مهاباد- کرکوک؛ مقاومت و یا مقاومت [یادداشت]

می توان چنین برآورد کرد که وضعیت سیاسی در کردستان هر روز دچار تحولات وسیعی می‌شود که یکی از دلایل عمده این تحولات مربوط به شیوه سیاست گذاری احزاب و رهبران آنها می‌باشد

می توان چنین برآورد کرد که وضعیت سیاسی در کردستان هر روز دچار تحولات وسیعی می‌شود که یکی از دلایل عمده این تحولات مربوط به شیوه سیاست گذاری احزاب و رهبران آنها می‌باشد . خاندان بارزانی به عنوان سردمداران حکومت اقلیم کردستان از زمانی که در این منصب قرار گرفته‌اند بر سر موجودیت خلق کُرد و خاک کُردستان معامله کرده‌اند و به شیوه‌ای کاملا آشکار، کُردستان را به دولت‌های حاکم منطقه‌ای(از ترکیه ، ایران، عراق، سوریه تا دول غربی) بە معرض حراج گذاشته‌اند.

 

همه‌پرسی برای گرد‌هم آوردن اشغالگران علیه کردها

مسعود بارزانی برای بیشتر کردن مدت زمامداری خود بر کرسی ریاست اقلیم، با برگزاری همه‌پرسی [که خلق جنوب کردستان آنرا عوامفریبی نامیده‌اند] تنها درصدد ایجاد بحران تازه‌ای برای کردها بود. بارزانی با صراحت تمام و در روز روشن افکار عمومی خلق کُرد را فریب داد. تمام راهکارهایی که برای فریب مردم به کار برده بودند همچون بَلایی بر سر خودشان آوار شد. مسعود بارزانی درصدد بود علی‌رغم عملکرد ۵٠ ساله شوم حزب دمکرات در قبال مسئله کردها، خود را همچون پهلوان پنبه کردها و مبارزی واقعی جلوه دهد، اما سیر رویدادها در ١٠ روز گذشته یکبار دیگر ماهیت واقعی بارزانی‌ها را به تمام کردها نشان داد.

 

مسعود بارزانی کیست و میراثدار چیست؟

 

مسعود بارزانی پسر ملامصطفی بارزانی‌ست. پسر همان کسی که قیام پیشوا قاضی محمد را با شکست مواجه کرد و پس از آن خود به روسیه گریخت. فرار به روسیه‌ای که خود در فروپاشی جمهوری کردستان در مهاباد نقش اصلی را بر عهده داشته بود نکته‌ای است قابل تأمل. اگر چه بارزانی‌ها همچون دستاوردی تاریخی از این تسلیمیت سخن می‌گویند اما در واقع با واکاوی این رویداد تاریخی می‌توان فهمید که ملا مصطفی بارزانی نیز در خیانت به خلق کُرد در زمان قیام "قاضی محمد" سهیم بوده است. اعتماد بارزانی به روسها از کجا و چگونه سرچشمه گرفت؟

 

ملا مصطفی بارزانی با اعتماد به دشمنان خلق کُرد و پناه بردن به آنان باعث شد که قیام روژهلات کُردستان با شکست مواجه گشته و "قاضی محمد " نیز قهرمانانه اعدام گردد. مقاومت و تسلیمت ناپذیری قاضی محمد نمونه و سمبل اصرار بر زندگی و میهن‌دوستی است. در مقابل فرار و تسلیمت بارزانی هم سمبل خیانت به آرمانهای ملی. این میراثی است که تا به امروز بارزانی‌ها از آن به افتخار یاد می‌کنند و آنرا مایه شکوه و جلال خود می‌دانند.

 

میراث این جریان فکری به فرزندان خانواده هم رسید. نکته جالب توجه در این میان قالب کردن خیانت ملی به سرنوشت مبارزه کردهاست. واقعیت مبارزه خلق ستمدیده کرد در جنوب کردستان در ٧٠ سال گذشته قبل از هر چیز استثمار رنج خلقی است که برای آزادی و حقوق انسانی خود دریایی از خون داده و دستاورد آن را بارزانی‌ها با دلارهای آمریکایی در حساب بانک‌های خارجی برای خود ذخیره کرده‌اند. جریان فکری بارزانی که مدعی خط ملی‌گرایی کُردی است - در واقع ملی‌گرا هم نیست- صمیمی‌ترین همکار فاشیست‌های ترکیه، پاسداران ایران و بعثی‌ها بوده است. سرکوب مقاومت خلقی در جنوب، شمال و روژهلات کردستان از سوی نیروهای وابسته به این گروه ضد انقلابی کُرد صحت این مدعاست و در صفحات تاریخ کردستان محفوظ است.

