ممانعت نیروهای امنیتی از برگزاری سمینار "بررسی پدیده‌ی کولبری" در دانشگاه مریوان

طی ماههای اخیر سه سمینار و گردهمایی در دانشگاههای پیام نور مریوان و سنه در رابطه با کولبری لغو شده است

دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان چند ماهیست برای برگزاری سمیناری در زمینه‌ی کولبری در تلاشند. این سمینار قرار بود روز چهارشنبه ۲۱ آذر در دانشگاه پیام نور مریوان برگزار شود اما در آخرین لحظات نیروهای امنیتی رژیم مانع برگزاری این سمینار شدند

 

این سمینار قرار بود با حضور شخصیتهای برجسته و انجمن‌ها و ان‌جی‌اوهای شهر مریوان برگزار شود. به گفته‌ی دانشجویان در حالی که مهمانان در سالن حضور یافته بودند و چند دقیقه مانده به آغار به کار سمینار، مسئولین دانشگاه در سالن حضور یافته و با عذر خواهی از مهمانان اعلام کردند که سمینار لغو شده است.

دانشجویان نیز در ابتدا از خروج از سالن خودداری کردند، سپس در محوطه‌ی دانشگاه تجمع کرده و به اعتراض دست زدند.

 

دانشجویان با سر دادن شعارهایی خواهان استقلال دانشگاه شدند و مخالفت خود را با دخالت نیروهای امنیتی در امور دانشگاه اعلام کردند.

 

لازم به ذکر است طی ماههای اخیر سه سمینار و گردهمایی در دانشگاههای پیام نور مریوان و سنه در رابطه با کولبری لغو شده است.

 

دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان پس از لغو این سمینار بیانیه‌ای منتشر کردند.

 

متن بیانیه:

"دانشجویان آگاه، همان طور که مطلعید، یک بحران اقتصادی ایران را فرا گرفته است و کردستان هم به عنوان یک منطقه‌ی مرزی از این بحران بی‌بهره نخواهد بود و تعداد زیادی از شهروندان کرد برای تامین حداقل نیازهای زندگی به کار پرخطر کولبری دست زده‌اند.

 

طی سالهای اخیر این پدیده‌ی خطرناک سبب نقص عضو و جان باختن تعداد بسیاری از کولبران به دلیل مینهای کار گذاشته شده در مرزها و شلیک مستقیم نیروهای امنیتی تنها به ظن همراه داشتن کالای قاچاق، شده است. این در حالیست که رهبر ایران می‌گوید"کولبری قاچاق نیست".

 

به همین دلیل ما دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان وظیفه‌ی خود دانستیم که پدیده‌ی کولبری را با برگزاری سمیناری به بحث و بررسی بگذاریم.

 

اما متاسفانه مانند بیشتر سمینارهای سالهای گذشته، این سمینار نیز به دلیل مستقل نبودن دانشگاه در تصمیمهایش و همچنین کنترل شدید دانشگاهها توسط نیروهای امنیتی، علی رغم آنکه مسئولین دانشگاه اجازه‌ی برگزاری این سمینار را داده بودند و پس از آنکه دانشجویان و انجمنهای علمی دانشگاه متحمل تلاش بسیار شدند و تعداد زیادی از ان‌جی‌اوهای شهر را دعوت کرده بودند اما در لحظاتی پیش از آغاز سمینار، از برگزاری آن ممانعت به عمل آمد.

 

ما دانشجویان پیام نور مریوان، این عمل نادرست دانشگاه را بی‌احترامی به مقام و جایگاه دانشجویان می‌دانیم و همچنین کشتار کولبران توسط نهادهای امنیتی را محکوم می‌کنیم‌.

 

ما خواستار؛

۱.استقلال دانشگاه و مسئولین آن

 

۲.حذف نگاه امنیتی به دانشگاه

 

۳.در نظر گرفتن یک تریبون آزاد برای صدای دانشجویان

 

۴.لغو نکردن سمینارها در لحظات پایانی و احترام به کرامت دانشجویان هستیم."