منسجم داشت. ما نیز بر مبارزات و سازماندهی خلق‌مان اصرار می‌ورزیم تا بتوانیم اهدافمان را تحقق بخشیم. همزیستی و زندگی مسالمت‌آمیز و از میان‌برداشتن مرزها در میان‌خلق‌ها‌ی ایران از اهداف سیستم کودار می‌باشد. بسیاری از مراکز قدرت در درون حاکمیت، اعتقادی به تحول و گذار دمکراتیک ندارد و به گونه‌ای رفتار می‌کنند که می‌توانند وضعیت موجود را ادامه دهند. از دل این وضعیت بحرانی و فلاکت بار اتکا به «تداوم وضعیت فاجعه‌بار کنونی»‌ و « انتظار برای مداخلات خارجی» بیرون می‌آید. باید دانست که هر دو وضعیت فاجعه بار خواهد بود. خط سوم تحول آفرین است. در ایجاد، تداوم و دامن زدن به فاجعه‌ی کنونی کودار برسارنده ی پروژه‌ و نظمی‌ست که دمکراتیک، برابری، همزیسیتی عادلانه و آزادی را مبنا قرار می‌دهد. اگر جمهوری اسلامی ایران  بر استمرار وضعیت کنونی اصرار ورزد کودار از همه‌ی ظرفیت‌های خود برای تغییر وضعیت استفاده خواهیم کرد.

 

ریاست مشترک کودار در مورد دوران پسا داعش خاطر نشان کرد: دوران پسا داعش در وضعیت کنونی پدیدار گشته است. حضور نیروهای حشد شعبی در مناطق مرزی شرق کردستان از جمله پیرانشار و کرماشان از جمله سیاست‌های دولت ایران برای مقابله با جنبش آپویی می‌باشد. این سیاست‌ها همزمان از طرف دولت ترکیه و دولت ایران اتخاذ می‌شود.

 

 فواد بریتان در رابطه با دیدار حسن روحانی و روسای نظام ایران از شرق کردستان به خصوص کرماشان و وعده‌های داده شده گفت: منطقه‌ی کرماشان به علت نیرومند بودن فرهنگ دمکراتیک و سوسیالیستی آماج حملات حکومت مرکز ایران قرار می‌گیرد. دیدارهای اخیر روسای نظام جمهوری اسلامی ایران چیزی جز هجوم سیاسی، فرهنگی و ملیتاریزه‌کردن و اعمال سیاست‌های بیشتر دولت ایران بر این مناطق را در بر ندارد.

 

ریاست مشترک کودار بر حل بحران‌ها و رفتارهای حکومت‌ استعمارگر ایران اشاره و خاطر نشان کرد: مقامات رژیم استعمارگر ایران در زمانی از مدیریت بحران و تهدیدهای خارجی بحث می‌کنند که انگار میزان رضایت جامعه‌ی ایران‌ در حد اعلا و مشروعیت و مقبولیت این حاکمیت در داخل در حد بالای است. این برخورد وهم‌آلود منجر به عمیق‌تر شدن بحران‌ها و لاینحل ماندن مسائل و وقوع فاجعه‌های بزرگ خواهد شد. حکومتی که حاضر نیست حقوق انسانی مردمش را به رسمیت بشناسد و از سیاست ضد مردمی دست بردارد، حکومتی که حاضر نیست رفتارهای تمامیت‌خواهانه‌اش را تغییر دهد، چگونه قادر به حل بحران‌های عمیق، درهم تنیده و انباشت‌ شده‌ی فعلی در خامیانه‌ پر آشوب خواهد بود؟!

 

ریاست مشترک کودار در انتها نیز در رابطه با انتظارات برای مداخلات خارجی در تغییر ایران از طرف جریانات و احزاب کردستان و ایران افزود: نیروی‌های تحول‌خواه به توانمندی‌های درونی جامعه خود اتکا کنند نه نیروی تغییر از خارج. وی سپس با اشاره به جایگاه کردها گفت: بدون مشارکت کردها در حل مسئله کرد هیچ سیاستی در منطقه موفق نخواهد شد. نیروهای دمکراتیک و انقلابی در این مرحله بایستی سازماندهی شده و متحدتر باشند.