مصطفی کاراسو: جلوی توطئه‌ها را خواهیم گرفت

​​​​​​​مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری ک.ج.ک اظهار کرد که رژیم ترکیه برای نجات خویش از بحران، خواهان دست زدن به توطئه‌ای همچون سال ١٩٩٨ است اما چنین چیزی دیگر تکرار نخواهد شد

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری ک.ج.ک اظهار کرد که رژیم ترکیه برای نجات خویش از بحران، خواهان دست زدن به توطئه‌ای همچون سال ١٩٩٨ است اما چنین چیزی دیگر تکرار نخواهد شد

 

توطئه بین‌الدولتی علیه رهبر خلق کُرد عبدالله اوجالان و جنبش آزادیخواهی کردستان روز ٩ اکتبر ١٩٩٨ / ١٧ مهرماه ١٣٧٧ آغاز شد. اوجلان در این توطئه چرکین مجبور به ترک خاورمیانه شد و در ١۵ فوریه ١٩٩٩/ ٢۶ دیماه ١٣٧٧ به رژیم ترکیه تحویل داده شد. اوجالان از آنروز تاکنون در جزیره امرالی زندانیست و رژیم ترک به مثابه یک گروگان با وی رفتار می‌کند. مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان- ک.ج.ک به مناسبت بیستمین سال توطئه بین‌الدولتی ٩ اکتبر ١٩٩٨ با خبرگزاری فرات گفتگو نمود.

 

کاراسو با یادآوری اینکه توطئه در راستای اهداف مداخله‌جویانه آمریکا در خاورمیانه صورت گرفته خاطرنشان کرد که ایالات متحده پس از جنگ اول خلیج در خاورمیانه به یکی از نیروهای مؤثر مبدل شد اما با اینهمه هنوز هم خلأ ناشی از فروپاشی شوروی پُر نشده بود.

 

کاراسو خاطرنشان کرد،"در خاورمیانه سیستم نوینی هنوز شکل نگرفته بود، بحران‌های فراوانی وجود داشتند و آمریکا درصدد مداخله نظامی، سیاسی، اقتصادی و فکری در منطقه بود تا بدین وسیله طبق منافع خود منطقه را مجددا سازماندهی کند.

 

جنبش ازادیخواهی کردستان با پیشاهنگی رهبر آپو نه تنها در شمال کردستان بلکه در جنوب، روژاوا و روژهلات کردستان بر کردها تأثتر گذاشته بود. رهبر آپو خواهان برساخت سیستمی نوین بر مبنای برادری و اخوت میان خلق‌های منطقه بود. مبارزه پ.ک.ک تحت رهبری رهبر آپو تمام دولت‌های مزدور منطقه را در فشار قرار داده بود. نیروهای بین‌المللی خواهان ایجاد سیستمی وابسته به دول گماشته شده خود در خاورمیانه بودند. بدون شک ظهور پ.ک.ک در چنین شرایطی خوف را در دل نوکران و نیروهای بین‌المللی جای داد."

 

وی با اعلام آنکه ترکیه بهترین گزینه برای استفاده علیه پ.ک.ک بود می‌گوید آمریکا این مسئولیت را به ترکیه واگذار کرد چون به دشمنی حکومت این کشور با جنبش آزادیخواه کردها بخوبی اشراف داشت.

 

عضو شورای رهبری ک.ج.ک با تصریح آنکه شکنجه گاه جزیره امرالی به عنوان محل حبس رهبر آپو از سوی نیروهای بین المللی شریک در توطئه ربودن اوجالان تأئید شده است خاطرنشان می کند که حکم دادگاه حقوق بشر اروپا در مورد عدم وقوع شکنجه در این زندان هم موید همین موضوع است.

 

مصطفی کاراسو به مشروعیت بخشی علنی و یا سکوت سازمان‌های مسئول جهانی در مورد آنچه که در زندان امرالی رخ می دهد اشاره کرده و می گوید بدین ترتیب به ترکیه اجازه می‌دهند به ستمگری خود ادامه دهد و هرکاری که می‌خواهد در امرالی انجام دهد.

 

وی با اینحال به شکست توطئه نهم اکتبر ١٩٩٨ توسط رهبر اوجالان و جنبش آزادیخواه کردستان پرداخته و می گوید پ.ک.ک هنوز هم از توانایی خنثی کردن دسیسه هایی که علیه خلق کُرد چیده شوند برخوردار است.

 

کاراسو در رابطه با گسترش فعالیت‌های اعتراضی در اعلام صیانت از رهبر خلق کُرد عبدالله اوجالان اشاره کرد و با تجلیل از جوان اهل الیح به نام امید آجار که در اروپا خود را به آتش کشیده بود آنرا تداوم مقاومت و کارزار "هیچ نیرویی نمی‌تواند روز را از ما بگیرد" عنوان کرد و از همگان خواست در این چهارچوب به عملیات شهید آجار بنگرند.

 

کاراسو با یادآوری اینکه رهبر خلق کُرد چنین فعالیت‌هایی [به آتش کشیدن خود] را نمی‌پذیرد تصریح کرد که آنچه روی می‌دهد نشان‌دهنده اهمیت حیاتی اوجالان برای جوانان، زنان و تمام خلق کردستان است".

 

عضو شورای رهبری ک.ج.ک در پایان مراتب تسلیت خود را به خانواده امید آجار، دوستان و تمام خلق کُردستان ابراز نمود.