قیم؛ محصول کودتای سیاسی تازه ترکیه در کردستان

حکومت آ.ک.پ/م.ه.پ و دیکتاتور اردوغان که در انتخابات محلی ٣١ مارس ٢٠١٩ از دستیابی به شهرداری‌های کردستان 'ناکام' ماندند روز گذشته علیه کردستانی‌ها دست به کودتای سیاسی تازه‌ای دست زدند و شهرداری‌های سه کلانشهر آمد، وان و مردین را غصب کردند

   شهرداری‌های سه کلانشهر آمد، وان و مردین با دستور وزات کشور ترک غصب شدند، رژیم حاکم دوباره منتخبان مردم را برکنار و عناصر خود را بر شهرداری‌ها گماشت. آ.ک.پ سال ٢٠١۶ هم شهرداری‌های کردستان را غصب کرد و قیم‌هایش به غارت اموال و داراییهای شهرداری‌ها پرداختند. بر پایه‌ی گزارش‌های مستدل قیم‌های اردوغان شهرداریهای کردستان را مقروض کرده‌اند.

   حمله‌های نابودگرانه رژیم سفاک و نژادپرست ترکیه علیه خلق کرد ادامه دارند. آ.ک.پ/م.ه.پ و رییس جمهورشان در ٣١ آگوست ٢٠١٩ متحمل سیلی دیگری از سوی کردها شدند و از دستیابی به شهرداری‌ها در کردستان ناکام ماندند. رژیم مافیایی ترکیه روز گذشته به کودتای سیاسی تازه‌ای علیه شهرداری‌های سه کلانشهر آمد، وان و مردین دست زد. چماقداران اردوغان اوایل بامداد هر سه شهرداری را محاصره کردند. وزارت کشور ترک در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سلچوک مزراکلی شهردار مشترک کلانشهر آمد، بدیعه ازگوکچه ارتان شهردار مشترک کلانشهر وان و احمد ترک شهردار مشترک کلانشهر مردین با دستور وزیر کشور از کار برکنار شده‌اند.

   پس از دستور وزارت کشور ترک و محاصره ساختمان شهرداری‌های این سه شهر چماقداران اردوغان درهای شهرداری‌ها را شکستند و وارد ساختمانها شدند. رژیم ترک همزمان ۵٠٠ هموطن کردستانی را بازداشت کرد. کردها برای رسوا نمودن کودتای تازه اردوغان به خیابان‌ها ریختند. بسیاری از احزاب سیاسی و سازمانهای جامعه مدنی اشغال شهرداری‌های از سوی رژیم اردوغان را تقبیح کردند. پارلمانتارها، روئسای مشترک شهرداری، مسئولان و هزاران نفر از اعضای ه.د.پ در شهر آمد غصب شهرداری‌ها را محکوم کردند.

   دهها تن از معترضین توسط چماقداران رژیم نژادپرست ترک بازداشت شدند. پس از برکناری روئسای مشترک شهرداری‌های سه کلانشهر آمد، وان و مردین استانداران این سه شهر شهرداری‌ها را غصب کردند. حسن باسری گوزلوگلو استاندار فاسد آ.ک.پ در آمد پس از غصب شهرداری کلانشهر ٢٩ کارمند، ٨ کارگر و ٢ مشاور شهرداری را از کار برکنار کرد.

شهرداری یا پایگاه نظامی؟
​​​​​​​   آنچه دیروز روی داد اولین کودتای رژیم ترکیه علیه اراده سیاسی خلق کرد در شمال میهن نیست. روز ١١ سپتامبر ٢٠١۶ رژیم نژادپرست ترکیه در لوای وضعیت اضطراری ٩۵ شهرداری متعلق به حزب مناطق دمکراتیک-د.ب.پ از جمله سه کلانشهر، ١٠ شهر بزرگ، شهرداری ۶٣ بخش و ٢٢ شهرک را غصب کرده بود. گماشته‌های اردوغان ١۵ هزار کارگر و ٣٠٠ دهیار را از کار برکنار کردند. صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ روئسای مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها-ه.د.پ و پارلمانتارهای این حزب سلما ایرماک، ادریس بالوکن، گولسر یلدرم، سباهات تونجل، فرهاد انجو، عبدالله زیدان، چاغلار دمیرل، سری سریا اوندر، ٩٣ رییس مشترک شهرداری، صدها عضو مجالس شهرداری و مجالس عمومی شهرها و هزاران عضو ه.د.پ و د.ب.پ بازداشت و در زندانها حبس شدند.

