مصطفی کاراسو: رژیم سوریه اگر دمکراتیك نباشد هیچ توافقی در کار نیست

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان طی گفتگویی با خبرگزاری فرات به تجزیه و تحلیل ورود نظامیان سوریه به نوار مرزی عفرین پرداخت و مطالب مهمی در اینباره بیان کرد.

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان طی گفتگویی با خبرگزاری فرات به تجزیه و تحلیل ورود نظامیان سوریه به نوار مرزی عفرین پرداخت و مطالب مهمی در اینباره بیان کرد.

 

مصطفی کاراسو با یادوری آنکه کانتون عفرین در چند سال گذشته علیرغم هجوم نظامی ترکیه و گروههای تبه‌کار النصره و داعش، خودمدیریتی دمکراتیك خود را حفظ کرده است به دلایل قبول ورود نظامیان سوریه به مناطق مرزی توسط کانتون عفرین پرداخت و گفت: آنچه در سوریه روی می‌دهد جنگ جهانی سوم است. ترکیه با این تصور که عفرین در محاصره قرار دارد و ضعیف است به آن حمله کرد. نظامیان ترکیه پس از ٣۴ روز در باتلاق عفرین گیر کردە و بجز اشغال چند روستای مرزی تحت پوشش حملات هوایی توفیقی حاصل نکردەاند. عفرین از نظر وسعت حتی به اندازەی منطقە هاتای ترکیه نیست اما دومین ارتش بزرگ ناتو را متوقف کرده است. این یک پیروزی بزرگ است. دنیا در این مدت شاهد تقابل دمکراسی ارزندەی عفرین با هجوم فاشیسم و دیکتاتوری بود.

عضو شورای رهبری ك.ج.ك اضافه کرد: با اعلام پشتیبانی نیروهای دمکراتیك جهانی، مقاومت عفرین به یک مبارزه بین‌المللی بدل شد. روسیه اما پشتیبان ترکیەی فاشیست بوده و آمریکا چشمانش را بسته است. رژیم سوریه و ایران هم ابتدا چشمان خود را بسته بودند اما مقاومت عفرین پس از ٣۴ روز مواضع سیاسی و نظامی آنها را تکان داد. با طولانی شدن جنگ، رژیم متوجه شد که اگر در برابر اشغالگری ترکیه موضع نگیرد بکلی مشروعیتش را از دست خواهد داد. دمشق متوجه شد که در اینصورت دیگر نمی‌تواند بگوید عفرین بخشی از سوریه است. از سویی تبه‌کاران همراه ترکیه از دشمنان حکومت هم به شمار می‌روند.

 

وی در رابطه با هدف ترکیه، به سخنان آیدین سلجوق نماینده پارلمانی حزب عدالت و توسعه اشاره می‌کند که گفته بود شمال سوریه خاک ترک‌هاست و کردها و عرب‌ها بعدها در آن ساکن شدەاند. 

 

کاراسو گفت: حکومت سوریه ضمن نگرانی از تجزیه کشور متوجه بود که اگر به سکوت ادامه دهد دیگر قادر به دستیابی به هیچگونه توافقی با کردها در عفرین و شرق فرات نخواهد بود در نتیجه ناچار بود در عفرین مداخله کند.

 

عضو شورای رهبری ك.ج.ك تصریح کرد: باید توجه داشت که این مداخله شامل یک تغییر سیاسی و اداری در عفرین نیست و خودمدیریتی این کانتون اعلام کرده که توافق فقط برای حفاظت مشترک از مرزها بوده است. البته که اگر چنین نبود کردها رفتن نظامیان سوری به مرز را قبول نمی‌كردند. ساکنین عفرین از حق خودمدیریتی در سیستم فدراسیون دمکراتیك شمال سوریه قطعا عقب‌نشینی نخواهند کرد.

 

کاراسو در عین حال ورود نظامیان سوریه به مرزهای عفرین را نشانه قبول رسمیت و مشروعیت این کانتون دانست و گفت اگر رژیم سوریه منش خود را تغییر دهد و به دنبال چارەیابی مسائل از طرق دمکراتیك باشد این یک گام مثبت است. در غیراینصورت تصور تسلط حکومت مرکزی بر عفرین اشتباه و ناممکن است. رژیم سوریه اگر دمکراتیك نباشد نمی‌تواند به توافقی با عفرین و فدراسیون شمال سوریه برسد.