مصطفی کاراسو: خلقمان باید به تمامی به بخشی از یک مبارزه‌ی عظیم تبدیل شود

با مقاومت همچنان ایستادگی می‌کنیم. ما مبارزه بزرگ را همچنان به پیش خواهیم برد و به پیروزی می‌رسیم. جنگ در تمامی مناطق در جریان است. زنان، جوانان و تمامی خلقمان باید به بخشی از این مبارزه تبدیل شوند. جوانان راهی کوههای کردستان شده و به صفوف گریلا بپیوندند.

   مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان در برنامه اولکدن (از میهن) از تلویزیون مدیا خبر شرکت کرده و در ارتباط با رویدادهای جاری در کردستان و منطقه سخن گفت.

   کاراسو در ابتدای سخنانش با تبریک  سی و پنجمین سالگرد رستاخیر ۱۵ اگوست گفت: جشن رستاخیز ۱۵ اگوست را بر رهبر آپو، خلق کرد، تمامی دوستان و خلقهای خاورمیانه  شادباش گفته و یاد و خاطره شهدای مبارزه برای آزادی را گرامی دارم. کاراسو در سخنان خود با اشاره به پیام رهبر خلق کرد، عبدالله اوجالان در دیدار اخیر برای حل مساله کرد اظهار داشت: رهبری برای صلح، برای حل و فصل دمکراتیک مساله کرد از سال ۱۹۸۸ تا به کنون مبارزه مینماید، تلاش میکند و در این راستا رنجی عظیم را متحمل شده است. بدین ترتیب میتوان موضع رهبر آپو را مشاهده نمود. موضع جنبش ما را مشاهده نمود. جنبش ما تلاش دارد تا مساله کرد را به شیوهای دمکراتیک، بدون تغییر مرزهای ترکیه، در درون مرزهای سیاسی این کشور در چارچوب دمکراتیزاسیون ترکیه حل نماید. اما دولت ترک تا کنون در این راستا گامی برنداشته است. زیرا  ذهنیت دولت ترک تا کنون تغییر نکرده است. می توان گفت ما مسئولیت خود را در این راستا انجام داده‌ایم. به منظور حل دمکراتیک مساله کرد هر گونه اقدام لازمی را انجام داده‌ایم. در مقاطعی هیچ عملیاتی انجام ندادیم، اعلان آتش‌بس کردیم، نیروهای نظامی خودمان را به عقب‌نشینی واداشتیم. به منظور دست‌یابی به راه‌حل دمکراتیک تمامی امکانات و فرصتهای لازم را ایجاد کردیم، نیت خودمان را در این رابطه اعلام کردیم. اما از آنجا که نیت دولت ترک دستخوش تغییر نشد، از آنجا که نیت حاکمیت آ.ک.پ تغییر نکرد، به این دلیل که ذهنیت دستخوش تغییر نشد، راه حل نیز به نتیجه نرسید. رهبر آپو تلاش دارد وضعیت روانی برای راه حل را ایجاد نماید، تلاش دارد تا اتمسفر سیاسی آن را خلق کند، وضعیت تاریخی و اجتماعی آن را آماده کند.

رهبر آپو میگوید: ما برای راه حل مساله کرد آماده هستیم
   مصطفی کاراسو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: که اوجالان و جنبش برای راه حل آمادگی دارند. ما نیز برای حل مساله کرد آماده هستیم. اما ما نمی‌توانیم بپذیریم که  کردها دست از آزادی خود بردارند، دست از حقوق خود بردارند، از حیات آزاد خود دست بردارند. ما برای چنین امری آماده نیستیم. باید ترکیه‌ای نوین که مبتنی بر برادری کردها و ترکها باشد و نه فقط برادری کردها با ترکها، بلکه برادری تمامی خلقهای آناتولی باشد، ایجاد گردد. ترکها بیش از تمامی گروههای دیگر در صورت تحقق چنین مساله‌ای می توانند سود ببرند و در این صورت است که این مساله بقای ترکیه حل خواهد شد.  اکنون می‌گویند مساله بقا و موجودیت  ترکیه است؛ اگر چنین سیاستی تداوم یافته و جنگ نیز ادامه پیدا کند، مساله بقا و موجودیت ترکیه نیز همچنان ادامه خواهد یافت. اگر ترکیه درصدد است از مساله بقا و حفظ خود رهایی یابد، باید با کردها به توافق برسد، باید ترکیه نوین بر مبنای دمکراتیزاسیون و برادری خلقها ایجاد شود. به همین دلیل رهبری اظهار می‌دارند که در صورتیکه برخورد و تعامل صحیحی با این مساله صورت گیرد ما از آمادگی برخوردار هستیم.

