موزه‌ی کوبانی؛ روایت مقاومت و اراده‌ی یک ملت

در موزه‌ی کوبانی پیروزی مقاومت خلق علیه اشغالگری به نمایش گذاشته می‌شود

  تبهکاران داعش در ۱۵ سپتامبر ٢٠١۴ به شهر کوبانی حمله کردند. پس از مقاومتی تاریخی در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۵ داعش شکست خورد و با مقاومت مبارزان و خلق، حماسه‌ی کوبانی پیروز شد.

  پس از چهار ماه مقاومت در این شهر و آزادسازی آن، خودمدیریتی کانتون کوبانی تصمیم گرفت تا قسمتی از شرق این شهر را به موزه تبدیل کنند. این منطقه‌ای همان بخشیست که بیشترین درگیری در آن‌ روی داده و صدها مبارز از چهاربخش کردستان و جهان در آن جانباختند.

  بسیاری از هنرمندان و نویسندگان هر چهاربخش کردستان و اروپا درخواست کرده‌اند که در ساخت مجسمه‌ی شهدا و ساخت آثاری هنری با موضوع این مقاومت شرکت نمایند.

  محمد خلیل الاسو هم‌ میهن کردستانی در تمامی مقاومت کوبانی جای گرفت و دختر وی به نام هولیر در مقاومت کوبانی به شهادت رسید. الاسو درباره‌ی این موزه با خبرگزاری فرات مصاحبه کرد.

  او دربا‌ره‌ی هدف از ایجاد این موزه گفت؛" هدف ما از ایجاد این موزه ممانعت از به فراموشی سپردن مقاومت تکین کوبانی توسط نسل‌های آینده است. ما می‌خواهیم این مکان را به شاهدی زنده برای مقاومت خلقمان مبدل نماییم."

  محمد خلیل اعلام کرد که حماسه کوبانی با خون شهدا در تاریخ به نگارش درآمده و این بخش شهر را از این رو به عنوان موزه تعین کرده‌اند که بیشترین مقاومت و درگیری در این محلات شهر روی داده است.

  وی درباره‌ی فعالیت‌هایی که برای این موزه صورت می‌گیرند، گفت: "ما این مکان را مرتب کرده و حفظ می‌نماییم. خون شهدایمان در این مکان ریخته شده‌ است ما از خون آن‌ها صیانت کرده و مجسمه‌هایشان را می‌سازیم. "

  الاسو در پایان سخنان خویش از آحاد کردها درخواست کرد تا به این مکان رفته و شهدا را از یاد نبرند. دختران و پسران بسیاری در این مکان به شهادت رسیده‌اند.