مراد کاراییلان: هیچکس نباید به فاشیسم رأی بدهد

کاراییلان با اشاره به اینکه حزب حاکم ترکیه بسیاری از نمایندگان کرد را پس از شکست در رقابت‌های انتخاباتی راهی زندان کرده است، تأکید کرد مردم این مناطق باید از نمایندگان خود دفاع کنند و نشان دهند که در برابر فاشیسم تسلیم نشدەاند.

شبکه تلویزیونی استرک، دومین بخش گفتگوی با مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کردستان را پخش کرد. کاراییلان که در مورد انتخابات ترکیه صحبت می کرد تأکید کرد هیچکس نباید به فاشیسم رأی بدهد. وی به نقش کیلدی حزب دمکراتیك خلق‌ها در سرنوشت ترکیه اشاره کرد و از وابستگان به اردوغان در کردستان خواست اشتباه خود را جبران کنند.

 

مراد کاراییلان که در بخش نخست گفتگوی با استرک تی‌وی بر آمادگی پ.ک.ک برای تقابل نظامی با ارتش ترکیه در کوهستان قندیل تأکید کرده بود، در بخش دوم این مصاحبه به سئوالات در مورد انتخابات ٢۴ ژوئن ترکیه پرداخت.

 

وی با ابراز امیدواری از حضور گسترده کردها در انتخابات تصریح کرد نباید اجازه داد هیچیک از نمایندگان حزب عدالت و توسعه از مناطق کردستان به پارلمان بروند.

 

کاراییلان با اشاره به اینکه حزب حاکم ترکیه بسیاری از نمایندگان کرد را پس از شکست در رقابت‌های انتخاباتی راهی زندان کرده است، تأکید کرد مردم این مناطق باید از نمایندگان خود دفاع کنند و نشان دهند که در برابر فاشیسم تسلیم نشدەاند.

 

عضو رهبری پ.ک.ک با خطاب قرار دادن افراد و عشایری که در سال‌های گذشته از اردوغان و حزبش حمایت کرده اند گفت تاکنون مدعی بودند اردوغان مسئله کردها را چارەیابی خواهد کرد اما حالا که حزب عدالت و توسعه با تأکید بر کردستیزی با حزب نژادپرست حرکت ملی ائتلاف کرده است دیگر چه بهانەای برای رأی دادن به آن دارند.

 

کاراییلان در این گفتگو همچنین بار دیگر از مزدوران مسلح محلی وابسته به دولت خواست سلاح خود را بر زمین بگذارند و بخاطر پول علیه مردم خود نجنگند.

 

وی به تلاش پ.ک.ک برای حل مسأله تاریخی کردها از راههای مسالمت آمیز اشاره کرد و گفت اردوغان پس از قرائت توافقنامه صلح در کاخ نخست وزیری بود که به تعهدات دولتش پشت کرد و در اوج بی شرمی دستور داد جنگ آغاز شود.

 

کاراییالان در عین حال از رأی دهندگان ترکیه خواست چشمان خود را باز کنند و اقدامات وحشیانه نظامیان اردوغان-باغچلی در کانتون عفرین شمال سوریه را ببینند که شامل کشتار و تجاوز و غارت بوده است. وی به سوزاندن مجروحین غیرنظامی در پناهگاههای منازل مسکونی و قتل‌عام صدها انسان طی سال ٢٠١۵ در استان های مردین، آمد، شرنخ و جولمرگ نیز اشاره کرد.

 

کاراییلان کلیه هم و غم حزب حاکم ترکیه را جلوگیری از دستیابی حزب دمکراتیك خلق‌ها به حدنصاب ١٠ درصد مجموع آرا برای ورود مجدد به پارلمان دانست و گفت آنها برای قبضه کردن قدرت هیچ راهی بجز این ندارند، بنابریان باید از ه.د.پ حمایت شود که کلید پیروزی بر فاشیسم است.