نازیسم و نسخه‌ی تُرکی آن! [یاداشت]

در سال ۱۹۹۷ داریو فو در مراسم اعطای جایزه ی صلح نوبل در مورد قصاب خانه ای در کشور ترکیه که در آن ۳۷ تن از روشنفکرهای کرد را قتل عام کردند سخن گفت و از سکوت و بی‌توجهی کشورهای اروپایی در قبال جنایات دولت ترکیه انتقاد نمود ...

در سال ۱۹۹۷ داریو فو در مراسم اعطای جایزه ی صلح نوبل در مورد قصاب خانه ای در کشور ترکیه که در آن ۳۷ تن از روشنفکرهای کرد را قتل عام کردند سخن گفت و از سکوت و بی‌توجهی کشورهای اروپایی در قبال جنایات دولت ترکیه انتقاد نمود. همین سخنان وی سبب شد تا کلیه‌ی نمایشنامه های وی در کشور ترکیه ممنوع اعلام شود.

 

یک سرباز آلمانی که در حمله سال ۱۹۰۰ به چین در نامه‌ای به مادرش نوشته بود:"چینی‌ها انسان نیستند به همین دلیل کشتن آنها کار خوبی است." پس از گذشت صد سال در زمان حال یک سرباز تُرک روی دیوار خانه‌ی یک شهروند کُرد در جندرس نوشته است: "نمیدانم چه کسی رم را به آتش کشید، اما این ما بودیم که جندرس را سوزاندیم."

 

این چنین جنایاتی در تاریخ بشر با هیچ لغت و نوشته‌ای وصف نمی‌شوند.

 

همانطور که زیگموند باومان هنگامی که در مورد قتل عام یهودیها به دست نازیها سخن میگفت، لغت ژینوساید را برای قتل عام "هولوکاست" که به معنای سوزاندن کامل است به کار برد. تفکر نازیسم هم بر همین اساس بنیاد نهاده شده بود که یهودیها مایه‌ی شر در جهان هستند و باید از میان بروند تا آشتی بر جهان حاکم شود. به همین دلیل هیتلر در سال ۱۹۴۰ تصمیم به نابودی کامل یهودیها گرفت.

 

در حال حاضر نیز اردوغان به مانند هیتلر نمایان شده و دیوانه و شیدای بزرگ نشان دادن خود و درست کردن کاخهایی با هزاران اتاق و جمع کردن مردمی خشن در اطراف خود و درست کردن بیماری فوبیای کُرد در چشم مردم ترکیه و جهانیان است، به همین دلیل اردوغان پابرجا ماندن ترکیه را منوط به نابودی خلق کُرد می‌داند.

 

به دلیل جنگ سوریه نیز دهها گروه درست شده‌اند که اسلام سیاسی را به ایدئولوژی خود تبدیل کرده و به سرباز اردوغان در مقابل خلق کُرد تبدیل شده‌اند تا در مقابل برای آنها شناسنامه‌ی کشور ترکیه و خانه و حقوق ثابت در نظر گرفته شود.

 

به همین دلیل است که زبان قادر به وصف جنایتی نیست که یک سرباز تُرک در کنار یک جنازه‌ی سوخته عکس سلفی می‌گیرد و آنرا پخش می‌کند و تا به حال نیز  این جنایت وی محکوم نشده است.

 

اعمال دولت ترکیه بر اساس قوانین دادگاههای بین‌المللی در رده‌ی جنایات علیه بشریت قرار می‌گیرد، اما این قوانین هرگز در مورد ترکیه اجرا نخواهد شد زیرا فقط سخنان بی‌معنای جهانی هستند.

 

در مقابل بربریت ترکیه و گروههای تبهکار طرفدارش ملتی قرار دارد که هیچ پناهگاهی برای محافظت از کرامت خود ندارد و در مقابل چشمان جهانیان قتل‌عام می‌شود.

 

جنایات دولت ترکیه در قبال خلق عفرین که در مقابل چشمان جهانیان و سکوت کشورهای اروپایی انجام می‌دهد، سبب شده که اردوغان به هیتلری دیگر در خاورمیانه تبدیل شود.