   کاراسو در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بدین منظور باید دست از انکار کردها بردارند. باید دست از مواضع پیشین خود بردارند که در تلاش برای از میان برداشتن کردها هستند. اما آیا تا کنون ازاین موضع دست برداشته‌اند؟ خیر؛ اما ما باز بر این مساله تاکید داریم. رهبر اپو در این رابطه عزمی مصمم دارد. با ذهنیت دمکراتیک مساله می‌توااند به راه حل دست یابد، از طریق دمکراتیزاسیون می‌تواند مساله حل شود. به همین دلیل رهبر آپو بین حل مساله کرد و دمکراتیزاسیون پیوندی ایجاد نموده است. برخی بر این باورند که بدون دمکراتیزاسیون نیز می‌توان به راه حل دست یافت. خیر، بدون دمکراتیزاسیون راه حلی ایجاد نمی‌شود، مساله کرد حل نمی‌شود؛ ایا در دیگر مناطق  جهان حاکمیتهای راستگرا توانسته‌اند مساله کرد را حل نمایند، نیروهای خودکامه قادر به حل مساله شده‌اند؟ می‌توان این مساله را حل نمود؛ اما حاکمیت راستگرا نیز باید در این رابطه ذهنیت خود را تغییر دهد. باید دست از انکار کردها کشیده شود و کردستان به عنوان عرصه‌ای برای جولان ملیت ترک نگریسته نشود. اما چنین امری در ترکیه بدون دستیابی به ذهنیت دمکراتیک امکان‌پذیر نمی‌گردد. پیش از هر چز، باید این ذهنیت تغییر داده شود. آیا اگر این ذهنیت تغییر نیابد مساله کرد به راه حل می‌رسد؟ هیچ کس نباید در این رابطه خود را فریب دهد، نباید هیچ کس مساله کرد به مسائل دیگر در اقصی نقاط جهان تشبیه کند. در صورت چنین اشتباهی به ورطه جهل در افتاده و نمی‌تواند سیاست صحیحی را به پیش ببرد. با چنین تفکری قادر نخواهند شد تدابیر درست و صحیح را اتخاذ نمایند. به همین دلیل رهبر آپو در ارتباط با مساله دمکراتیزاسیون ترکیه به تلاشهای وافری دست می‌زند. تا زمانی که دمکراتیزاسیون ترکیه به عنوان مساله‌ای مهم درک نشود، مساله کرد به راه حل دست نمی‌یابد.

این منطقه خود دارای امنیت است، این تنها ترکیه است که دست به تهدید می‌زند
   مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان در ارتباط با تهدیدهای دولت ترکیه علیه روژآوای کردستان نیز تحلیلهای مهمی را ارائه کردند.

​​​​​​​   کاراسو با اشاره به بحثهای مرتبط به منطقه امن نیز اظهار داشت: این منطقه خود از امنیت برخوردار بوده و منطقه‌ای امن است. این ترکیه است که امنیت این منطقه را تهدید می‌نماید. چرا هیچ کس در این رابطه نمی‌پرسد منطقه امن به چه معناست؟ این ترکیه است که باید از تهدید دست بردارد. از منبج سخن می‌گوید، ترکیه چه ارتباطی به منبج دارد؟ داعش از این منطقه مجبور به خروج شده است، و ترکیه می‌گوید من وارد این منطق می‌شوم. هیچ کس نمی‌گوید در منبج چه کار دارید؟ ترکیه براستی سیاستی عاری از اخلاق را پیگیری می‌کند، ترکیه چرا باید در شمال سوریه دخالت کند، ترکیه صرفا یک منظور دارد، می‌گوید که به اشغال این منطقه می‌پردازم، من کردها را همانگونه که از عفرین اخراج نمودم از شمال سوریه نیز اخراج می‌کنم، ترکیه درصدد است سیاستهای مبتنی بر نسل‌کشی را علیه کردها به پیش ببرد. تلاش دارد تا کردها را از این منطقه کشتار نماید. تلاش دارد تا مانع از شکل‌گیری اراده کردها در این منطقه شود. ترکیه می‌گوید که عفرین را نابود می‌کنم، شرق فرات را نابود خواهم کرد، شمال را نیز نابود می‌کنم. در صورت امکان فرصتی، حتی جنوب کردستان را نیز نابود می‌کنم، کردها را از میان بر‌می‌دارم. اما مشکل از خود کردهاست، دغدغه امنیت خود را ندارند. هدف اینست که کرد آزاد را از میان بردارند. تلاش دارد تا کرد آزاد را از میان بردارند.

