فیگن یوکسکداغ خواستار آزادی صلاح الدین دمیرتاش شد

یوکسکداغ‌ و دمیرتاش روسای مشترک سابق ه.د.پ بودند که از ماه نوامبر ٢٠١۶ تاکنون به دستور اردوغان دیکتاتور ترکیه زندانی شده‌اند. یوکسداغ می‌‌گوید هیچ وقت در برابر ستمگر تعظیم نکردند و نخواهند کرد.

فیگن یوکسکداغ نماینده دربند حزب دمکراتیك خلق‌ها خواستار آزادی صلاح‌الدین دمیرتاش نامزد ریاست جمهوری ترکیه شد. یوکسکداغ‌ و دمیرتاش روسای مشترک سابق ه.د.پ بودند که از ماه نوامبر ٢٠١۶ تاکنون به دستور اردوغان دیکتاتور ترکیه زندانی شده‌اند. یوکسداغ می‌‌گوید هیچ وقت در برابر ستمگر تعظیم نکردند و نخواهند کرد.

 

هزاران تن از اعضای حزب دمکراتیك خلق‌ها از جمله ٩ تن از نمایندگان پارلمانی این حزب هم اکنون در زندان‌های ترکیه محبوس هستند.

 

 فیگن یوکسکداغ ریاست مشترک سابق ه.د.پ یکی از آنهاست که ماه نوامبر ٢٠١۶ به همراه همتای خود صلاح الدین دمیرتاش دستگیر و زندانی شد.

 

پنجمین جلسه دادگاهی یوکسکداغ در حالی برگزار شد که به هیئت‌های ناظر بین‌المللی اجازه حضور در دادگاه داده نشد.

 

او در دفاعیات خود علیه دولت که در امور قضایی مداخله کرده است اعلام جرم کرد و گفت جالب است اقتدار سیاسی که اصل تفکیک قوا را برهم زده ما را به اخلال در نظم عمومی متهم می‌کند.

  

یوکسکداغ اضافه کرد حزب حاکم با حبس ما تصور می‌کرد از دنیای سیاست حذف می‌شویم اما قادر به انجام آن نیستند و می‌بینیم که اکنون صلاح الدین دمیرتاش به عنوان نامزد ریاست جمهوری در کانون سیاست ترکیه است.

 

نماینده در بند ه.د.پ خطاب به دولت ترکیه گفت شما می‌توانید ما را زندانی کنید اما با طیف‌های متنوع و رنگارنگی که حامی ه.د.پ هستند چه خواهید کرد؟

 

او افزود: ما جنبش امید هستیم و کسی نمی‌تواند امید را از بین ببرد. هیچ وقت تعظیم نکردیم و نخواهیم کرد. هر چه می‌خواهید بگیرید و ببندید اما سرهای ما به عنوان نمایندگان خلق، بلند خواهد ماند.

 

یوکسکداغ در ادامه مشروعیت انتخابات ترکیه را زیر سئوال برد و گفت حاکمان ترکیه یازده تن از نمایندگان ه.د.پ را از پارلمان اخراج کردند و اکنون بدون آنکه خجالت بشکند به مردم می‌گویند پای صندوق بروید و به نمایندگان خود رأی بدهید.

 

او با اینحال خواستار برگزاری انتخابات به صورت دمکراتیك شد و گفت حزب حاکم عدالت و توسعه از آزادی صلاح الدین دمیرتاش که نامزد ریاست جمهوری شده است می‌ترسد. اینکه دمیرتاش از پشت میلەهای زندان از فعالیت سیاسی منع شود شرمی بزرگ برای کشور است.

  

فیگن یوکسکداغ با اعلام آنکه هیچ وقت درخواست آزادی خود را با حاکمیت ترکیه مطرح نخواهد کرد گفت خواستار آزادی دمیرتاش است تا بتواند به عنوان کاندید ریاست جمهوری حرف‌های خود را با مردم بزند.