مقاله دمیرتاش در روزنامه لوموند؛ دهها هزار نفر برای اعاده حق به زندان محکوم شده‌اند

دمیرتاش می‌افزاید:"میلیونها انسان دیگر در ترکیه همچون من برای دمکراسی و صلح مبارزه می‌کنند. نیک می‌دانم که آنان هم مدیریت ارتجاعی را نمی‌پذیرند. بهمین دلیل فارغ از نتیجه انتخابات، مبارزه خود برای تحقق برابری، عدالت و آزادی را ادامه می‌دهیم."

صلاح‌الدین دمیرتاش نامزد حزب دمکراتیک خلق‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در مقاله‌ای که در شماره امروز روزنامه فرانسوی لوموند منتشر شد به بررسی بازداشت خود در ٢٠ ماه قبل از سوی رژیم ترکیه و تبعید خود به ١٧٠٠ کیلومتر دورتر از خانواده در زندان ادرنه پرداخته و می‌گوید:"دهها هزار نفر در ترکیه به دلیل آزادی اندیشه تروریست اعلام شده و به زندان‌ها رهسپار شده‌اند."

دمیرتاش در مقاله اعلام کرده که یکی از شش نامزد کسب کرسی ریاست جمهوری ترکیه در انتخابات سوم تیرماه است و می‌افزاید:"اینکه رهبرانی از زندان نامزد ریاست جمهوری شده باشند در تاریخ سیاسی جهان کم‌سابقه است. با اینکه نمی‌خواستم  کار به اینجا بکشد اما یکی از آن رهبران من هستم. اما این من نیستم که چنین چیزی را انتخاب کرده باشم، اردوغان مسئول است. پس از جزای حبس یکسال تمام دادگاهی من برگزار نشد. سپس تنها دو جلسه برگزار گردید، امیدی به دادگاهی عادلانه ندارم. طبق قانون موجود لازم است بدون حکم حبس محاکمه می‌شدم، اما اکنون طبق درخواست حکومت امکان تمدید مدت حبس من و یا حتی حکم صدها ساله زندان برای من وجود دارد."

 

دمیرتاش سپس خاطرنشان کرده که از دادگاهها و دادستان‌هایی که بیشتر از هر کس دیگری از اردوغان می‌ترسند نمی‌توان انتظار عدالت را داشت افزوده است:"با اینکه امیدی به عدالت در سازمانهای دولتی ندارم به اینکه خلق‌های ترکیه می‌توانند هم خود و هم سیستم قضایی ترکیه را نجات دهند ایمان دارم . چهار نامزد دیگر ریاست جمهوری [بجز اردوغان] تأکید کرده‌اند که در خارج از حبس بایستی محاکمه شوم. وضعیت خلق همچنان بحرانی است. اگر طبق ادعاهای اردوغان در میتینگ‌های انتخاباتی روزانه خود گناهکار باشم پس چگونه نامزد شده‌ام و اگر هم گناهی مرتکب نشده‌ام چرا آزاد نمی‌شوم؟ این سئوالهایی است که اذهان مردم را به خود مشغول کرده است، پاسخ این تناقض بسیار ساده است؛ رژیم حاکم نیک می‌داند که اگر امروز آزاد شوم، همچون هفتم ژوئن ٢٠١۵ [انتخابات مجلس ترکیه] اپوزیسیونی نیرومند توهم‌های اردوغان را به کابوس مبدل می‌کنم."

 

یا دیکتاتوری یا دمکراسی

دمیرتاش خاطرنشان کرده است که صرف کمترین امکانات سیاست‌های جاری در اروپا را تعقیب می‌کند، و افزود:"متأسفانه به شهروندان ترکیه که در زندانی بزرگ برای آزادی مبارزه می‌کنند کمکی نمی‌شود. این انتخابات برگزیدن دمکراسی و یا دیکتاتوری است. حتی اگر مسئله عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را مد نظر قرار ندهیم، بحران‌های اقتصادی و مسئله پناهندگان که در ترکیه روی می‌دهند مستقیما بر اروپا تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل خواسته‌های کشورهای اروپایی را درک می‌کنم که خواهان ترکیه آرام از جنبه‌های سیاسی و اقتصادی باشند. اما متأسفانه هنوز هم بر این واقعیت چشم می‌بندند که اردوگان منبع ناآرامی‌هاست. کشورهای اروپایی ممکن است در قبال منافع کوتاه مدت اقتصادی و یا مسئله پناهندگان از اعمال آنتی‌دمکراتیک اردوغان چشم‌پوشی کرده باشند. اما این وضعیت لازم است دیگر متوقف شود. بحران سیاسی که اردوغان با گسترش فاشیسم به آن دست زده‌ است بحران اقتصادی بسیار بزرگی را دامن زده است. اگر اردوغان با تقلب‌های وسیع در نیمه شب ٢۴ ژوئن اعلام کند که در انتخابات به پیروزی رسیده این موضوع بحران‌ها را تشدید خواهد کرد."

 

صلاح‌الدین دمیرتاش سیاستمدار کُرد و نامزد ریاست جمهوری در پایان به حملات لفظی اردوغان و تهدید به اعدام خود از سوی وی گفت:"با صرف هر هزینه‌ای از ایستار مقاومتی که برای خلقم است عقب‌نشینی نخواهم کرد. میلیونها انسان دیگر در ترکیه همچون من برای دمکراسی و صلح مبارزه می‌کنند. نیک می‌دانم که آنان هم مدیریت ارتجاعی را نمی‌پذیرند. بهمین دلیل فارغ از نتیجه انتخابات، مبارزه خود برای تحقق برابری، عدالت و آزادی را ادامه می‌دهیم."