در عمق ۳۵ کیلومتری کردی وجود ندارد، هدف اصلی تبعید کردهاست
​​​​​​​   باید پرسید منطقه امن یعنی چه؟ ترکیه چه ارتباطی با منطقه امن دارد؟ ما به راستی این مساله را درک نکرده‌ایم. از عمق ۳۵ کیلومتری حرف می‌زنند. ۳۵ کیلومتر بدین معناست که تمامی کردها را تبعید نمایند. بعد از عمق ۳۵ کیلومتری کردی وجود ندارد. بعد از ۳۵ کیلومتر مناطق عرب‌نشین قرار دارد. یعنی هدف آنها در راستای کنترل این منطقه و اخراج کردها بوده و همانند عفرین صرفا به چند نفر از اعضای ENKS در منطقه اجازه حضور بدهد. اما باید این ذهنیت کشتارگر را نپذیرفت. بسیار خوب؛ شمال سوریه سیاست ورزی می‌کند، بدون جنگ تلاش دارد مسائل و مشکلات را حل کند. بدون تردید خواهان جنگ نیستند. سیستم دمکراتیک و مبتنی بر خودمدیریتی را تاسیس کرده‌اند. سیستم خود را تاسیس کرده‌اند. بدون هیچ تردیدی دچار جنگ و مهلکه شوند. ما این مساله را درک می‌کنیم، اما تهدیدات و اجبارهای دولت ترک در راستای نابودی این سیستم است. به منظور نابودی کردهاست، نابودی خودمدیریتی شمال سوریه است. مطالبات دولت ترک مایه پذیرش نیست.

پذیرش درخواستهای دولت ترک به معنای پذیرش نابودی است
​​​​​​​   پذیرش درخواستهای دولت ترک به معنای پذیرش نابودی است، به همین دلیل مطالبات ترکیه مایه پذیرش نیست. در این میان حتی اگر یک کرد باقی بماند باید مقاومت کند. زیرا خواست ترکیه در راستای نابودی کردها است. باید علیه مطالبات ترکها قرار بگیرند. اکنون به عمق ۵ تا ۹ کیلومتری اشاره می‌کنند. آیا چنین امری امکان دارد؟ ایا ترکیه از این حق برخور‌دار است که در این مناطق درخواست حقی داشته باشد؟ چنین چیزی امکان ندارد. چنین چیزی نوعی راهزنی است. می‌گویند ما راهزن هستیم و از این طریق می‌خواهیم کردها را از میان برداریم و این مساله باید تحقق یابد. جهان عاری از اخلاق و وجدان است. آیا دمکراسی به معنای حقوق و عدالت و وجدان است؟ کشورهایی که خود را دمکراتیک قلمداد می‌کنند چگونه می‌توانند این مساله را مورد پذیرش قرار دهند؟

​​​​​​​   کاراسو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جامعه جهانی باید در مقابل این مساله ایستادگی نماید، این مساله به معنای نقض ارزشهای بشری، ارزشهای جهانی و حقوقی است. ترکیه می‌گوید ما را تهدید می‌کنند، تهدیدی در کار نیست، این ترکیه است که کرد آزاد را تهدید می‌کند. زیرا بر این باورند که اگر کردها در این منطقه از حیاتی آزاد برخوردار باشند، کردهای شمال کردستان نیز خواهان آزادی می‌شوند.  باید خلق کرد خود را برای مقاومت آماده نماید. باید تا اخرین نفر به مقاومت بپردازند. نباید دست از موطن و جایگاه خود بردارند. در صورت لزوم اگر  با چماق، با سنگ نیز باشد نباید موطن خود را ترک نمایند. اگر در این رابطه خلق با عزمی نستوه در مقابل تانک و توپ مقاومت کند، می‌توانند چکار کنند؟ می توانند همه را بکشند؟ نمی‌توانند. اگر در این منطقه خلق به مقاومت دست زند، دولت ترک درهم خواهد شکست.

