نامه سرگشاده دنیز ناکی به مسعود اوزیل:" فاشیست در هر جایی فاشیست است"

دنیز ناکی کاپیتان کرد تیم آمد اسپور در نامه‌ای به مسعود اوزیل بازیکن ترک تیم ملی فوتبال آلمان گفت: چرا کسانی که تو را شصیت ملی، میهنی میدانند مرا تروریست میخوانند؟

دنیز ناکی کاپیتان کرد تیم آمد اسپور در نامه‌ای به مسعود اوزیل بازیکن ترک تیم ملی فوتبال آلمان گفت: چرا کسانی که تو را شصیت ملی، میهنی میدانند مرا تروریست میخوانند؟

 

دنیز ناکی کاپیتان کُرد زبان تیم آمد اسپور به اتهام "همکاری با گروههای تروریستی"(!) به سه سال وشش ماه دوری از زمین فوتبال و پرداخت ۲۷۳ هزار لیره جریمه ی نقدی محکوم شده است.

نامهی دنیز ناکی که در روزنامه‌ی جمهوریت منتشر شده است به شرح زیر است:

"تحولاتی که در خصوص مسعود اوزیل هموطن من در تیم ملی فوتبال آلمان رخ داده است بسیار ناراحت کننده بود. درخصوص هرکسی که باشد؛ هر گونه حمله فاشیستی، راست گرایی افراطی و ملی گرایی رادیکال را محکوم می کنم.

 

من به عنوان یک بازیکن کُرد در ترکیه سه سال در تیم فوتبال آمد اسپور بازی کردم. در این مدت  در دیاربکر و کردستان ترکیه درگیری وجود داشت. انسان ها کشته می شدند و من برای این که انسان ها نمیرند بارها پیام های صلح آمیز منتشر کردم. نتوانستنم در برابر تحولات جامعه بی تفاوت باشم. من نیز ملی رفتار کردم. زیرا کسانی که می مردند فرزندان کردها بودند؛ مادران کردها بودند و جوانان کردها بودند. شهرهای کردها ویران می شد. خواسته من این بود که هیچ انسانی نمیرد. برای زندگی انسان ها مقاومت کردم. به خاطر همین رفتارم و به خاطر کرد بودنم در طول 3 سال در تمام بازی هایی که در زمین های حریف داشتیم ناسزایی نبود که نثار من نشود. حملات فیزیکی زیادی صورت گرفت. بارها از سوی فاشیست ها تهدید به مرگ شدم. هفته ها از بازی کردن محروم شدم. و در نهایت در آلمان مورد سوء قصد مسلحانه قرار گرفتم. مرا به یک هدف تبدیل کرده و به این نیز اکتفا نکردند و فدارسیون فوتبال ترکیه به ٢٧٣ هزار لیر پرداخت جریمه نقدی محکومم کرد. کارت بازی مرا لغو کردند و از فوتبال منع شدم. علی رغم تمام این ها امیدی که به صلح داشتم را از دست ندادم. به خاطر عکسی که با رئیس حزب کردی که میلیون ها رای شهروندان ترکیه را از آن خود کرده بود (صلاح الدین دمیرتاش) بارها در ترکیه مورد تهدید و ضرب و شتم قرار گرفتم.

 

اکنون در خصوص این ناعدالتی ها و ظلم ها از مسعود اوزیلی که در جهان معروف است سوالی می پرسم. زمانی که به خاطر رفتارهای فاشیستی از تیم ملی فوتبال آلمان خداحافظی می کردی چرا در برابر اقدامات فاشیستی که در داخل ترکیه علیه من و بازیکنان فوتبال کرد صورت می گرفت ساکت ماندی؟ در ترکیه زندگی حرفه ای یک بازیکن فوتبال را تمام کردند و بازیکن صلح طلب فوتبال را تروریست اعلام کردند. چه واکنشی به این موضوع نشان دادی؟ کسانی که از ترک بودن تو حمایت می کردند چرا کرد بودن مرا قبول نکردند؟ کسانی که تو را ملی – میهنی می ببینند چرا مرا تروریست نامیده اند؟ تو اکنون زمانی که به ترکیه بروی همان فاشیست ها و نژادپرستانی که به من حمله کرده بودن با عنوان ملی – میهنی بودن از تو استقبال خواهند کرد. در آن لحظه مرا به یاد بیاور. فاشیست تو؛ فاشیست من وجود ندارد؛ فاشیست در هر جایی فاشیست است. به آنان بگو دنیز ناکی درسیمی که اکنون شهروند آلمان شده است به عنوان کسی که سرزمینش، میهنش و کرد بودنش را دوست دارد به شما سلام می کند. از همین رو همکار عزیزم، تو را به مقابله با هر گونه فاشیسمی دعوت می کنم. تو را دعوت می کنم تا در خصوص اقداماتی که علیه کردها در ترکیه صورت می گیرد حساس باشی. فاشیسم یک بیماری است، دیروز به من امروز به تو و فردا به کسی دیگری حمله‌ور خواهند شد."