مفاد قطعنامه نشست مشورتی روژهلات کوردستان در استکهلم

در روزهای شانزدهم و هفدهم سپتامبر با دعوت کنگره ملی کوردستان، نشست مشورتی روژهلات کوردستان با شرکت بیش از یکصد و بیست تن از نمایندگان احزاب و شخصیت‌های مستقل در استکهلم سوئد برگزار شد. مفاد قطعنامه این نشست منتشر شده است

در روزهای شانزدهم و هفدهم سپتامبر با دعوت کنگره ملی کوردستان، نشست مشورتی روژهلات کوردستان با شرکت بیش از یکصد و بیست تن از نمایندگان احزاب و شخصیت‌های مستقل در استکهلم سوئد برگزار شد. مفاد قطعنامه این نشست منتشر شده است

   قطعنامه نشست استکهلم با اشاره به مقاومت مردم روژهلات کوردستان در برابر اشغالگری جمهوری اسلامی ایران، به فداکاری و دلسوزی آنها نسبت به مبارزه همزمان در سه بخش دیگر کوردستان پرداخته و از عدم موضعگیری متناسب احزاب روژهلات انتقاد کرده است.

   این قطعنامه همچنین با جلب نظر به تحولات کنونی در خاورمیانه، به تزلزل و تضعیف پایگاه اشغالگران کردستان و نتیجه‌بخشی دهها سال مبارزه سیاسی و مسلحانه کردها اشاره کرده و خواستار انسجام بیشتر احزاب و نمایندگان طیف‌های اجتماعی برای گرمی بخشیدن به انقلاب و تسریع حل مسئله کرد در ایران شده است.

   لزوم رفع اختلافات برای ایجاد یک جبهه ملی در شرایطی که نیروهای اشغالگر علیرغم همەی تضادها در مورد مسئلەی کوردستان با یکدیگر همکاری دارند از دیگر نکاتی است که بر آن تأکید شده است.

   این قطعنامه از سویی از استقلال اقلیم کوردستان دفاع کرده و مداخله کشورهای منطقه در امور آنرا به شدت محکوم کرده است.

   شرکت‌کنندگان در نشست مشورتی روژهلات کوردستان همچنین حمایت خود از کمپین آزادی برای اوجالان و سایر زندانیان سیاسی را اعلام کردەاند.

   آنها با قبول پیشبرد پروژەهای مشترک از هم‌اکنون آمادگی خود برای شرکت در کنفرانس ملی سراسری اعلام کرده و آنرا بخشی از وظایف خود دانستەاند.

   در این قطعنامه از ابتکار عمل شخصیت‌های مستقل سیاسی و اجتماعی و همچنین فعالین حوزه زنان و جوانان برای ایجاد اتحاد داخلی استقبال شده است.

   در بند نهم این قطعنامه گفته شده که پیشنهاد تدوین اصول بنیادین قانون اساسی جهت دفاع از حقوق همەی تنوعات هویتی ساکن کوردستان و پایه‌گذاری یک الگوی دمکراتیك، سکولار و انسانی مورد قبول واقع شده است.

   در بند سیزدهم نیز جنگ داخلی میان جریانات کوردستانی به عنوان خط قرمز عنوان شده است. این بند تأکید می‌کند هیچیک از احزاب همچنین نباید به تنهایی به نمایندگی از کوردها با حکومت ایران مذاکره کنند.

   شرکت کنندگان در این نشست با تأکید بر دفاع از دستاوردهای کنونی در اقلیم کوردستان و روژاوا، همچنین حمایت خود از عموم کارگران، زحمتکشان و کولبران را اعلام کردەاند.