خلق کرد باید به بخشی از این مبارزه عظیم بدل گردد
​​​​​​​   کاراسو با یادآوری مقاومت گریلا در جنوب کردستان علیه اشغالگری دولت ترک گقت: دولت ترک دست به ایجاد یک حکومت جنگی زده است. حکومت ا.ک.پ/ م.ه.پ حکومت جنگی است. حکومت جنگی تمامی فرصتهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دیپلماتیک و سیاسی دولت ترک، خلق ترک را به سوی نابودی کردها سوق داده است. به همین دلیل نیز به جنگ دست می‌زند. اهداف آن را نیز تعیین کرده است. اردوغان هر روز می‌گوید چرا از حقوق، چرا از گرانی، چرا از بحران اقتصادی سخن می‌گویید؟ شما می‌دانید نرخ یک گلوله، یک موشک و یک بمب چقدر است؟ آیا می‌دانید نرخ یک هواپیمای جنگی چقدر است؟ تمامی امکانات خود را به جنگ اختصاص داده‌اند. حکومت جنگی ایجاد شده است. زندانها را از زندانی پر کرده‌اند. انسانها نمی‌توانند از منازل خود خارج شوند. در وان، جولمرگ و بسیاری از مناطق دیگر خروج از منازل و خانه‌ها ممنوع شده است. می‌گویند حق هیچگونه فعالیتی ندارید، وضعیت اضطراری برقرار است. بدین منظور است که این جنگ را ادامه میدهند. این نبرد را علیه خلق انجام می‌دهند. هدف آنان نیز از این ممنوعیتها نابودی گریلا است. ضرب‌المثلی وجود دارد که آب را خشک کنید ماهی می‌میرد. طی سالهای ۱۹۹۰ تمامی روستاها را تخریب کردند، به آتش کشیدند، جنگلها را سوزاندند، هزاران نفر را تبعید و آواره کردند؛  اکنون نیز درصدد انجام همان کار هستند. جنگی که در سال های ۱۹۹۰ صورت گرفت را اکنون نیز ادامه میدهند. طی سالهای ۱۹۹۰ هزاران نفر از رفقای ما شهید شدند، به مقاومت دست زدند. نتیجه آن چه شد؟ رویه سالهای ۱۹۹۰ درهم شکسته شد. در آمد، بوتان، سرحد، درسیم هزاران نفر از رفقای ما به شهادت رسیدند. اکنون دهها برابر بیشتر از سالهای ۱۹۹۳-۱۹۹۴ رفقای ما به شهادت رسیده‌اند. شهدای ما طی این یکی دو سال دهها برابر بیشتر از شهدای آن دوره است. بدینگونه مبارزه ما همچنان بر پاهای خود استوار ایستاده است. از شهدای آن دوره با احترام یاد می‌کنیم. امروزه نیز شهدایی را تقدیم می‌کنیم. ما با ین مقاومت است که بر پای ایستاده‌ایم. مبارزه وسیعی را به پیش می‌بریم. نبردی بی‌امان را اداره می‌کنیم. در هر منطقه‌ای نبرد در جریان است. به رغم آنکه دشمن وجود نبرد را در آمد، بوتان، ماردین، سرحد، جولمرگ، چولیک و درسیم، آمانوس و سمسور انکار می‌کند، اما نبردهای وسیعی در آنجا در جریان هستند. نبرد در هر منطقه‌ای در جریان و جنبش ما نیز شهدایی در این مناطق تقدیم می‌کند. یاد و خاطره شهدایمان را گرامی میداریم.

​​​​​​​   این شهدایمان به منظور بقای موجودیت خلق کرد به شهادت رسیده‌اند. به منظور بقای مبارزه آزادی این گریلاها به شهادت رسیده‌اند. من براین باورم که ما زندگی خودمان را بر کف دست نهاده‌ایم تا خلق کرد همچنان بر پای بایستد. ما جان خود را فدا خواهیم کرد، اما مبارزه برای آزادی ادامه خواهد یافت. هر روز ما شهدایی تقدیم می‌کنیم،  ماهانه دهها نفر از ما به شهادت می‌رسند، هر سال صدها نفر به شهادت می‌رسند. خلقمان باید بر ارزش و ارج این شهدا معترف باشد. زنان و جوانان و میهن‌دوستان باید ارج و ارزش این مقاومت را بداند. بدینوسیله باید زنان و جوانان و میهن‌پرستان دستاوردهای خود را گسترش بدهند. زنان و جوانان خلق ما باید به بخشی از این مبارزه تبدیل شوند. دشمن ستمکار است، به فشار و سرکوب دست می‌زند، به قتل دست می‌زند، زندانی می‌کند، از همین رو نباید در مقابل دشمن عقب‌نشینی نمود. در رسانه‌ها از شهدا سخن می‌گویند، زمانی که خلقمان از این شهادتها مطلع می‌شوند، باید گروههایی را تشکیل دهند، باید جای این شهدا را پر کنند و به صفوف مبارزه برای آزادی بپیوندند. مبارزه‌ای عظیم و بی‌امان را با قهرمانی و در شرایط دشوار انجام دهند. تمامی خلقمان باید باید از این مبارزه صیانت نموده و کمکهای لازم را در این راستا ارائه نماید.