​​​​​​​   گماشته‌های دیکتاتور در کردستان بدون اتلاف وقت سیاست چپاول و آسیمیلاسیون را به مرحله اجرا گذاشتند. اموال و زمین‌های شهرداری‌ها را به نزدیکان خود واگذار کردند و تنها در دو سال شهرداریها را مقروض نمودند. گماشته‌های اردوغان در اختلاس شهرداری‌های کردستان به رقابت پرداختند. اولین کار مهره‌های دیکتاتور پایین كشیدن تابلوهای شهرداری‌های کردستان بود که با زبان‌های متعددی روی آنها نام شهر حک شده بود. اینچنین شهرداری‌ها از سوی قیم‌های اردوغان به پایگاه و مقر نظامی مبدل شد، در این مقرهای نظامی تاریخ و فرهنگ کردها هدف هجمه رژیم اشغالگر قرار گرفت.

​​​​​​​   قیم‌های طیب‌ اردوغان سپس دوره‌های آموزش زبان کردی را که از سوی شهرداران منتخب خلق دایر شده بود در شهرداری‌های وان، مردین، الیح و دهها شهر و شهرک دیگر متوقف کردند. کارگاه‌های آموزش کودکان را در شهرداری کلانشهر آمد توقیف نموده و سپس مبانی آموزشی آنرا به زبان ترکی تغییر دادند و به ابزاری برای تداوم و تعمیق همگون‌سازی ترکی در کردستان مبدل کردند. مراکز فرهنگی جوانان، نهادهای مبارزه با مواد مخدر، مراکز فعالیت‌های جمعی و حامی جوانان و نهادهای آموزشی مردمی با دستور گماشتگان اردوغان تعطیل شدند.

سازمان‌های متعلق به زنان تعطیل شدند
​​​​​​​   قیم‌های رژیم فاشیست ترک در شهرداری‌ها شیوه مدیریت مشترک با زنان را آماج حمله قرار دادند. نهادهایی که از سال ١٩٩٩ با کوشش و مبارزه زنان ایجاد شده و فعالیت می‌نمودند از سوی گماشته‌های دیکتاتور تعطیل شدند. عناصر رژیم تلاش نمودند دستاوردهای مبارزه زنان در اداره امور محلی را تضعیف و نابود کنند. اینچنین فعالیت ۴٣ سازمان متعلق به زنان از سوی رژیم ترکیه ممنوع اعلام شد.

خانه‌های جمعی به هواداران اردوغان واگذار شدند
​​​​​​​   گماشتگان رژیم در ادامه اختلاس و فساد در کردستان خانه‌‌های جمعی متعلق به شهرداری‌ها را به وابستگان خویش و لمپن‌های هوادار اردوغان واگذار کردند. قیم فاسد شهرداری کلانشهر آمد تنها برای مبل اتاق خویش ٧۵٠٠٠٠ تل (معادل ١٣٢ هزار دلار) پول صرف کرد. همچنین ٣۵٠٠٠٠ تل (معادل ۶٢ هزار دلار) برای در و شیشه ضد گلوله اتاقش و ٢۵٠٠٠٠ تل (معادل ۴۴ هزار دلار) از اموال شهرداری آمد را صرف خرید اتومبیل برای محافظانش کرد.

​​​​​​​   چپاولگران و دزدان اردوغان شهرداری‌ها را زیر بار هنگفت قرض کشیدند. بر پایه گزارش مستدل گماشته اردوغان سال ٢٠١٧ در شهرداری پیاس استان آمد ٧١ درصد، شهرداری کلانشهر مردین ٢۵ درصد و شهرداری کلانشهر وان ١٨ درصد زیر بار قرض رفته‌اند.

دو معیار اساسی پذیرش درخواست کار؛ تُرک بودن و مزدوریگری
​​​​​​​   گماشتگان رژیم شهرداری‌های غصب شده را به پایگاههای نظامی مبدل کردند. ساختمان شهرداری‌ها از سوی چماقداران پلیس محافظت می‌شد و رفت و آمد خلق به شهرداری‌ها ممنوع اعلام شد. کارگران و فعالان شهرداری از شهرداری‌ها اخراج شدند، معیارهای پذیرش درخواست کار در دو مورد تنظیم شد؛ اول تُرک بودن و دوم مزدوریگری. شهرداری‌ها و مراکز ویژه‌ای که دیکتاتور ترک در کردستان غصب کرده بود تا ماه مارس ٢٠١٨ بیش از ۴ هزار و ١٧٠ کارگر و کارمند شهرداری را از کار اخراج کردند.