 

زمان توقف جریان خیانت ملی به کردها فرارسیده است

 

کنگره  ملی کردستان ـ ک.ن.ک از ٢۵ سال پیش برای گردهم آوردن کردهای هر چهار بخش کردستان و مبارزه مشترک علیه دول اشغالگر فعالیت خود را آغاز نموده است. ک.ن.ک در این مدت از آنچه در توان داشته برای اقناع احزاب، جریان‌ها و سازمانهای کردی دریغ نکرده است. اما تنها جریانی که با اتحاد و انسجام ملی کردها مخالفت کرده و با همکاری نیروهای بیگانه برای به بن‌بست رسیدن اتحاد ملی کردها تلاش نموده حزب دمکرات کردستان عراق و خانواده بارزانی‌ها بوده‌اند. ک.ن.ک علاوه بر فعالیت‌های سال ٢٠١٣ که در آن حزب دمکرات کردستان عراق یک‌بار دیگر آن را با مانع روبرو کرد، در سال جاری گام‌های تازه‌ای را در راستای اتحاد میان خلق کُرد، احزاب و جریان‌های سیاسی در هر چهار بخش کردستان به انجام رساند. مبحث برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان از سوی مسعود بارزانی در واقعیت امر تلاش برای به حاشیه‌ راندن کنگره ملی کُرد بود. خلق کُرد و افکار عمومی لازم است از ماهیت حقایق پشت‌ پرده 'همه‌پرسی' مورد ادعای حکومت بارزانی‌ها آگاه باشند. لزوم برگزاری کنگره ملی کردها بارزانی‌ها را وادار به کاری کرد که در لوای برگزاری رفراندوم هم دستی به سرو روی خیانت‌پیشه خط فکری خود بکشند و هم از چهره مسعود بارزانی – که ماهیتی شناخته شده دارد- قهرمانی بسازند. به خیال اینکه ۵٠ میلیون کُرد سر خود را زیر برف کرده و از آنچه در جریان است ناآگاهند.

 

واگذاری کرکوک و مناطق مورد مناقشه به نیروهای عراقی و فرار پیشمرگه‌های بارزانی [مسعود بارزانی فرمانده کل نیروهای مسلح اقلیم کردستان است] از تمام مناطق مورد مناقشه یک بار دیگر تکرار مکرر تاریخی است که در مهاباد بر سر خلق کُرد آمد. اقلیم کردستان که از سوی گروهی مافیا غصب گردیده و تحت الحمایه رژیم‌های ترکیه و ایران شده است اینگونه از سوی نیروهای عراقی به تصرف درآمد. مضحک‌ترین صحنه حکایت روزهای اخیر زمانی بود که مسعود بارزانی از خلق برای گردهمایی اعتراض آمیز دعوت به عمل آورد و البته کردها هم جواب پسندیده‌ای به وی دادند.

 

کردها برای آزادی و تعیین حق سرنوشت خود دریایی از خون داده‌اند. هیچ نیرویی نمی‌تواند در مقابل سیل عظیم خلق آگاه و سازماندهی شده برای نیل به آرمانها و حقوق طبیعی خود مانع شود. چه اشغالگران و چه دنباله‌های آنان نتوانستند واقعیت کُرد آزاد را از مبارزه، مقاومت و خواست آزادی ناتوان نمایند. دوگانه مقاومت و تسلیمیت(فرار) که در جمهوری کردستان- مهاباد خود را تحمیل کرده بود دوباره تکرار شد، با این تفاوت که سیمای خط‌فکری تسلیمیت، خیانت و فرار بیش از هر زمانی برای جامعه کردستان آشناتر است.

 

نکته: این یادداشت از سوی یکی از اعضای نهاد جانبازان روژاوا نوشته شده است.