معنای اوجالان از منظر زنان فدایی

زنانی مانند سما یوجه، وارشین ژیان، ایلم کاراز و گووَن اروح پیش از دست زدن به فعالیت فدایی نامه‌‌هایی را برای اوجالان نوشته و در این نامه‌‌ها دلیل عشق خود را به اوجالان شرح داده‌‌اند

زنان گریلایی که در صفوف مبارزه آزادیخواهانه خلق کرد دست به عملیات فدایی زده‌‌اند، قبل ازانجام عملیات نامه‌‌هایی را برای رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان نوشته‌‌‌‌اند. در این یادداشت نگاهی به این نامه‌‌ها انداخته و علت عشق این زنان پیشاهنگ به رهبر خلق کرد بازنمایی می‌‌گردد.

 

سما یوجه ( با نام سازمانی سرهلدان) طی نامه‌‌ای نوشته است: همانگونه که وجود دو مهر تابان در آسمان امکان‌پذیر نیست، برای انسانی که درصدد آزادی است، برای زنی که خواهان دست‌‌یابی به آزادی است وجود دو آلترناتیف، دو کانون اراده و تصمیم‌‌گیری امکان پذیر نیست. سما یوجه سال ١٩٩٨ در زندان بایرام پاشا خود را به آتش کشید.

 

می‌‌خواهم باورم را با اقدامی ناب بیارایم

سما یوجه در نامه‌‌ی خود اعلام می‌‌نماید که دشمن در تلاش است تا از حرکت عظیم آنان به سوی آزادی ممانعت به عمل آورد. اما او در مقابل درصدد است تا ذهن، قلب و بدن خود را در ٨ مارس تا ١٢ مارس به پلی از آتش مبدل کند. یوجه در این نامه می‌نویسد: می‌‌خواهم نیروی زندگی، نیروی پیروزی زنان، باورم را به رفاقت زنان با اقدامی اصیل و ناب بیارایم. خواست من برای دست‌‌یابی به حیاتی آزاد، برای زندگی‌‌ای آزاد دست زدن به چنین اقدامی را بر من تحمیل می‌‌کند. اکنون بهتر درک می‌‌کنم که عشق من به رهبر آپو اینست که در میانه‌‌ی آتش عشقم را به خاک سپرده و از خاکسترم دوباره برخیزم.

 

تنها دارایی‌‌ام، خودم را فدا خواهم کرد

یوجه در این نامه می‌‌نویسد که یکی از منابع بنیادینی که به تصمیم او برای آفرینش زندگی در شخصیت وی قدرت می‌‌بخشد یاژک- اتحادیه زنان آزاد کردستان بوده است. یاژک هم محصول باور به رفاقت زن با رهبر آپو بوده و هم براین باورم که برای نشر، تداوم و تعمیق اندیشه‌‌ای رهبر آپو به یکی از بهترین سلاح‌‌ها تبدیل خواهد شد. از همین رو گسترش یاژک وظیفه‌‌ی تمامی زنان کرد، تمامی زنان منطقه به شمار می‌‌رود. خواست من برای آزادی بسیار بزرگ است، از همین رو خواست خودم را به نیروی زندگی بدل خواهم کرد، تنها دارایی‌‌ام، وجودم را فدای رهبر آپو خواهم نمود. زنان اخگرهای آتش کردها هستند که به خاکستر مبدل شده بودند. زنانی که از میان خاکسترهای خود برخاستند و به اخگرهای آن بدل شدند، به آفرینندگان کردستان آزاد تبدیل خواهند شد. اما این بسنده‌‌ی پاسخ به رهبر آپو نیست. برای اینکه به پاسخی درخور برای رهبر آپو بدل شود باید هر قلب مکدری در میان اتش تطهیر گردد. نیروی من تنها برای اقدام خودم کافی است. من نوروز خواهم شد. میخواهم بار دیگر بگویم که ذهنم، قلبم و تک تک سلولهای بدنم را فدای این تفکر نموده‌‌ام. وعده‌‌ی عشقم را دوباره تجدید می‌‌کنم.

 

