مراد کاراییلان: از نظر ما تصمیم ترامپ غافلگیر کننده نبود

​​​​​​​مراد کاراییلان عضو شورای اجرایی حزب کارگران کردستان تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای امریکا از سوریه را برای این حزب غافلگیر کننده ندانسته و اعلام نمود این حزب در مواجهه با این تصمیم مبهوت نشده است

عضو شورای رهبری حزب کارگران کردستان، مراد کاراییلان در گفت‌وگویی ویژه با رادیو دنگی ولات تصمیم ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ را مبنی بر خروج از سوریه تحلیل کرد.

 

تصمیم ترامپ غافلگیر کننده نبود

مراد کاراییلان در این گفت‌وگو اعلام نمود که تصمیم رئیس جمهوری امریکا مبنی بر خروج از سوریه تداوم تصمیم این کشور در ۶ نوامبر علیه پیشاهنگان جنبش آزادیخواهی کرد بوده و در چارچوب توطئه‌ی بین‌المللی اتخاذ شده است. کاراییلان در ارتباط با عقب نشینی آمریکا از سوریه گفت: قبل از هر چیز لازم است این نکته را اعلام کنم که این تصمیم برای ما غافلگیر کننده نبود، و دچار بهت نشدیم. ما به واقعیت‌ تمامی نیروها واقف هستیم. این تصمیم که با قدرت از سوی رئیس جمهوری آمریکا اتخاذ گردید تداوم همان خط توطئه است. همانگونه که اطلاع دارید آمریکا در ۶ نوامبر علیه سه نفر از رفقای جنبش آزادیخواهی فرمانی صادر کرد. تصمیم به خروج آمریکا از سوریه نیز تداوم همان تصمیم ۶ نوامبر است. بار دیگر ثابت شد که مبارزه‌ی آزادی خلق کرد و موقعیت کردها محل توجه نیروها و دولت‌های هژمونیک نیست. هنگامی که همکاری آن‌ها با نیروهای کرد در راستای منافع آن‌ها باشد، با کردها به همکاری پرداخته و در غیر اینصورت کردها را به حال خود وا مینهند. و در این راستا عملگرایانه با کردها رفتار می‌کنند. این رویه‌ و ویژگی نیروهای هژمونیک را به درستی اثبات نموده‌ایم. انقلابیون روژآوا بر مبنای خط سوم با تمامی نیروها میتوانند ارتباط داشته باشند، اما در این میان به هیچ گروهی اتکا نداشته باشند. از همین‌رو بر این باورم که در این میان نقصی وجود نداشته باشد. کاراییلان در ادمه افزود: افراد ناآگاه تصور می‌کنند که تمامی موفقیت‌ها در روژآوا طی همکاری با آمریکاییان امکان‌پذیر شده است. اما کسانی که از نزدیک نظاره‌گر ضعیت بوده کاملا واقفند که واقعیت بدینگونه نیست. آمریکا سال ۲۰۱۵ وارد سوریه شد. در حالی‌که انقلاب روژآوا سال ۲۰۱۲ به وقوع پیوسته بود. طی سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۴ در مقابله با گروه‌های تبهکار النصره و داعش با تمام قدرت جنگید و به پیروزی دست یافت.

 

خط توطئه را از میان برمی‌داریم

کاراییلان در بخش دیگری از سخنان خود اعلام نمود: دولت ترک در تلاش است تا در مقابل کردها به توطئه دست زند. درصدد است تمامی نیروها علیه کردها به واکنش دست زنند. میزان واکنش ایالات متحده آمریکا به اقدامات اشغالگرانه رژیم ترک کافی نیست. زیرا بسیاری از افرادی که در مدیریت امور دولت امریکا قرار دارند علیه این تصمیم برآمده‌اند. این تصمیم را درست قلمداد نمی‌کنند. اروپاییان نیز این تصمیم را تصمیمی درست قلمداد نکرده و به آن نپیوستند. برخی دیگر نیز اعلام کردند که عقب نشینی نمی‌کنند. قبل  از این تصمیم شورای عالی عدالت اتحادیه‌ی اروپا در ارتباط با حزب کارگران کردستان تصمیمی را صادر نمود که می‌تواند مثبت ارزیابی گردد. لازم است که اقدامی جدی در راستای عدم تغییر این نتیجه در پیش گرفته شود. اما واقعیت موجود حاکی از این امر است که: درصددند تا خط توطنه را تداوم بخشند. دولت ترک فاشیست و گردانندگان کنونی آمریکا که متشکل از حلقه‌ی اطرافیان نزدیک ترامپ است مانند سال ۱۹۹۹ در این سطح نیستند که دولت‌های بسیاری را با این توطئه همگام کرده و ما را دچار مشکل نمایند. اما صحنه‌ای ساخته و پرداخته شده است که در آن نباید صرفا به خنثی نمودن توطئه بسنده کرد. فرصت‌هایی برای از میان برداشتن کامل این توطئه و از میان برداشتن آن در دست است. این امر نیز صراحتا مشهود اشت. کاراییلان اعلام داشت که: زمان تداوم خط توطئه بین‌المللی به سر آمده و به تمامی از میان رفته است.

