محاکمه‌ی سیاستمداران کُرد در آلمان آغاز شد

پروسه‌ی محاکمه‌ی ۷ سیاستمدار کُرد که بر اساس ماده‌ی ۱۲۹ به بهانه‌ی "عضویت در سازمان خارجی" برای آنها پرونده‌سازی شده است، آغاز شد.

ابتدا جلسه ی دادگاه با ریاست د.کلاوس بیللینگ با بررسی پرونده‌ی شمس الدین ب (۵۳ ساله) آغاز شد. در جلسه اتهامات وارده بر این سیاستمدار کرد قرائت شد. پرونده‌ای که توسط دادستانی فدرال علیه شمس الدین ب بازشده است شامل چندین اتهام می‌باشد. جلسات این دادگاه تا ۱٨ آوریل ادامه خواهند یافت و سپس از دوم مه ٢٠١٩ نیز دوباره جلسات دادگاه آغاز می‌شوند. در مدت زمان مشخص شده جلسات دادگاه هر هفته روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه راس ساعت ۹ و نیم برگزار خواهند شد.

دومین نشست دادگاه نیز در مورد صالح ک بود که به  سازماندهی راهپیمایی فوریه‌ی ۲۰۱۷ در منطقه‌ی هایلبرون، شتوتگارت تا مانهایم و استراسبورگ، برگزاری مراسم نوروز ۲۰۱۷، برگزاری مراسم نوروز ۲۰۱٨ در هانوفر و اعتصاب در مقابل پارلمان اروپا در آوریل ۲۰۱۷ در شهر استراسبورگ متهم شده است.

 

در این جلسه اتهامات وی قرائت شد و قرار است فردا نیز این نشست ادامه یابد. پروسه‌ی محاکمه‌ی وی تا ۶م مه ساعت ۹ و نیم ادامه خواهد یافت و هر هفته روزهای یکشنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد.

 

جلسه‌ی دادگاه در مورد پرونده‌ی فیصل س (۳۷ ساله)، عگید ک (۲۵ ساله) که دارای تابعیت ترکیه و آلمان است، اوریم آ (۳۴ ساله)، اوزکان ت (۳۲ ساله) که به عضویت در پ.ک.ک متهم شده است و جیهان آ (۳۷ ساله) که بدون حضور خودش محاکمه می‌شود، دیروز ساعت ۱۳ برگزار شد. محل دستگیر شدگان، وکلا، ناظران و حضار بوسیله‌ی کابینهای شیشه‌ای از هم جدا شده بود. وکلا در مقابل این کار اعتراض کردند و سپس به صورت کتبی به این شرایط اعتراض کردند و جلسه‌ی دادگاه به ٨ مه ٢٠١٩ موکول شد. پیش‌بینی می‌شود پروسه‌ی محاکمه تا دسامبر ۲۰۱۹ ادامه یابد.

 

شش کردستانی شهروند آلمان از ٢١ ژوئن ٢٠١٨ به اتهام عضویت در پ.ک.ک زندانی شده‌اند و با فردی که در دادگاه حاضر نمی‌شود محاکمه می‌شوند.

 

حزب مارکسیست لینینست آلمان در حین برگزاری جلسات محاکمه امروز نشستی مطبوعاتی را در مقابل دادگاه برگزار کرده و اعلام نمود؛"به سبب اینکه حزب کارگران کردستان در ترکیه جنبشی آزادیخواه است، افرادی که [برای آزادی] مبارزه می‌کنند نباید تحت تعقیب قانونی قرار گیرند."