نامه وارشین ژیان

یکی از رزمندگان آزادی که عملیاتی فدایی را بر اساس خط‌مشی سما یوجه انجام داد وارشین ژیان است. ژیان در مارس سال ٢٠١۶ در منطقه‌‌ی شمزینان در شمال کردستان این عملیات را انجام داد. ژیان در نامه‌‌‌‌ای که از خود برجای گذاشته است می‌‌نویسد که دشمن علیه ارزشهای انسانی، آزادی حیاتی که رهبر خلق کرد درصدد آفرینش آن است به حمله دست می‌‌زند، از سوی دیگر او نیز در عرصه‌‌ی مبارزاتی قرار دارد. وارشین اعلام داشت که کشتارهای جمعی‌‌ای که در بسیاری از مناطق خاورمیانه و دیگر نقاط جهان اتفاق می‌‌افتند، نشان می‌‌دهند که سیستم برای نجات از بحران به آنان دست می‌زند و در ادامه می‌‌افزاید: کشتارهای جمعی‌ای که دولت ترک در جزیر انجام داد، نیت واقعی این دولت را نشان می‌‌دهد. با تمامی این موارد، خطی را که بر مبنای حرکت روناهی و آرین‌‌ها پیگیری می‌‌کنیم، خط‌مشی انقلابی است. از سوی دیگر معنای ماه مارس، حرکت زنان به سوی میادین، خیزش و قیام آنان، اتحاد و سازماندهی میلیونها زن یکدل و مصممی است که نیرو بخش به شمار می‌‌رود.

 

نامه‌‌ی ایلم کاراز

ایلک کاراز در ژوئن سال ٢٠١۶ در منطقه‌‌ی چلی به اقدامی فدایی دست زد. کاراز در نامه‌‌ی خود به رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان اینگونه می‌‌نویسد: شما فقط رهبر ما نیستید، رهبر انسانیت هستید. آرزوی من و دیگر رفقای شهیدم همه، گردهمایی با شما در قلعه آمد است. من نیز در این جمع حضور داشته باشم یا نباشم، دوستان و گریلاها همگی در قلعه‌‌ی آمد گردهم آیند. از صمیم قلب براین باورم که این آرزو تحقق خواهد یافت و اهداف من تحقق خواهند یافت.

 

کاراز در ادامه نامه‌‌ی خود اعلام می‌‌نماید که رهبر خلق کرد عبدلله اوجالان از تمامی انقلابهای جهان آموخته است، از همین رو با ارتقای زنان به رهایی جامعه دست زده است و انقلاب را از واقعیت زنان آغاز کرده است. کاراز می‌‌نویسد که در وضعیت موجود در تمامی جهان امکانی برای حیات آزاد زنان در دست نیست، تنها در میان صفوف حزب کارگران کردستان زندگی با رنگهای حیات واقعی نقش بسته است. از همین رو باید با قدرت از این حیات و مبارزه برای آزادی زنان صیانت نماییم.

 

نامه‌‌ی گووَن اروح

گووَن اروح در سپتامبر سال ٢٠١۶ در شرنخ به عملیاتی فدایی دست زد. اروح در نامه‌‌ی خود به مبارزه‌‌ی رهبر خلق کرد به مبارزات زنان اشاره نموده و اظهار می‌‌دارد: آثاری که از سوی اوجالان به رشته‌‌ی تحریر درآمده‌‌اند، انقلاب کردستان، انقلاب زنان و انقلاب خاورمیانه را به سطحی ارتقا داده است که مایه مسرت و سربلندی انسان است. اروح خطاب به رهبر خلق کرد می‌نویسد: از طریق خواست حیاتی معنادار و این اقدام درصددم تو را با عشق، آرزو و احترام در آغوش کشم. در میان صفوف حزب کارگران کردستان آنچه که بیش از هر چیز دیگری مایه عزت و سربلندی من بوده و توجهم را به خود جلب می‌‌کند سطح مبارزه‌‌ و جنبش زنان است. در این رابطه برای شایسته بودن در پیشگاه رهبرم هر چه انجام دهیم کوچک جلوه خواهد کرد. رهبری با حزب زنان کردستان هویت زن آزاد، با یژاستار، هویت مقاومت و مبارزه‌‌ی کسب آزادی را آفریده است. ما را از وضعیت یک زن صرف خارج کرده و جایگاهی را به ما اختصاص داده است که برای جهانیان به نمادی بدل شویم.

 

اروح در ادامه می‌‌نویسد که به همین دلیل بهانه‌‌های زیادی برای مبارزه‌‌ای بسیار گسترده دارند؛ من براین باورم که جامعه‌‌ی زنان در هر نقطه‌‌ای از جهان عهده‌دار این مسئولیت خواهد شد. از سوی خودم می‌‌توانم بگویم که لایق رهبری، خط آزادی و هویت حزب زنان کردستان هستم.

 

اروح در پایان نامه‌‌ی خود می‌‌نویسد: اگر آزادی برای ما زنان معیار نباشد، اگر آزادی زن، آزادی جامعه باشد، اگر آزادی رهبری تضمین کننده آزادی زنان باشد، آن وقت برای ما زنان، زمان زمان مقاومت خواهد بود. روز خیزش همراه با مسئولیت خواهد بود. اروح در این نامه اعلام می‌‌نماید که می‌‌خواهد این زندگی با موفقیت همراه باشد، از همین رو با باور به تحقق پیروزی مراتب دوستی خود را به همه اعلام می‌‌نماید.