 

انقلاب روژآوا برخوردار از اراده است

کاراییلان خاطر نشان ساخت که انقلاب شمال-شرق سوریه اکنون در دست خلق‌ها قرار داشته و دارای قدرت، آلترناتیف بوده و تا به کنون در امتداد با خط سوم حرکت کرده است. باید به هیچ جریان دیگری متوسل نشده و اگر این انقلاب با نیروی خود بتواند سر پای خود بایستد، آنگاه می‌تواند در قامت یک انقلاب راستین ظهور نماید. انقلاب‌های واقعی اینگونه پدیدار می‌شوند. از همین‌رو باید به اراده بدل شود. ما اعتقاد داریم که این انقلاب برخوردار از اراده است. نیروها و افرادی وجود دارند که درصددند در میان مردم وحشت ایجاد کنند. چنین امری فاقد زمینه‌ای واقعی است. زیرا از خط مشی سیاسی، خلق و نیروی خود برخوردار است. کاراییلان در ادامه افزود: اگر خط سوم در عرصه‌های نظامی، سیاسی، دیپلماتیک و اجتماعی به گونه‌ای صحیح به پیش برده شود، وضعیت کنونی راه را برای پیروزی انقلاب شمال-شرق سوریه هموار خواهد ساخت.

 

ارتباط با آمریکا همچنان می‌تواند تداوم داشته باشد

مراد کاراییلان در ارتباط با چنین تشخیصی افزود: زیرا باید درصدد ایجاد موازنه‌ی جدیدی برآید. تا دست بسته منتظر پیشامد نباشد. می‌تواند به ائتلاف‌های جدیدی دست زند. به همکاری‌های جدیدی دست یابد. در سرتاسر جهان نیز بدینگونه است. بعد مثبت چنین اقدامی اینگونه است. تا کنون خود را دست هیچ کس نسپرده است و تقدیر خود را در دستان هیچ گروهی قرار نداده است. می‌تواند پیوندهای خود را با آمریکا همچنان تداوم بخشیده و دستاوردهای انقلاب را حراست و حفاظت نماید. در این میان مهم حفظ نیرو و قدرت است، قدرتمند نمودن این نیرو و سپردن تقدیر به قدرت خود. در ابعاد نظامی و اجتماعی نیز باید به خود باور داشته و با اتکا بر قدرت و نیروی خود عمل نماید. این امر حایز اهمیت است. اگر با اتکا به ذکاوت و عقیده‌ی خود عمل نماید، می‌تواند حود را حفظ و در میانه‌ی معادلات جدید جایگاه خود را بیاید. از چنان قدرتی برخوردار است که توان دست‌یابی به اهداف خود را داشته باشد. چنین فرصت‌هایی در دسترس‌اند.

 

دولت ترک از تصمیم آمریکا همچون یک جشن استقبال کرد

کاراییلان در ادامه‌ی سخنانش افزود که تصمیم ترامپ معادلات منطقه‌ای را تغییر می‌دهد. باید در سوریه معادله‌ی جدیدی ایجاد شود. کسانی که اظهار می‌دارند انقلاب روژآوا تقدیر خود را در دست نیروهایی چند قرار داده است و از این طریق پای گرفته است باید بدانند که در اشتباه هستند. کاراییلان در ادامه تصریح کرد که: از همین‌رو دولت ترک عقب نشینی آمریکا را همچون دستاوردی برای خود قلمداد می‌کند؛ زیرا براین باور است که  در صورت خروج آمریکا مایه‌ی خیر و خوشی برای ما [ترکیه] خواهد بود، و انقلاب طی چند روز سقوط خواهد نمود. تبلیغات روزانه‌ای را در این راستا به راه اندخته‌اند. اما ژنرال‌ها و مسئولان آن لازم است بدرستی بر این نکته واقف باشند که این خواست و مطالبه، خواستی بسیار دشوار است. از سوی دیگر، دولت ترک نیز از چنین قدرتی برخوردار نیست که خلق ما در هم شکند. ما پیشتر نیز اظهار داشتیم و اکنون نیز اعلام می‌داریم هیچ نیرویی نمی‌تواند بر اساس منافع خود به اشغالگری بپردازد. لازم است خلق عرب، سریانی، کرد، رزمندگان و فرماندهان آن نیز بر این امر معترف بوده و به شیوه‌ای صحیح وارد این عرصه شوند.

 

ما با آن‌ها خواهیم بود و به آن‌ها کمک خواهیم رساند

کاراییلان خاطرنشان ساخت ترکیه، داعش، سوریه و نیروهای دیگری هستند که تصور می‌نمایند انقلاب روژآوا با خروج آمریکا تضعیف خواهد شد. ما بر این باوریم که انقلاب روژآوا و شمال-شرق سوریه با توسل به هر حربه‌ای می‌تواند خود را حفاظت نماید.

 

عضو کمیته‌ی رهبری حزب کارگران کردستان در خاتمه اعلام داشت که آن‌ها در جایگاه جنبش آزادی خلق کرد به تمامی حامی انقلاب روژآوا خواهند بود و اظهار داشت: نیروهای دمکراتیک خاورمیانه و نیروهای کرد باید به انقلاب روژآوا کمک نمایند.