"قاچاقچیان اصلی در نهادهای مختلف حکومت اسلامی، جا خوش کرده‌اند"

در اعلام همبستگی با اعتصاب عمومی بانه پلاتفرم دمکراتیک جنبش‌‌ها و خلق‌های ایران بیانیه‌ای منتشر کرده و می‌گوید:"بسته شدن مرزها و به‌خصوص مرزهای کولبری سبب تشدید بیکاری شده است."

در اعلام همبستگی با اعتصاب عمومی بانه پلاتفرم دمکراتیک جنبش‌‌ها و خلق‌های ایران بیانیه‌ای منتشر کرده و می‌گوید:"بسته شدن مرزها و به‌خصوص مرزهای کولبری سبب تشدید بیکاری شده است."

 

در بیانیه با بیان زندگی طاقت‌فرسای کردها در روژهلات کردستان اعلام شده است:"بانه که ۱۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد،‌ حتی تا اوایل دهه ۷۰ رهگذر صادرات کالا به کردستان عراق بود، اما حالا به یکی از دروازه‌های اصلی ورود کالا به ایران تبدیل شده است.

بانه با ۸۵ هزار نفر جمعیت، بنا به آمار رسمی، ۳۸ هزار بازاری، کاسب و مغازه‌دار در این شهر فعالیت دارند. می‌توان حدس زد که تعداد واحدهای تجاری بدون مجوز به مراتب بیش‌تر خواهد بود.

کسانی که در مناطق مرزی زندگی می‌کنند واقعا از سر ناچاری به کولبری می‌پردازند. در واقع هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد برای پولی ناچیز، زندگی‌اش را به خطر بیندازد."

 

در بخشی دیگر از بیانیه حمایت از اعتصاب بانه آمده است:"کولبران که به خاطر بیکاری و از سر ناچاری ناچاری به این شغل خطرناک و طاقت‌فرسا رو آورده‌اند، افزون بر این‌که از طرف نیروهای انتظامی مورد شلیک گلوله قرار می‌گیرند، قربانی عوامل طبیعی به‌ویژه در فصل زمستان هم هستند."

 

پلاتفرم تصریح کرده است:"کولبران به لحاظ منطقی و فیزیکی نمی‌توانند سهم قابل ملاحظه‌ای از قاچاق گسترده کالا در ایران داشته باشند. ضمن این که سهم آن‌ها فقط از حمل است و نه سود قاچاق. در حالی که به اقرار مقامات حکومت اسلامی، ۹۸ درصد درصد کالای قاچاق از مبادی رسمی از طریق زد و بند با ماموران گمرک یا دور زدن قانون مبهم واردات، وارد کشور می‌شوند."

 

بیانیه خاطرنشان کرده است:"این حکومت را به ویژه مردم کردستان به خوبی می‌شناسند. چرا که در این منطقه کم‌تر خانواده‌ای را می‌توان سراغ داشت که حکومت اسلامی دست‌کم یک عضو آن خانواده در شهرها و روستاهای کردستان و یا در زندان به قتل نرسانده باشد. با این وجود اما این حکومت هرگز نتوانسته در این چهل سال، موقعیت خود را در کردستان تثبیت کند.

 

هم‌اکنون نیز با وجود فشارهای پلیسی و اذیت و آزار مغازه‌داران توسط نیرهای نظامی حکومت اسلامی، مغازه‌ها تعطیل هستند و شهر بانه وارد بزرگ‌ترین اعتصاب سیاسی در چند دهه اخیر در ایران شده است. استمرار و پایداری مردم بانه با وجود تهدید و اقدامات سرکوبگرانه نتوانسته خللی در اتحاد و استمرار اعتصاب‌کنندگان ایجاد کند. شاید روزی برسد که همین اعتصاب بانه و اتحاد مردم آن، به الگویی برای سراسر شهرهای ایران تبدیل شود. به خصوص مردم حق‌طلب کردستان در مبارزه با حکومت اسلامی، تجارب ارزنده فراونی دارد و این تجارب را نیز با پرداخت بهای سنگینی کسب کرده است."

 

در پایان بیانیه پلاتفرم دمکراتیک جنبش‌‌ها و خلق‌های ایران فراخوان داده است:"همه مردم محروم و ستم‌دیده و آزادی‌خواه و حق‌طلب کردستان را به حمایت از مبارزه مردم بانه و تداوم اعتراض متحدانه علیه سیاست‌های تبه‌کارانه حکومت اسلامی، علیه اذیت و آزار مردم، علیه بستن مرزها، علیه کشتن مکرر کولبران و با خواست تامین معیشت زندگی کولبران و تامین بیمه بیکاری دعوت می‌کنیم. قاچاقچیان اصلی در نهادهای مختلف حکومت اسلامی، جا خوش کرده‌اند و همان‌ها هستند که فرمان کشتار کولبران در مرزها و کوه و دشت را صادر کرده‌اند. در واقع غارتگران و چپاولگران و تبه‌کاران در قدرت مسئول این کشتارها و این همه فقر و فلاکت هستند. خواسته‌ها و مطالبات کولبران و همه اقشار محروم جامعه ایران را تنها با مبارزه و اعتصاب متحدانه می‌توانیم به این حاکمیت جانی تحمیل کنیم.

 

فعالین سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شهر بانه می‌توانند نقش مهمی برای بسیج و سازمان‌دهی اعتراض وسیع مردم، به ویژه در تشکیل شوراها و مجامع و مجالس عمومی در محلات و محل کار، با هدف مدیریت جامعه و اعتراضات داشته باشند. "