مصطفی کاراسو: حمله به عفرین در راستای حفظ رژیم‌های حاکم قرن بیستم انجام می‌گیرد

مصطفی کاراسو، عضو کمیته‌ی رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان- ک.ج.ک با انتشار مطلبی در روزنامه‌ی "ینی اوزگور پولیتیکا"، در رابطه با مرزبندی‌ها و طراحی موقعیت سیاسی خاورمیانه در قرن بیستم و ارتباط آن با حمله‌ی کنونی دولت ترکیه به عفرین موارد مهمی را عنوان نمود

مصطفی کاراسو، عضو کمیته‌ی رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان- ک.ج.ک با انتشار مطلبی در روزنامه‌ی "ینی اوزگور پولیتیکا"، در رابطه با مرزبندی‌ها و طراحی موقعیت سیاسی خاورمیانه در قرن بیستم و ارتباط آن با حمله‌ی کنونی دولت ترکیه به عفرین موارد مهمی را عنوان نموده است. 

 

مصطفی کاراسو در مطلب خود برای روزنامه‌ی "ینی اوزگور پولیتیکا" تصریح کرده که در طراحی و مرزبندی‌های خاورمیانه در قرن بیستم، خلق کُرد بیشترین ضررها را متحمل شده است. اما دولت ترکیه از این مرزبندی‌ها منافع زیادی را به دست آورد. به همین دلیل نیز با حمله به عفرین سعی در حفظ موقعیت سیاسی قرن بیستم دارد.

 

کاراسو در مطلب خود آورده است: مرزبندی‌ها و موقعیت سیاسی جدید خاورمیانه در قرن بیستم با قتل‌عام خلق کُرد همراه بود. این موقعیت که در زمان جنگ جهانی دوم به میان آمده بود، در دوره‌ی جنگ سرد نیز تاثیرات آن بر خلق کُرد زیان‌آورتر شد.

 

عضو کمیته‌ی رهبری ک.ج.ک خاطرنشان می‌کن:" در گذر تاریخ، هر موقعیت سیاسی برای دوره‌ی خاصی کاربرد دارد و هر زمان که وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظامی تغییر یابد، معادلات و موقعیت سیاسی جدید به‌وجود می‌آیند."

 

کاراسو در مطلب خود تاکید کرده که مرحله‌ی جدید برای خاورمیانه از جنگ اول خلیج‌فارس با حمله‌ی آمریکا به مواضع نظامی عراق در سال ۱۹۹۱ آغاز شده و با جنگ کنونی در خاورمیانه که همچون جنگ جهانی سوم شناخته می‌شود، ادامه می‌یابد. می‌توان این مرحله را به مثابه‌ی مرحله‌ی بنیان نهادن موقعیت و معادلات جدید در خاورمیانه درنظر گرفت.

 

در ادامه آمده است:"خلق کُرد در موقعیت قرن بیستم خاورمیانه بیشترین ضررها را متحمل شد  دولت ترکیه که از این موقعیت نفع می‌برد، سیاست قتل‌عام را علیه خلق کُرد به پیش بُرد. به همین دلیل نیز کُردها بیشتر از هرکسی خواهان  از میان برداشتن موقعیت قرن بیستم می‌باشند و برای آن مبارزه می‌کنند. در مقابل نیز دولت ترکیه برای حفظ موقعیت قرن بیستم تلاش می‌کند."

 

کاراسو ضمن اشاره به اینکه "حمله به عفرین به معنای حمله‌ی دولت ترکیه به کُردهایی است که پیشاهنگی تغییر خاورمیانه را برعهده دارند"، می‌گوید :"بنابراین باید جنگ عفرین را همچون جنگ میان نیروهایی که برای دمکراسی مبارزه می‌کنند و نیروهایی که با دمکراسی مقابله می‌کنند، درنظرگرفت. می‌خواهند تحت عنوان حمله به عفرین اراده‌ی خلق کُرد را که اصلی‌ترین نیروی تغییر در خاورمیانه‌ است، درهم ‌بشکنند.

 

مصطفی کاراسو در یادداشت افزوده است:"در صورت استقرار دمکراسی در خاورمیانه و تغییر موقعیت آن بر اساس دمکراسی، سیاست دولت ترکیه با محوریت قتل‌عام کُردها دچار شکست خواهد شد. به همین دلیل نیز جریانات فاشیسم حاکم بر ترکیه سعی در حفظ موقعیت خاورمیانه دارند و در هر جایی علیه خلق ‌کُرد حمله ترتیب می‌دهند. در واقع خلق کُرد در هر جایی که اندکی قدرتمند شود و یا دستاوردی کسب نماید، در همانجا مورد حمله نژادپرستهای ترک قرار می‌گیرد. بر همین اساس است که اردوغان ، میراثدار فاشیسم اعلام می‌کند؛'در هرجایی که امکان دارد ، به آنها حمله کنید'."

 

کاراسو بر این باور است که با حمله به عفرین، موضع جریانات فاشیست حاکم بر ترکیه علیه خلق کُرد و نیروهای دمکراسی‌خواه بیشتر از هرزمان دیگری آشکار گردیده و چنین عنوان می‌کند :"اگر کسانی هستند که از حمله به عفرین این حقیقت را درنمی‌یابند، درواقع یا در قلب و ذهن آنان مشکلی وجود دارد و یا از طرفداران اردوغان و حزب آ.ک.پ هستند."

 

کاراسو در ادامه‌ی مطلبش اعلام می‌کند که دولت ترکیه با سرکردگی احزاب "آ.ک.پ"و"م.ه.پ"، علیه تغییرات نوین خاورمیانه به مقابله می‌پردازد و پایان خود را رقم خواهد زد. اگر مخالفت‌ها و حملاتی که جریانات فاشیست حاکم بر ترکیه علیه دمکراسی و تغییرات خاورمیانه به‌کار می‌برند به خوبی تحلیل شود، نتایج خوبی را نیز می‌توان از آنها استنباط نمود. از جمله اینکه با شکست حاکمیت فاشیست در ترکیه، این کشور به سمت دمکراسی و تغییرات بنیادین قدم خواهد نهاد.

 

مصطفی کاراسو ، عضو کمیته‌ی رهبری ک.ج.ک در پایان مطلبش آورده است:" کُردها بر اساس خط فکری آزادی ز ، چارچوب و عمق دمکراسی را وسعت بخشیده‌اند. کُردی که دارای چنین ذهنیت و درکی از دمکراسی و آزادی است ، هرگز نمی‌تواند از زندگی آزاد و دمکراتیک دست بردارد."