مبارزان ارمنی برای "مبارزه با نسل‌کشی" عهد بستند

​​​​​​​مبارزان یگان نوبار اُزانیان و همچنین خانوادههای آنها یاد کسانی که در نسل‌کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ قربانی شدند را گرامی داشتند.

مبارزان یگان نوبار اُزانیان که امروز طی بیانیه‌ای تاسیس خود در روژاوا را اعلام کرد به همراه خانواده‌هایشان، به مناسبت ۱۰۴مین سالگرد قتل عام ارامنه مراسمی برگزار نمودند.

این مراسم در کلیسای مارزیا در روستای تل گوران حسکه برگزار شد و مبارزان اولین یگان نظامی ارمنی به همراه خانواده‌هایشان و همچنین تعدادی از شهروندان کرد و عرب منطقه در این مراسم شرکت کردند.

"ما از خلق خود دفاع می‌کنیم"

ماسیس موتانیان یکی از فرماندهان یگان نوبار ازانیان در این مراسم طی سخنانی گفت، "در نتیجه‌ی این قتل‌عام فرهنگ، زبان و آیین ارمنی‌ها کشته شد. این روز در تاریخ برای ارمنیها روزی سیاه و شوم است. در پروسه‌ی این قتل‌عام خلق ارمنی تبعید شدند. هدف قاتلین نابودی هر آن چیزیست که متعلق به ارمنی‌ها بود.

علی‌رغم این قتل عامها ما می‌گوییم 'خلق ارمنی وجود دارد، وجود خواهد داشت و مقاومت خواهد کرد'. امروز ما به عنوان سرباز و خلق ارمنی حضور داریم. ما هم به عنوان نیروی نظامی ارمنی‌ها، از خلق خود و آزادی، فرهنگ و زبان خود محافظت می‌کنیم."

آرتین آگوبیان یکی از سربازان این یگان گفت، "همه‌ی جهانیان باید بدانند که ما دست از زبان و اصالت خود نخواهیم کشید و برای هر رخدادی آماده هستیم."

"خلق ارمنی از ریشه‌های خود دور شد"

یکی از اساتید یگان ارمنیها، جمیل آمد در میانه‌ی سخنانش گفت، خلق ارمنی را از ریشه‌ی خود و خاک خود دور کردند و قتل‌عام تنها فیزیکی نبود.

"این قتل‌عام علیه ارمنیها انجام شد. اما حتی اکنون نیز قتل‌عام و نسل‌کشی‌های دولت ترکیه همچنان ادامه دارد. قتل عام کردها، زنان و انقلابیون ادامه دارد. می‌خواهند روژاوا را نابود کنند. به مناسبت ۲۴ آوریل یک بار دیگر اعلام می‌کنیم که ما نیروهای مدافع روژاوا هستیم. ما نیروی مدافع خلقهای تحت ستم هستیم. دولت ترکیه هر چقدر هم که دست به کشتار ما بزند ما باز هم مدافع زبان، تاریخ و فرهنگ خود هستیم و در مقابل آنها خواهیم ایستاد."

استاد مادلین گربیدیان نیز در این مراسم شعری قرائت کرد. سپس روهار آربیدیان و دکتر خالد شیخه به سخنرانی پرداختند. در ادامه‌ی مراسم مارش فدایی یگان نوبار ازانیان  اجرا شد. مراسم با خواندن سرود در باغ کلیسا پایان یافت.