مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان از روند بازسازی مناطق زلزله‌زده بشدت انتقاد کرد

​​​​​​​در بیانیه‌ی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان با خاطرنشان کردن بی‌مسئولیتی سازمان‌ها و عوامل دولتی نسبت به عواقب تداوم چنین سیاستی هشدار داده شده است

مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان با صدور بیانیه‌ای با انتقاد از روند بازسازی مناطق زلزله‌زده در طول یک سال گذشته، تداوم بیکاری، فقر، بی‌خانمانی، بیماری‌های مسری، آلودگی محیط‌زیست، مشکلات آموزشی و .. را موجب مهاجرت بی‌رویه مردم این منطقه دانسته است.

 

این مجمع در بیانیه خود اعلام کرده است که کافی نبودن وامهای تخصیصی از جانب دولت با تشدید بحرانهای اقتصادی و تورم افسار گسیخته، بازسازی منطقه در سال جاری را بیشتر به رویا شبیه ساخته است تا واقعیت.

 

متن بیانیه مجمع فعالان مدنی یارسان به این شرح است:

"همنوعان عزیز، انسانهای شرافتمند و نوع دوست

 

یک سال است که همنوعان زلزله‌زده‌ی شما در استان کرمانشاه در شرایط سخت و مشقت باری به سر می‌برند. پس از در آمدن از شوک اولیه ناشی از مرگ و مصدومیت هزاران نفر از اهالی این دیار و فروکش‌کردن کمک‌های مادی و معنوی شما، اکثریت این مردم در اوج بی‌پناهی، بی‌خانمانی و بلاتکلیفی در گرمای طاقت‌فرسای تابستان و سرمای خشک و سوزناک زمستان با چشم‌اندازی تیره و تار روزگار می‌گذرانند.

 

مدیریت ناکارآمد، ناتوانی و سیاستهای معطوف به تبعیض دولت در مراحل امداد و نجات، کمک‌رسانی اولیه، اسکان موقت مشکلی اساسی بوده و اینک ایجاد زیرساختهای ضروری و بازسازی ساختمان‌ها به کندی پیش می‌رود.

 

اسکانهای بی‌رویه بدون برنامه و فله‌ای اولیه در پارکها، میادین، کوچه‌ها و خیابانها معضلات فراوان بهداشتی‌، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، ترافیکی و … به بار آورده است.

 

کافی نبودن وامهای تخصیصی از جانب دولت با تشدید بحرانهای اقتصادی و تورم افسارگسیخته، بازسازی منطقه در سال جاری را بیشتر به رویا شبیه ساخته است تا واقعیت؛ در ضمن دسترسی به همین وام اندک و ناکافی نیز در پیچ و خم ناهماهنگی و بروکراسی اداری و برخورد سلیقه‌ای مسئولین و بانک‌ها کاری بس دشوار و گاه ناممکن می‌باشد به طوری که مجموعه وام‌های تخصیصی برای ساخت یک سوئیت امن هم کفایت نمی‌کند و باز‌پرداخت اقساط کمر شکن آن بماند. بسیاری از وام‌های تعمیرات را بلا‌فاصله و یا بعد از چند ماه تقسیط کرده‌اند. نرخ هزینه ساخت و سازهای نیم‌بند که برخی از آنها با پس‌لرزه‌های بعدی تخریب یا دچار آسیب شده‌اند حدودا دو برابر شده است. موج فرار پیمانکارانی که ساختمانهای نیمه‌کاره را رها کرده و مردم را به حال خود گذاشته‌اند رو به فزونی است. خاک‌برداری و تسطیح هنوز به پایان نرسیده است، بسیاری از ساخت و سازها نیز در مرحله‌ی فونداسیون و سفت‌کاری متوقف شده یا پیشرفت کندی دارند. ناهماهنگی و خودمختاری نهادهای ذیربط و سیاست یک‌بام و دوهوای بانک‌های مختلف عرصه را بر مردم به جان آمده، تنگ کرده است. برخی از مسئولین نه تنها خود را خادم و حقوق بگیر مردم نمی‌دانند بلکه مناسبات ارباب و رعیتی در منطقه به راه انداخته‌اند و اصولا خود را پاسخگوی مردم نمی‌دانند.

 

نبود بودجه کافی، ضعف و ناهماهنگی مدیریت، ارباب منشی برخی از مسئولان، بی نظمی، عدم پاسخگویی و شفافیت و…. نه تنها به کندی بازسازی منجر شده است؛ بلکه کرامت انسانی را نیز خدشه‌دار نموده و بخشی از مردم را به گدایانی تبدیل کرده که در انتظار کرم اربابان در برابر ادارات چمباتمه زده‌اند. در کنار موارد پیش گفته به عنوان نمونه، مشکلات بازسازی، تامین معیشت مردم بیکار به درد بی‌درمان تبدیل شده است که آرامش، سلامت و شادابی انسانها را هدف قرار داده است.

 

بیکاری، فقر، بی‌خانمانی، بیماریهای مسری، آلودگی محیط‌زیست، مشکلات آموزشی، بالا رفتن نجومی اجاره خانه، گرانی کمرشکن، نیازهای روزمره معیشتی، هزینه‌ی درمان و….، منجر به عصبیت، ناامیدی، پرخاشگری، مهاجرت بی‌رویه، فرار از خانه، معضلات اخلاقی ناخواسته و… شده که در موارد متعددی به خودکشی منجر شده است.

 

تداعی سیلابهای بهاری امسال و تکرار آن در فصول آینده مخصوصا در شهر به هم ریخته‌ی سرپل ذهاب ذهن اغلب اهالی را درگیر کرده است. شورش گرسنگان و بی‌پناهان خارج از انتظار نیست، زیرا اکثریت مردم نه امکان مراجعه‌ی موثر شخصی به مسئولین برایشان فراهم است و نه اجازه‌ی تجمع و اعتراض مسالمت‌آمیز جمعی داده می‌شود. حکومتی که می‌تواند مدیریت و امکانات رفاهی و درمانی میلیونها زائر کربلا را فراهم کند و برای بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ کشورهای سوریه و عراق و لبنان و فلسطین و … اعلام آمادگی می‌نماید آیا نمی‌تواند بخش کوچکی از این توان خود را صرف ساماندهی مناطق زلزله‌زده نماید!؟

 

هشدار؛ مسئولیت اصلی عواقب زیانبار این سیاستها و عملکردها به عهده‌ی مسئولین و دولتمردان بخصوص در سطح کلان آن می‌باشد هرچند قربانیان اصلی ناآرامیهای احتمالی مردم عادی‌، فقیر و بی‌پناه کوچه و بازار بوده و می‌باشند.

 

لذا ضمن هشدار مجدد به مسئولین آنها را به انجام وظایف خویش فرا خوانده و از تمامی هموطنان عزیز برای فائق آمدن بر فلاکت و بحران جاری طلب استمداد می‌نماییم."