قطع ۲۰۰۰ اصله درخت بلوط تنومند در روستاهای "نی "و "وله‌ ژیر" مریوان در سکوت مسئولان

شاهرخ محمودی رئیس منابع طبیعی مریوان اعلام کرد، در پی گزارش فعالین محیط زیست و طبیعت‌دوستان و گشت‌زنی نیروهایمان در روستاهای "نی" و "وله ژیر" با ۲ هزار اصله درخت بلوط قطع شده مواجه شدیم

به گفته‌ی رئیس منابع طبیعی مریوان آنها زمانی که به منطقه رسیده‌اند با ۲ هزار درخت بریده شده مواجه شده‌اند که این درختان بریده شده را برای پیگیرهای بیشتر به اداره‌ی منابع طبیعی منتقل کرده‌اند.

 

شاهرخ محمودی عاملان این قتل‌عام درختان بلوط را افراد سود جو معرفی می‌کند که برای فروش این درختان را بریده‌اند.

 

در پی ممنوعیت سه ساله‌ی قطع درختان در شمال ایران، اکنون سودجویان و مزدوران به قطع درختان زاگرس روی آورده و در مدت کوتاهی حجم وسیعی از جنگلهای زاگرس به کلی نابود شده‌اند.

 

آتش سوزیهای عمدی سپاه، بریدن درختان توسط مزدوران و سودجویان زغال‌گیر، قطع درختان به دلیل ایجاد باغ یا زمین کشاورزی و حالا هم قطع درختان تنومند با هدف فروش و انتقال به کارخانه‌های کاغذ سازی شمال ایران سبب نابودی حجم وسیعی از جنگلهای زاگرس شده است.

 

در این میان نهادهای دولتی سکوت کرده و بدون هیچ اقدام عملی تنها به ارائه‌ی آمار نابودی جنگل‌ها می‌پردازند. در اندک مواردی نیز که برای مقصرین و سودجویان پرونده‌ای تشکیل می‌شود، متخلفین و مجرمین با پرداخت رشوه به عوامل فاسد نهادهای زیربط و بخصوص منابع طبیعی، یا تبرئه شده و یا با جریمه‌ی اندکی مواجه می‌شوند که با پرداخت آن مسئولیت این جنایت بزرگ از شانه‌هایشان برداشته می‌شود.

 

سیستم فاسد و رشوه‌گیر و سکوت تعمدی نهادهای زیربط سبب آزادی عمل مزدوران و سودجویان محلی شده به گونه‌ای که آزادانه به قطع درختان بوسیله‌ی اره برقی می‌پردازند و کامیون کامیون تنه‌ی درختان را از جاده‌های کردستان به شمال منتقل می‌کنند و یا به صورت آشکارا در کوره‌های بزرگ و متعدد اقدام به زغالگیری می‌نمایند.

 

حجم زغال‌گیری به حدی زیاد است که زغالها را در حجم گسترده و در مقابل چشم مسئولان به سایر استانهای ایران صادر می‌کنند.