ك.ج.ك به مناسبت چهلمین سالروز قتل‌عام مرعش بیانیه‌ای منتشر کرد

​​​​​​​ریاست مشترک شورای مدیریتی ک.ج.ک در بیانیه‌ای به مناسبت چهلمین سالروز قتل‌عام مرعش راهکار جلوگیری از جنایت‌های مشابه را اتحاد نیروهای دمکراسی‌‌خواه عنوان کرده است

ریاست مشترک شورای مدیریتی کنفدرالیسم جوامع کردستان- ک.ج.ک اعلام کرد:"در چهلمین سالروز قتل‌عام مرعش که در ٢۴ دسامبر ١٩٧٨/ ٣ دی‌ ١٣۵٧ به انجام رسیده یاد قربانیان را گرامی می‌داریم، پیمان می‌بندیم که به آرمان‌های آنان که همانا بنیاد گذاشتن ترکیه دمکراتیک و کردستان آزاد بود جامعه عمل بپوشیم."

 

ک.ج.ک در آغاز بیانیه به قتل‌عام مرعش از سوی حزب م.ه.پ پرداخته و می‌گوید، سال ١٩٧٨ م.ه.پ که اکنون با آ.ک.پ ائتلاف کرده با شبه‌نظامیانش زنان، کودکان، جوانان و سالمندان و صدها کرد علوی را به قتل رساند. قتل‌عام مرعش در ١٩٧٨ برنامه "اصلاحات شرق" را که در سال ١٩٢۶ تهیه کرده بود به اجرا گذاشت. پس از قتل‌عام مرعش در این منطقه، ملاطیه، سیواس و شهرها و روستاهای اطراف آن صدها هزار نفر کرد علوی مجبور به ترک سرزمین‌های اجدادی خویش و کوچ به کلان‌شهرهای ترکیه شدند و از آنجا تحت سیاست‌های میت به اروپا کوچانده شدند. پیش از ١٩٧٨ اکثریت ساکنان غرب فرات را کردهای علوی تشکیل می‌دادند اما با این قتل‌عام از تعداد کردهای علوی کاسته شد و به اقلیت مبدل شدند. این امر واقعیت پشت‌پرده قتل‌عام‌ها را که همانا امحای ملی و نابودی یک خلق بوده آشکار می‌کند."

 

قتل‌عام مرعش با هدف نابودی خلقی انجام شد

قبل از این قتل‌عام نه تنها اکثریت جمعیت بخش‌ها، شهر، شهرکها، روستاها و مرکز مرعش را کردهای علوی تشکیل می‌دادند بلکه تجارت و اقتصاد مرعش هم در اختیار کردهای علوی بود. نیروهای فاشیست هم برای نابودی خلق علوی و هم به منظور غصب دارایی‌های اقتصادی کردهای علوی مرعش با همکاری ارگنکون به محله‌های کردنشین حمله‌ور شده و دست به قتل‌عام زدند. کارگاههای کردها را غارت کردند، رویدادهای پیش و پس از قتل‌عام بخوبی حاکی است که طبق برنامه از پیش طرح‌ریزی شده قتل‌عام نژادی و نابودی کردها به اجرا گذاشته شده است."

 

ک.ج.ک سپس به مشارکت کردهای علوی در جنبش آزادیخواهی کردستان می‌پردازد و از آن به عنوان یگانه گزینه پایان دادن به سیاست امحاگرانه رژیم ترک نام برده است.

 

ک.ج.ک از خانواده‌های کرد علوی که از غرب فرات مجبور به کوچ به مناطق غرب ترکیه و اروپا کرده‌اند خواسته تا به میهن‌ آبا و اجدادی خویش برگردند، "به همین منظور کردهای علوی که پس از قتل‌عام مرعش وادار به مهاجرت شده‌اند لازم است به میهن خود برگردند. آنانی که از مرعش، ملاطیه، سیواس، سمسور، ارزنجان و درسیم به کلان‌شهرهای ترکیه و اروپا مهاجرت کرده‌اند باید به سرزمین خویش بازگردند. با بازگشت به میهن می‌توان به قتل‌عام مرعش و قربانیان کرد علوی‌ پاسخ داد."

 

ک.ج.ک به آتش کشیدن کردهای علوی در هتل مادیماک در سال ١٩٩٣ را بخش دیگری از برنامه امحا و نابودی کردهای علوی توسط رژیم ترک عنوان نموده و از کردهای علوی خواست تا در برابر حملات با سازماندهی خویش به مبارزه برخیزند.

 

نیروهای دمکراتیک با اتحاد خویش در برابر قتل‌عام تازه ایستادگی کنند

ک.ج.ک در ادامه راهکار نجات از قتل‌عام‌های تازه توسط رژیم ترک را در دو گام فرمول‌بندی کرده و می‌گوید:"مهم این است که انسان به گونه‌ای رفتار کند که هدفهای قتل‌عام‌ها را برهم زند، بخشی از این باز بازگشت به خاک و میهن‌خود محقق می‌شود و بخش دیگر هم مشارکت فعالانه در مبارزه دمکراسی‌خواهی است. زیرا تا زمانی که دمکراسی در ترکیه به ثمر نرسد مشکل می‌توان آزادانه از هویت، باورمندی‌ها و خودویژگی‌‌های خود بهره‌مند شد." ک.ج.ک آحاد جامعه را به همبستگی حول مبارزه آزادیخواهانه فراخوانده است.

 

روئسای مشترک ک.ج.ک در پایان بیانیه با یادآوری اینکه رژیم ترک در تلاش برای اجرای قتل‌عام‌های تازه‌ای علیه خلق‌های ترکیه است افزوده است:"بر این مبنا وظیفه تاریخی جامعه علوی است که به وظیفه تاریخی خود عمل کنند و همراه با نیروهای دمکراسی‌خواه و ضد فاشیست فعالانه در مبارزه جای گیرند. به همین منظور علوی‌های را به مبارزه علیه فاشیسم فرامی‌خوانیم. ما به عنوان جنبش آزادی کردها همچون گذشته امروز هم پیمان می‌بندیم که برای آزادی باور‌های علوی‌ها مبارزه کنیم. در سالروز قتل‌عام مرعش یاد تمام جانباختگانی را که توسط نیروهای نابودگر کشته شده‌اند گرامی می‌داریم."