قطع‌نامه پایانی اولین کنفرانس هورامان‌شناسی منتشر شد

​​​​​​​پلاتفرم هورام اولین کنفرانس هورامان‌شناسی در خارج از میهن را روز گذشته در استکهلم سوئد برگزار کرد. برگزارکنندگان با صدور قطعنامه‌ای نتایج کنفرانس، تصمیمات و پیشنهادات خود را با افکار عمومی در میان گذاشته‌اند

پلاتفرم هورام اولین کنفرانس هورامان‌شناسی در خارج از میهن را روز گذشته در استکهلم سوئد برگزار کرد. برگزارکنندگان با صدور قطعنامه‌ای نتایج کنفرانس، تصمیمات و پیشنهادات خود را با افکار عمومی در میان گذاشته‌اند

 

ارزیابی تحولات چند سال اخیر در خاورمیانه و نقش تعیین کننده مبارزات دمکراتیک خلق کُرد در آغاز قطعنامه پایانی کنفرانس هورامان‌شناسی مورد تأکید قرار گرفته و می‌افزاید:"خط سوم و اصرار بر سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک برنامه‌های هژمون‌گرایانه نیروهای جهانی و منطقه را در خاورمیانه با شکست مواجه کرده است و این مهم نشان می‌دهد که دیزاین نوین خاورمیانه بدون توجه به مطالبات خلق‌های تحت ستم منطقه و نیروهای دمکراتیک و برابری‌خواه میسر نخواهد شد."

 

قطع‌نامه سپس به تفاوت‌های موجود در تجارب مدیریتی دو بخش جنوب و روژاوای کردستان می‌پردازد و تأسیس پلاتفرم هورام گامی حیاتی برای سازماندهی خلق هورامان در برابر هرگونه حمله خارجی و هژمونگرایانه رژیم مرکزگرا و انحصارطلب عنوان کرده است و سیاست‌های جاری در شیوه مدیریتی جنوب کردستان را در قبال فرهنگ‌ها، اتنیک‌ها و باورمندی‌های متفاوت تحت لوای ملی‌گرایی مورد انتقاد قرار داده است. کنفرانس سیستم کنفدارلیسم دمکراتیک را بهترین جایگزین برای دفاع از خودویژگی‌های ملی و میهنی کردستان عنوان کرده است و محافظت از ویژگیهای جامعه فارغ از سیاست اکثریت- اقلیت را مبارزه علیه انحصارطلبی و مرکزگرایی می‌داند.

 

در ادامه آمده است:"پلاتفرم هورام برای محافظت از ویژگی‌های کردهای هورامی در چهارچوب ملت دمکراتیک، افکار و اندیشه‌های رهبر عبدالله اوجالان را برای برساخت سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک در روژهلات کردستان و ایران مبنای مبارزه خود می‌داند. کنفرانس بخشی از فعالیت‌های پلاتفرم هورام برای شناساندن خودویژگی‌های دمکراتیک منطقه هورامان و هورامی‌‌ها به خلقمان در هر چهار بخش کردستان و همچنین برای سازماندهی خلقمان در این عرصه برای شکل‌گیری خودمدیریتی ازاد و مستقل است."

 

در بخشی دیگر از قطع‌نامه به خودویژگی‌های هورامان از جمله مشارکت زنان در زندگی روزانه، صیانت از فرهنگ، محافظت از محیط‌زیست، استقلال و خودکفایی اقتصادی، محافظت از زبان و فرهنگ، تداوم زندگی کومینال و مهمتر از همه جغرافیای امن منطقه برای آزادیخواهان و اندیشمندانی همچنون زردشت و سلطان اسحاق اشاره شده است که نقشی تاریخی را در فرهنگ اجتماعی هورامان و ارتقای فرهنگ دمکراتیک هورامان ایفا کرده‌اند.

 

قطعنامه ترویج و اشاعه اندیشه‌های اوجالان در هورامان را نشانه نزدیکی فرهنگ و زندگی اجتماعی هورامی‌ها با فلسفه عبدالله اوجالان و نویدبخش زندگی آزاد و برابر دانسته است.

 

کنفرانس در ادامه با تأکید بر مبارزه برای برساخت سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک در کردستان و خودمدیریتی دمکراتیک در هورامان بر آزادی رهبر خلق کُرد و خلق‌های تحت ستم عبدالله اوجالان تأکید کرده و مبارزه برای آزادی وی را در مرکز فعالیت‌های خود برای تحقق آزادی عنوان نموده است. همچنین مبارزه برای اتقای جایگاه زنان طبق فلسفه رهبر اوجالان، گسترش فعالیت‌های برای برساخت ملت دمکراتیک، تلاش برای سازماندهی و ایجاد سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک در شرق کردستان و دیگر بخش‌های میهن، گسترش فعالیت‌ها برای اتحاد ملی کردها را هدف و وظیفه خود می‌داند.

 

کنفرانس در پایان پیشنهادهایی عملی را برای تحقق اهداف کنفرانس در داخل و خارج از میهن برشمره است. از جمله؛ برگزاری کنفرانس مشابه در صورت امکان و بنابر توانایی در داخل و خارج در رابطه با هورامان، تلاش برای شناساندن هر چه بیشتر ملت دمکراتیک به جوانان و زنان، گسترش فعالیت برای سازماندهی جوانان و زنان در داخل و خارج از کردستان،  تلاش برای فعالتر کردن بخش هورامی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، تلاش برای ایجاد رابطه با نویسندگان روشنفکران فعالان مدنی و هنرمندان هورامی تحت نهاد چترآسای هورام، تلاش برای مشارکت نمایندگان و اعضای پلاتفرم هورام در نهاهای ملی و فعالیت‌های ملی، تلاش برای ارتقای فرهنگ و هنر هورامی و همچنین فعالیت متقابل بیشتر برای شناساندن هورامان به بخش‌های دیگر کردستان.