لطیف فاتح: اقلیم کردستان به خط فکری و سیاسی تازه‌ای نیاز دارد

لطیف فاتح از نویسندگان و روشنفکران چمچمال طی سخنانی عنوان نمود که تمام احزاب سیاسی در اقلیم کردستان تضعیف شده‌اند و بایستی افراد آنها از مسئولیت‌های خود استعفا دهند

لطیف فاتح از نویسندگان و روشنفکران چمچمال طی سخنانی عنوان نمود که تمام احزاب سیاسی در اقلیم کردستان تضعیف شده‌اند و بایستی افراد آنها از مسئولیت‌های خود استعفا دهند

 

لطیف فاتح در گفتگو با خبرگزاری فرات در رابطه با نابودی یک شبه‌ی دستاوردهای اقلیم کردستان گفت: کسانی که اقلیم کردستان را به وضعیت کنونی دچار ساخته‌اند تمامی پُست‌های مدیریتی را در اختیار داشتند و مردم را در امور سیاسی مشارکت نمی‌دادند و با گماشتن افراد وابسته به خود در امور مدیریتی اقلیم کردستان، برای خود اقتدار کسب کرده بودند. این افراد با نابوی کردستان در خیال کسب ثروت برای خود بودند.

 

روابط نزدیک سران اقلیم کردستان با همسایگانش پس از اعلام برگزاری رفراندوم بە درستی برایم قابل فهم نبود اما زمانی که سیاستمداران اقلیم به دیدار سران دولت‌های ایران و ترکیه رفتند من اعلام کردم که تمام دستاوردها در اقلیم کردستان از بین خواهد رفت و اکنون ۵١ درصد از خاک اقلیم کردستان شامل کرکوک ، مخمور ، دهوک ، خورماتو و بسیاری روستاهای اطراف این شهرها را از دست داده‌ایم. خلق ما اکنون در خورماتو با قتل‌عام روبرو هستند. کسانی که مسبب تمامی این رویدادها بوده‌اند حتی از خلق کُرد عذرخواهی نیز نکرده‌اند.

 

لطیف فاتح سخنان خود را اینگونه ادامه داد: ما برای خروج از وضعیت کنونی اقدامات بسیاری را باید به انجام برسانیم و یکی از آنها اینست که با قبول مسئولیت و کنار گذاشتن نبرد اقتدار و سلطه‌ی سیاسی، به ارزیابی مواضع کشورهای همسایه نظیر ایران و ترکیه بپردازیم. بایستی ما به این سطح از آگاهی دست یابیم کسانی که از ما نفت می‌خَریدند هم‌پیمان ما به حساب نمی‌آیند بلکه بایستی خلق ما و تمام جریان‌های سیاسی در هر چهار بخش کردستان به اتحاد و هم‌پیمانی دست یابند. 

 

در رابطه با پیروزی‌ کوبانی در جنگ با داعش ارزیابی‌های فراوانی وجود دارد اما حفظ روحیه‌ی اتحاد عامل اصلی پیروزی در کوبانی بود که به آزادسازی رقا نیز انجامید اما در اقلیم کردستان به دلیل نداشتن اتحاد کرکوک را به آسانی تسلیم نمودند.

 

لطیف فاتح در رابطه با موفقیت‌های روژآوا و نابودی دستاوردهای اقلیم کردستان اینگونه به سخنانش ادامه داد:  در روژآوای کردستان منافع تمام جامعه در نظر گرفته می‌شود و مبارزان آنجا نیز نیروهایی دارای سازماندهی هستند که هدف آنها دفاع از جامعه است اما پیشمرگه‌ها متعلق به افراد بخصوصی هستند و به نیروی [دفاع از ] جامعه مبدل نشده‌اند. به دلیل اینکه میان نیروهای پیشمرگه انشقاق وجود داشت، در زمان حمله‌ی ارتش عراق و نیروهای حشد الشعبی به کرکوک بدون مقاومت و درگیری مواضع خود را ترک کردند. در واقع نیروهای پیشمرگ به اندازه‌ی مبارزان روژآوا دارای روحیه‌ی مقاومت نبودند.

 

نامبرده در ادامه‌ی ارزیابی‌های خود گفت : در باکور کُردستان تنها یک رهبر فکری [عبدالله اوجلان] وجود دارد و با وجود اینکه در زندان است باز هم همچون رهبر محسوب می‌شود. خلق‌مان در باکور کُردستان، نیروهای گریلا و سران پ.ک.ک نظیر "جمیل بایک و مراد کاراییلان" نیز همگی از خط فکری رهبر خود "عبدالله اوجلان" که مقاومت را به معنای زندگی مبدل کرده است، پیروی می‌کنند. به همین دلیل نیز در مقابل دشمنان مقاومت کرده و به پیروزی دست می‌یابند.

 

لطیف فاتح در پایان سخنانش گفت: ریاست اقلیم کردستان، نخست وزی ، حکومت اقلیم و مجلس آن نیز همگی به دلیل پاسخگو نبودن در رابطه با شرایط به وجود آمده و عذرخواهی نکردن از مردم، وجهه‌ی خود را در مقابل مردم از دست داده‌اند. در خورماتو ۵٠ هزار نفر آواره شده‌اند، کرکوک در دست نیروهای ارتش عراق است و دولت عراق درصدد واگذاری منابع نفتی آن به قدرت‌های جهانی است. در واقع درصدند که از لحاظ اقتصادی ما را تحت فشار قرار دهند.

 

بنابراین بایستی ما اتحاد ملی خود را که تنها راه نجات ما از نابودی‌ست حفظ کنیم. بایستی سیستمی جدید جایگزین حکومت اقلیم گردد و نیروهای پیشمرگه نیز به شیوه مدرنی به سازماندهی خود بپردازند، به دلیل اینکه بر ما واجب است که دستاوردهای خود را حفظ نماییم.